Előszó1
Az Országos Közoktatási Intézet Felnőttoktatási Központja az iskolarendszerű alap- és középfokú felnőttoktatás intézményrendszerében dolgozó intézményvezetők és pedagógusok rendszeres tájékoztatását tekinti egyik legfontosabb feladatának. Ezért a legfrissebb információkat, az új kutatási eredményeket igyekszik a pillanatnyilag rendelkezésre álló és jól kommunikálható csatornákon elérhetővé tenni.
Jelen kiadvány továbblépés egy, a már mintegy két éve megkezdett úton, hiszen a hagyományos nyomtatott anyag után ezúttal - a gyorsabb megjelenés reményében - CD-n tesszük közzé azokat anyagokat, amelyeket véleményünk szerint kollégáink munkájuk során - közvetve vagy közvetlenül - hasznosíthatnak.
Reméljük, hogy a kiadvány "olvasása" már egyetlen intézményben sem jelent majd gondot. Mi úgy gondoljuk, hogy az itt felsorakoztatott szövegekből mindenki talál a maga számára olyat, ami fontos mondanivalót hordoz. Ezeket a szövegeket a lemezről ki lehet nyomtatni, tovább lehet "sokszorosítani", azaz minden érdeklődő számára hagyományos, nyomtatott formában is elérhetővé tenni.
A lemez négy "csomagot" tartalmaz:
- Közöljük a gyulai Felnőttoktatási Akadémia tartott előadások többségét, úgy, hogy az egyes előadók "szövegét" utólag megszerkesztettük.
- Közzé tesszük az un. "próba-érettségik" teljes anyagát, amely 2000 tavaszán készült el. A kutatási anyag tanulmányozása nem tanulságnélküli, hiszen itt nyújtunk először olyan információt, amely kézzel foghatóan ad tájékoztatást arról, milyennek képzeli az oktatásirányítás a következő évtized érettségi vizsgáit, mind tartalmi kérdésekben, mind pedig a feladatok jellegében.
- Fontosnak éreztük, hogy megjelentessük azt a kutatási anyagot, amely a KSH (Központi Statisztikai Hivatal) közreműködésével készült. Nem lehet érdektelen az iskolák számára az a kérdés: hogyan használják fel idejüket tanítványaik.
- Végül - első olvasásra "kakukktojásként" - átvettük a Levegő Munkacsoport elnöke által készített könyv anyagát, mert szeretnénk, hogy a pedagógusok megismerkedhessenek egy - az oktatás számára sem haszontalan tapasztalatokkal bíró - eltérő jellegű, a hangsúlyokat máshová helyező gondolkodásmóddal.2
Budapest, 2000.11.28.