Esély 2000 Konferencia
Állásfoglalás
A millenniumi rendezvények sorában 2000. szeptember 22-én és 23-án 37 pedagógiai szakmai civilszervezet megrendezte az ESÉLY 2000 Konferenciát. A tanácskozás az iskolázási és tanulási esély/esélyegyenlőtlenség elemzését állította munkája középpontjába. Az esélyeket befolyásoló szociológiai, biológiai, pszichológiai, pedagógiai tényezők vizsgálata azonban túlmutatott az iskolázási esélyeken. Kiterjedt a társadalmi, a gazdasági, az oktatáspolitikai összefüggések érzékeltetésére is. A résztvevők behatóan foglalkoztak a közoktatási intézmények e téren jelentkező felelősségével, lehetőségeivel és korlátival.
- A tanulási, az iskolázási, illetve az intellektuális és az érzelmi esélyegyenlőtlenségek nagymértékben társadalmi eredetűek, csökkentésük nem lehetséges átfogó társadalom- és gazdaságpolitikai intézkedések nélkül. Köztük az oktatás minőségi fejlesztése kapjon prioritást. Garantálja az állam a közoktatásra vonatkozó törvényekben előírt normatívákat és a méltó pedagógus béreket. A gyermekek számára állampolgári jogon járó esélyteremtő kiegészítő normatívák - kötött költségvetési forrásként - maradéktalanul jussanak el az intézményekhez, a fenntartó ezzel kapcsolatos felelősségét központi-állami szinten ellenőrizzék.
- Az iskolázási egyenlőtlenségek tekintetében markánsan elkülöníthető válságterületek költségvetési támogatásában a pozitív diszkrimináció elve érvényesüljön az esélyteremtés érdekében.
- Semmilyen indokkal se lehessen tartósan elkülöníteni bármilyen szociális, etnikai, illetve biológiai-genetikai hátterű egyéneket és csoportokat. Ki kell alakítani az iskolarendszer keretei között a mindenkinek szükséges egyéni bánásmód szerkezeti és pedagógiai feltételeit. A szegregáció elkerüléséhez szükséges, hogy a segítő szakemberek (pszichológusok, logopédusok, gyermekvédelmi felelősök, szociálpedagógusok, szabadidő szervezők, családgondozók, konduktorok stb.) az intézményen belül fejthessék ki tevékenységüket. Ennek pénzügyi és - a szükségleteknek megfelelő nagyobb arányú - szakképzési hátterét az oktatási kormányzatnak kell biztosítania. Egyidejűleg el kell érni, hogy a fenntartók biztosítsák a pedagógiai szak- és szakmai szolgáltatások intézményei számára a 2000. január 1-től kötelező létszámnormát.
- Lehetőséget kell teremteni arra, hogy az iskolaköteles koron túl is módja legyen mindenkinek az alap- és középfokú végzettséget nappali képzésben megszerezni. Szakítani kell azzal a gyakorlattal, amely csak a szakképzésre irányuló felnőttoktatást támogatja; a munkanélküliek ellátásának feltételeként szabott közmunkavégzés legyen kiváltható rendszeres, dokumentált tanulmányok folytatásával.
- A konferencia elfogadja a multikulturalitás elvét, a kultúrák, hagyományok egymás mellett élésének, egymásra hatásának mind határozottabb követelményét. Ebből fakadóan vallja, hogy az egymás mellett létező kultúrák között nem szabad értéksorrendet felállítani.
- A konferencia javasolja az iskolarendszer újragondolását, különös tekintettel a komprehenzív típusú képzés szemléletének érvényesülésére.
- Az oktatási intézmények (óvodák, iskolák, kollégiumok) esélyegyenlőtlenség csökkentő szerepének betöltéséhez szükséges szorgalmazni:
- a szociokulturális szempontból hátrányos településeken a teljes körű óvodáztatást, ezzel kedvező starthelyzetet biztosítani s az iskolai kezdő szakasz hatékonyságát növelni;
- a kollégiumok fenntartói rendszerének megváltoztatását; intézményi szinten a tantestület, az egyes pedagógusok szemléletének formálását, felelősségének, kompetenciáinak pontos meghatározását;
- az együttműködést a hasonló célok érdekében tevékenykedő civil mozgalmakkal, gyermekszervezetekkel, egyházakkal.
- A szociálisan/kulturálisan hátrányos helyzetű gyerekek esélyeinek növelése elképzelhetetlen az egész napos nevelés különböző formáinak szélesítése nélkül. Ehhez a finanszírozási és szakmai feltételeket központilag kell biztosítani.
- A konferencia leszögezte, hogy az esélyegyenlőtlenségek csökkentésében az iskolán belül kulcsszerepe van a pedagógusnak. A hatékony nevelő-oktató munka feltétele a pedagógus felkészültsége a differenciált fejlesztésre, kiegyensúlyozott mentálhigiénés állapota, konfliktuskezelési képessége, a szülőkkel kialakított partneri kapcsolata. Ehhez egyaránt szükség van a pedagógusok életminőségének radikális javítására, a képzés és továbbképzés célszerű átalakítására. A pedagógusképzésbe épüljenek be azok az ismeretek, módszerek, technikák, amelyek segítik a pedagógust, hogy metodikailag felkészülten végezze fejlesztő munkáját.
- A képességfejlesztő pedagógiai munka szerves része az intézményi könyvtár, információs központ. A könyvtárak ellehetetlenülésének megakadályozása érdekében a könyvtárfejlesztési normatívát - kötött forrásként - vissza kell állítani. Ezen túlmenően kitüntetett szerepe van az óvodával, iskolával együttműködő helyi közművelődés egész rendszerének. Egy közoktatási fejlesztő stratégiában az általános művelődési központok néven ismert integráció tapasztalatai megkerülhetetlenek.
- Kapjon központi támogatást az akkreditált szakmai és szülői szervezeteknek azon tevékenysége, amely az esélyegyenlőtlenség csökkentésére irányul.
- A konferencia fontosnak tartja a széles körű párbeszédet az esélyegyenlőtlenség csökkentésének témakörében; sajnálattal vette tudomásul, hogy az érintett minisztériumok nem képviseltették magukat a tanácskozáson.
Budapest, 2000. szeptember 23.