Csekeiné Vagács Zsuzsa
Tapasztalataim a Think.com használatáról
Mint minden pedagógus, aki nem a számítástechnikával foglalkozik, én is úgy gondoltam, hogy egyszerű tanítóként nem rendelkezem megfelelő színvonalú informatikai alapokkal, csak egyszerű felhasználói ismeretekkel, így alkalmatlannak tartottam magam arra, hogy a tanítás-tanulás folyamatában alkalmazzam a számítógépet. Saját tanítványaimból kiindulva azonban tudtam, hogy nem hagyhatom ki a tanítási folyamatból az IKT-eszközöket, mert a gyerekek életében a későbbiekben úgyis meghatározó lesz a használatuk. Semmiképpen nem játszani szerettem volna a számítógéppel, hanem a tanórán akartam alkalmazni, bevonva a tanulási folyamatba. Ezt a lehetőséget jelentette számomra a Think.com rendszer, melyet 2004 nyarán ismertem meg. A gyerekekkel októbertől kezdtük el használni az óraszámbeli korlátok, illetve a technikai lehetőségek miatt délutáni szabadidős foglalkozás keretében, de ma már egyre gyakrabban alkalmazzuk a délelőtti órákon is. Amikor először használtuk, a a diákjaim másodikosok, tehát 7-8 évesek voltak.
Amikor először találkoztam a Think.com rendszerrel, nyolc jellemzője ragadott meg:
- ingyenes az iskola számára;
- könnyen tudják használni a gyerekek, a pedagógusnak elég csak számítógép- használói alapismeretekkel rendelkeznie;
- a számítógép erős motivációs eszköz lehet;
- színesítheti a tananyag feldolgozását, új perspektívákat kínál a tanítási- tanulási folyamatban;
- nemcsak az iskolában látható, hozzáférhető;
- nincsenek rajta reklámok, így védettebb környezetben barangolhatnak a gyerekek, mint a világhálón;
- egy kéttannyelvű általános iskolában elengedhetetlen, hogy a gyerekek érintkezzenek a tanult nyelvet anyanyelvként beszélő diákokkal, így ez is megoldottá válik;
- szülői oldallal is rendelkezik.
Elsőként ez utóbbit, a szülői oldalt kezdtem használni. Egyrészt itt kipróbálhattam a program lehetőségeinek jelentős részét, másrészt így a szülő és az iskola kapcsolata újabb színtérrel gazdagodhatott. Erről az oldalról a szülők általában a hónap elején vagy akár folyamatosan, gyorsan és könnyen tájékozódhatnak az iskolai rendezvényekről, feladatokról. Az oldal megtekintéséhez nem kell külön Think.com hozzáféréssel rendelkezniük, otthoni vagy munkahelyi számítógépeikről bármikor, éjjel-nappal informálódhatnak a tudnivalókról. (Így elkerülhető a telefonálás, amit minden osztályfőnök jól ismer.) Mindezek eredményeképp hatékonyabbá vált az iskola kommunikációja az örökké elfoglalt szülőkkel.
A rendszer bevált, a kezdeményezést a szülők szívesen fogadták, ez pedig arra motivált, hogy a diákokkal minél hamarabb kezdjük el a munkát. Nagyon tetszett a szülőknek és a gyerekeknek is, hogy saját oldaluk lehet, melyet bármilyen programozási nyelv ismerete nélkül létre tudnak hozni. Könnyen érthetőek a rajzos ikonok, ezekkel a diákok minimális tanítói segítséggel képesek voltak szöveget megjeleníteni. A gyerekek közül természetesen már többen kezelték a számítógépet, de többnyire csak valamilyen játékot játszottak rajta.
Nagyon fontos volt, hogy csak eleinte volt szükség némi tanítói magyarázatra, így hamar, szinte azonnal neki tudtak állni a munkának. Az első oldalon egy rövid bemutatkozás elkészítése volt a gyerekek feladata. Nagyon jó volt megtapasztalni, hogy nem kötelező jelleggel, hanem belső motivációjuk hatására vettek részt a munkában. Izgatottan dolgoztak, szinte mondatonként mentették el a szöveget, majd ellenőrizték, hogy valóban megjelenik-e az oldalon és tényleg látják-e a többiek. Szinte euforikus lett a hangulat, mert munkájuk gyümölcsét azonnal láthatták. Véleményem szerint a gyors eredmény, ez a sebesség nagyon fontos volt a kicsiknek és hasznukra vált, különben könnyebben és többen feladták volna.
A rendszer nagy előnye az, hogy bárhonnan elérhető, így a gyerekek munkájukat hazavihetik, mindenkinek megmutathatják, otthon is folytathatják. Fontosnak és a felhasználók szempontjából lényegesnek tartom, hogy a Think.com rendszerben a tanulóknak nem kell a szerkesztéssel bajlódni, elég csak a tartalommal foglalkozni. Azzal sem kellett törődniük, hogy munkájuk olvasható, rendes, tiszta, egyszóval „tanárbarát” legyen.
Mindenki igyekezett a legjobbat adni, a máskor félénk, gátlásos, visszahúzódó gyerek is izgatottan dolgozott. A legmeglepőbb az volt számomra, hogy a diákok közösségben dolgoztak, alkalmi csoportok alakultak ki majd bomlottak fel, úgy segítették egymást, ahogyan azt a pedagógiai és pszichológiai könyvek írói elképzelik, méghozzá tanári beavatkozás, noszogatás nélkül. A rendszer használatának leglényegesebb hatása a motiváció növekedése volt.
A Think.com bemutatása
A Think.com lehetőségei közül jelenleg az alábbiakban felsoroltakat használjuk.
- My website.
- E-mail, illetve sticky: ez volt a gyerekek körében a legnépszerűbb, mert gyors, tömör, egyszerű.
- People: ezzel a funkcióval a felhasználók lapjai nézhetők meg, itt lehet ötleteket gyűjteni, idegen nyelvi üzeneteket hagyni, jó a nyelvtudás (köznapi formák) használatára.
Lenne egy negyedik opció is: a csoportlétrehozás vagy a meglévő (a világ bármely pontján működő) csoport munkájához kapcsolódás lehetősége. A csoport alakításának szempontja az azonos érdeklődési terület lehet.
Alkalmazási területek (alsós gyerekeknél):
- szorgalmi feladatok kiadása, azok könnyű és gyors ellenőrzése;
- felzárkóztatást célzó munka;
- csoportmunka;
- házi dolgozatok leadása, például olvasónapló készítése;
- kapcsolattartás tartósan beteg gyerekekkel, pótlások;
- új tanulási és nyelvi formák megismerése, gyakori használata, például szavazás és vita kezdeményezése, témafelvetés, üzenet, ötletbörze.
Előnyök:
- a tanulók aktív tevékenységek útján, új dolgokat önállóan létrehozva, az eredményeket azonnal látva, azokat másokkal megosztva dolgozhatnak;
- a gép játszva tanít (a számítógépről a játék jut a gyerekek eszébe);
- élménygazdag tanulást tesz lehetővé;
- fejleszti a kreativitást;
- a gyerekek őket érintő és érdeklő dolgokkal is foglalkozhatnak;
- több oldalról is gyors visszajelzést kapnak;
- fejleszti írásbeli fogalmazáskészségüket, a kommunikációs kultúrát;
- problémamegoldó gondolkodásra tanít;
- egyszerű mindenki számára (kisiskolás kortól alkalmazható), könnyen kezelhető, érthető;
- fejleszti az önálló és csoportos kutatómunkát;
- nem hagyható ki a Think.com közösségépítő ereje sem, mert a leggyakrabban akarva akaratlanul (ismerve a magyarországi iskolák számítástechnikai helyzetét) csoportban, jó esetben párokban dolgoznak a gyerekek a gépeknél, így fontossá válik a kompromisszumkészség, az együttműködés, egymás támogatása – egyszóval előtérbe kerül a csoportmunkán alapuló kooperatív tanulás.