2. Minőségi oktatás minden fiatalnak: kihívások, trendek és prioritások
2.1. Oktatás és a nemek közötti egyenlőség
2.1.1. Az oktatás és a nemek közötti kapcsolat
A két nem között történetileg különféle okokból alakultak ki az egyenlőtlenségek, és valamilyen formában (anyagi helyzet, hatalom, presztízs stb.), illetve mértékben máig fennmaradtak. A modern társadalmakban az oktatási egyenlőtlenségek területén a legnagyobb mértékű a lányok hátrányainak a csökkenése, sőt az OECD országokban a trendek megfordulása tapasztalható. Az utóbbi évtizedekben kétféle változási irány is megfigyelhető. Egyrészt növekszik a lányok iskolázottsági szintje, másrészt az alapvető képességek és kompetenciák terén is javul a lányok relatív (a fiúkhoz viszonyított) teljesítménye. Ezek a tendenciák Magyarországon is megfigyelhetőek. A szakmaszerzésre orientált középfokú képzésben továbbra is lényegesen több fiú vesz részt, de a felsőfokú képzésben 1995-től megfordultak a korábbi belső arányok, immáron több lány iratkozik be valamilyen felsőoktatási intézménybe, mint fiú (Jelentés 2003)
2. táblázat
A tanulók nemek szerinti aránya a közép- és felsőoktatás nappali tagozatán, 1970 és 2002 között (%)
Év | Szakmunkásképző/ szakiskola | Középiskola | Egyetem, főiskola | |||
---|---|---|---|---|---|---|
nő | férfi | nő | férfi | nő | férfi | |
1970 | 24,6 | 75,1 | 58,3 | 41,7 | 44,7 | 55,3 |
1980 | 31,6 | 68,4 | 57,6 | 42,4 | 49,9 | 50,1 |
1990 | 33,9 | 66,1 | 57,5 | 42,5 | 48,8 | 51,2 |
1995 | 35,2 | 64,8 | 54,8 | 45,2 | 52,0 | 48,0 |
1998 | 36,3 | 63,7 | 53,8 | 46,2 | 53,2 | 46,8 |
2002 | 38,5 | 61,5 | 53,4 | 46,6 | 53,6 | 46,4 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2001/2002 In: Jelentés …2003
Az oktatás és a nemek közötti kapcsolat tekintetében három szintet különítünk el: az iskolarendszeren belüli előrehaladást, a választható vagy választott tanulási pályákat; a tanulmányi teljesítményt, valamint; az oktatás szocializációs hatását. A két nem óvodai és általános iskolai beiskolázási adatai között Magyarországon nincsenek feltűnő különbségek. Ugyan az általános iskola nyolc osztályának befejezése nélkül az oktatásból kilépő fiúk aránya körülbelül másfélszerese a lányokénak, az általános iskola után tovább nem tanuló fiúk és lányok aránya közel azonos. Az általános iskola befejezése után azonban már egyre markánsabbak a különbségek a két nemhez tartozó tanulók pályája között. Az egyik első pillantásra is feltűnő eltérés az érettségi megszerzése nélkül kilépő fiúk és lányok aránya közötti különbség: 2003-ban a fiúk 52 százaléka, a lányok 41 százaléka tartozott ehhez a csoporthoz. A szakiskolai képzésben változatlanul élesen elválnak a „férfi” és a „női” szakmákra felkészítő képzési típusok. Igen markánsak a középiskolai végzettségi szerkezetben megfigyelhető különbségek is: kétszer annyi a gimnáziumi érettségivel kilépő lány, és lényegesen magasabb a szakközépiskolákban érettségiző fiúk száma. A posztszekunder képzésben végzettséget szerzett lányok aránya kismértékben magasabb az e szinten kilépő fiúkénál. (Jelentés 2003)
2.1.2. Az oktatás és képzés nemek szerinti politikája
A Dakari Akcióterv 2. és 5. célkitűzése szerint 2005-ig az alap- és középfokú oktatásban meg kell szüntetni a nemek közötti egyenlőtlenségeket és 2015-ig e téren meg kell teremteni az egyenlőséget. Fontos célkitűzése még, hogy biztosítani kell valamennyi gyermek – köztük a lányok, hátrányos helyzetű és kisebbséghez tartozó gyermekek – részvételét a kötelező, ingyenes és megfelelő színvonalú alapfokú oktatásban. A magyar jogban a nemek közötti hátrányos megkülönböztetés általános tilalmát az Alkotmány 66. § (1) bekezdése rögzíti, kimondván, hogy a Magyar Köztársaság biztosítja a férfiak és a nők egyenjogúságát minden polgári és politikai, valamint gazdasági, szociális, kulturális, oktatási jog tekintetében. A hátrányos megkülönböztetés minden formája tilos, beleértve a nemek szerinti megkülönböztetést.
A 2003-as közoktatási törvény – párhuzamosan a Dakari Akciótervvel – figyelembe veszi az oktatásban alkalmazott megkülönböztetés elleni küzdelemről szóló nemzetközi egyezményben foglaltakat. (Magyarország már 40 évvel korábban, az 1964. évi 11. törvényerejű rendelettel kihirdette az oktatásban a nemek közötti egyenjogúságot.) A szabályozás célja, hogy kizárjon minden olyan intézkedést, magatartást, mulasztást, amely közvetve vagy közvetlenül az egyenlő elbánás elvét sérti. A közoktatásról szóló törvény tiltja a hátrányos megkülönböztetés minden formáját.
Magyarországon a második világháború utáni évtizedekben általánosan növekedett az iskolázottsági szint. Ennek az egyik legjellemzőbb megnyilvánulási formája, hogy az általános iskolai végzettség kötelező megszerzésének szakasza gyakorlatilag lezárult, hiszen a férfiak és nők 90–97 százaléka eljut az elemi iskola befejezéséig (2.táblázat). Azt mondhatjuk, hogy a tömegoktatás ma már elérte a középszintet. A középfokú végzettséget szerzők aránya (ez tartalmazza egyrészt a szakképzettségi-, másrészt az érettségi- bizonyítványt szerzőket) mind a férfiaknál, mind a nőknél korcsoportról-korcsoportra emelkedik. Az egyenjogúságra törekvő magyar oktatáspolitika elérte, hogy a nemek közötti különbségek a fiatal nemzedékekben egyre csökkennek. Mindez a felsőoktatás szintjén a következőképpen jelentkezik: amíg a nőknél a diplomások aránya töretlenül emelkedett az elmúlt évtizedekben, addig a férfiaknál a 45–54 évesek „csúcspontja” kivételével stagnált.
3. táblázat
A különböző iskolai végzettségi szinteket elérők aránya a megfelelő korú népességhez viszonyítva (%)
Végzettségi szintek | Korcsoportok | |||
---|---|---|---|---|
55-64 | 45-54 | 35-44 | 25-34 | |
Éves | ||||
Férfi | ||||
Befejezett általános | 92,3 | 93,5 | 97,2 | 97,5 |
Középfokú végzettség | 35,6 | 62,0 | 76,8 | 80,8 |
Érettségi | 22,4 | 35,8 | 33,6 | 36,5 |
Diploma | 11,2 | 14,4 | 11,4 | 11,0 |
2017 | 2722 | 2056 | 1913 | |
Nő | ||||
Befejezett általános | 89,6 | 89,1 | 96,4 | 96,0 |
Középfokú végzettség | 17,1 | 42,3 | 61,9 | 70,3 |
Érettségi | 12,5 | 34,6 | 74,2 | 49,1 |
Diploma | 4,5 | 8,5 | 10,5 | 13,9 |
2117 | 2797 | 2320 | 2334 |
Forrás: KSH Népszámlálás
Az OECD-országok többségében döntően a kötelező oktatás időszaka az, amikor a népesség beiskolázottsága meghaladja a 90%-ot. Magyarországon a 1999/2000 tanévben az 5–16 éves korig tartó kötelező oktatás időszaka alatt a tanulók közel 100%-a (99,2%-a) vett részt iskolai rendszerű – óvodai vagy iskolai – oktatásban, nevelésben. Ez az arány a 2001/2002-es tanévben hasonlóan alakult (99,1%). 1999-ben a 4 évesek korcsoportjában közel 90%-os volt a gyermekeknek az óvodai nevelésben való részvétele (89,2%), 2001-ben pedig arányuk már meghaladta a 90%-ot (90,2%). A 17 éveseknek közel 85, illetve 86%-a volt valamilyen iskola típusba beíratva (1999-ben 84,6%, 2001-ben 85,7%). A tankötelezettség 18 éves korig történő kiterjesztése várhatóan tovább emeli a beiskolázottak arányát a 17-18 éves korcsoportokban is (4. táblázat)
4. táblázat
A népesség iskolai végzettsége, nemek szerint (2001)
A népesség legalább középfokú vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők százaléka, korcsoportok és nemek szerint
Ország | Nem | Legalább középfokú végzettség1 | Legalább felsőfokú végzettség | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
26-64 | 26-34 | 36-44 | 45-64 | 55-64 | 26-64 | 26-34 | 36-44 | 45-64 | 55-64 | ||
Ausztrália | Férfiak | 66 | 73 | 67 | 66 | 64 | 27 | 29 | 27 | 29 | 22 |
Nők | 62 | 68 | 64 | 46 | 34 | 31 | 38 | 32 | 29 | 21 | |
Ausztria2 | Férfiak | 62 | 66 | 66 | 79 | 73 | 17 | 18 | 19 | 17 | 16 |
Nők | 68 | 84 | 76 | 64 | 62 | 11 | 14 | 14 | 10 | 6 | |
Belgium2 | Férfiak | 68 | 74 | 64 | 63 | 42 | 27 | 33 | 29 | 23 | 20 |
Nők | 68 | 77 | 66 | 60 | 36 | 28 | 39 | 34 | 23 | 14 | |
Csehország | Férfiak | 91 | 99 | 99 | 90 | 66 | 13 | 12 | 14 | 14 | 12 |
Nők | 82 | 92 | 87 | 78 | 68 | 9 | 11 | 12 | 8 | 7 | |
Dánia | Férfiak | 82 | 86 | 82 | 83 | 76 | 24 | 26 | 24 | 26 | 21 |
Nők | 79 | 88 | 79 | 78 | 69 | 29 | 34 | 32 | 29 | 19 | |
Egyesült Királyság3 | Férfiak | 68 | 70 | 70 | 71 | 63 | 27 | 30 | 29 | 28 | 20 |
Nők | 67 | 66 | 69 | 62 | 42 | 26 | 29 | 26 | 24 | 17 | |
Egyesült Államok | Férfiak | 87 | 67 | 88 | 89 | 83 | 37 | 36 | 37 | 41 | 36 |
Nők | 88 | 89 | 89 | 89 | 82 | 37 | 42 | 38 | 39 | 27 | |
Finnország | Férfiak | 72 | 64 | 84 | 88 | 61 | 29 | 30 | 32 | 29 | 26 |
Nők | 76 | 90 | 87 | 72 | 61 | 36 | 46 | 42 | 34 | 22 | |
Franciaország3 | Férfiak | 67 | 78 | 89 | 62 | 62 | 22 | 32 | 21 | 19 | 16 |
Nők | 61 | 78 | 88 | 66 | 40 | 24 | 37 | 24 | 18 | 13 | |
Görögország | Férfiak | 64 | 69 | 62 | 47 | 33 | 20 | 21 | 24 | 20 | 13 |
Nők | 48 | 76 | 68 | 40 | 23 | 16 | 27 | 19 | 11 | 6 | |
Hollandia2, 3 | Férfiak | 63 | 73 | 71 | 67 | 62 | 26 | 27 | 27 | 27 | 22 |
Nők | 61 | 76 | 67 | 63 | 41 | 21 | 26 | 22 | 19 | 13 | |
Írország | Férfiak | 66 | 71 | 69 | 48 | 36 | 36 | 46 | 37 | 30 | 22 |
Nők | 60 | 76 | 66 | 60 | 36 | 36 | 60 | 36 | 28 | 20 | |
Izland | Férfiak | 64 | 64 | 67 | 66 | 68 | 24 | 26 | 27 | 26 | 16 |
Nők | 49 | 69 | 64 | 44 | 33 | 26 | 29 | 34 | 22 | 16 | |
Japán | Férfiak | 83 | 92 | 99 | 80 | 66 | 36 | 46 | 46 | 32 | 20 |
Nők | 83 | 96 | 96 | 82 | 61 | 32 | 49 | 44 | 26 | 11 | |
Kanada | Férfiak | 81 | 88 | 83 | 84 | 68 | 39 | 46 | 39 | 38 | 30 |
Nők | 82 | 91 | 88 | 84 | 66 | 44 | 66 | 46 | 40 | 30 | |
Korea | Férfiak | 76 | 96 | 64 | 64 | 46 | 30 | 42 | 34 | 19 | 16 |
Nők | 69 | 91 | 68 | 36 | 16 | 18 | 36 | 17 | 7 | 3 | |
Lengyelország | Férfiak | 38 | 44 | 39 | 38 | 34 | 11 | 12 | 9 | 10 | 11 |
Nők | 62 | 60 | 66 | 64 | 38 | 13 | 19 | 13 | 11 | 10 | |
Luxemburg | Férfiak | 68 | 62 | 64 | 64 | 63 | 21 | 20 | 20 | 19 | 20 |
Nők | 47 | 67 | 63 | 40 | 31 | 16 | 22 | 16 | 12 | 8 | |
Magyarország | Férfiak | 76 | 84 | 82 | 79 | 49 | 14 | 13 | 49 | 14 | 14 |
Nők | 66 | 80 | 76 | 66 | 40 | 16 | 19 | 40 | 14 | 10 | |
Mexikó | Férfiak | 22 | 23 | 26 | 22 | 12 | 18 | 22 | 12 | 17 | 10 |
Nők | 22 | 27 | 24 | 22 | 10 | 12 | 13 | 10 | 7 | 4 | |
Németország | Férfiak | 87 | 87 | 88 | 87 | 86 | 28 | 30 | 86 | 34 | 28 |
Nők | 78 | 84 | 83 | 78 | 67 | 18 | 21 | 67 | 19 | 12 | |
Norvégia2 | Férfiak | 86 | 99 | 90 | 83 | 73 | 28 | 30 | 29 | 28 | 23 |
Nők | 84 | 94 | 91 | 80 | 66 | 29 | 40 | 30 | 26 | 18 | |
Olaszország | Férfiak | 44 | 66 | 48 | 42 | 26 | 10 | 10 | 11 | 11 | 8 |
Nők | 43 | 60 | 64 | 36 | 18 | 10 | 13 | 11 | 10 | 6 | |
Portugália | Férfiak | 19 | 29 | 19 | 14 | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 6 |
Nők | 21 | 37 | 21 | 13 | 7 | 11 | 17 | 11 | 7 | 4 | |
Spanyolország | Férfiak | 42 | 66 | 46 | 34 | 22 | 24 | 32 | 26 | 19 | 14 |
Nők | 40 | 69 | 46 | 26 | 14 | 23 | 39 | 26 | 13 | 7 | |
Svájc | Férfiak | 90 | 99 | 92 | 88 | 87 | 36 | 36 | 37 | 34 | 33 |
Nők | 86 | 91 | 88 | 82 | 76 | 16 | 17 | 21 | 16 | 8 | |
Svédország | Férfiak | 79 | 90 | 84 | 76 | 63 | 30 | 34 | 34 | 29 | 24 |
Nők | 82 | 91 | 88 | 84 | 67 | 34 | 39 | 36 | 34 | 26 | |
Szlovákia | Férfiak | 90 | 96 | 92 | 89 | 79 | 11 | 11 | 11 | 12 | 10 |
Nők | 81 | 99 | 88 | 78 | 66 | 11 | 12 | 12 | 10 | 7 | |
Törökország | Férfiak | 28 | 36 | 29 | 23 | 16 | 10 | 11 | 9 | 11 | 8 |
Nők | 19 | 26 | 19 | 13 | 10 | 7 | 9 | 7 | 6 | 4 | |
Új-Zéland | Férfiak | 77 | 82 | 80 | 78 | 66 | 26 | 26 | 27 | 29 | 23 |
Nők | 74 | 82 | 79 | 73 | 66 | 32 | 34 | 34 | 36 | 26 | |
Országok átlaga | Férfiak | 66 | 73 | 70 | 64 | 84 | 24 | 24 | 29 | 23 | 18 |
Nők | 62 | 74 | 67 | 87 | 43 | 22 | 29 | 24 | 19 | 13 |
1. Kivéve az ISCED 3 rövid programokat.
2. 200. évi adat.
3. Nem minden ISCED 3 program felel meg az ISCED 3 hosszú programok minimális követelményeinek.
Forrás: OECD EGA 2002 A3.1c.
2.1.3. A nemek közötti egyenlőség
A magyar közoktatásban a nemek közötti egyenlőség problematikája nem kap különös hangsúlyt. A nemek közötti egyenlőség kívánalmát a magyar oktatáspolitika megvalósult gyakorlatként kezeli, és az oktatás fejlesztésekor mindkét nemre egyaránt összpontosít. A közoktatás minőségének és eredményességének biztosítása és értékelése valamennyi fejlett országban, így Magyarországon is az oktatáspolitika legfontosabb céljai közé tartozik. Erre a területre a kilencvenes évek közepe óta Magyarországon is kiemelt szakmai és politikai figyelem irányul. Az oktatás minőségét és eredményességét a magyar oktatáspolitika a bemeneti és a kimeneti tényezőkkel segíti elő. Az előbbiek körébe tartoznak például a tanítást és tanulást meghatározó tantervi programok, az írott vagy multimédiás ismerethordozók, a tanárképzési és továbbképzési programok, valamint a tanulás intézményi szintű megszervezése. Ezek minőségét olyan eljárásokkal értékeli, mint az akkreditáció, a beválási vizsgálatok vagy az intézményértékelés. A kimeneti elemek közé sorolja a tanulmányi teljesítményt vagy a továbbtanulást és az elhelyezkedést. Ezeket mérésekkel, vizsgákkal vagy továbbtanulási és elhelyezkedési mutatók elemzésével tudja értékelni. Az értékelési funkció egyre nagyobb jelentőséggel bír a magyar közoktatás rendszerében. (Jelentés 2003)
2.1.3.1. Minőségi oktatás
Magyarországon az elmúlt években növekedett az érdeklődés a minőségi oktatás fejlesztése és értékelése felé. A folyamatot jelzi, hogy növekszik az e területen működő aktív szereplők száma, bővülnek a felhasznált eszközök, és gyakoribbá válnak az ezzel kapcsolatos feladatokra való felkészülést szolgáló képzési programok. Egyetemi szinten Magyarországon 1991 óta folyik pedagógiai értékelési szakértők képzése. A közoktatási vezetőképzésben ugyancsak évek óta zajlik az intézményértékelési és minőségfejlesztési feladatokra való felkészítés. Az akkreditált tanár-továbbképzési programok között 1999-ben és 2000-ben tizenegy olyan jelent meg, amelyek a pedagógiai értékelés valamely formájával foglalkoznak (pl. pedagógiai értékelés, az iskolavezetés és az iskola belső értékelési rendszere, teljesítményelemzés vagy külső értékelés). A minőségfejlesztési szakértői kör a kilencvenes évek közepe óta évenként megtartott tematikus konferencián foglalkozik a szakterület fejlesztésével, elősegítve a releváns nemzetközi és hazai tudás feltárását. (Jelentés 2003)
Az Oktatási Minisztérium rendeletben szabályozta az iskolák és az oktatásirányítás minőségügyi feladatait, valamint a fejlesztési program szakmai irányításának és ellenőrzésének kérdéseit. A közoktatási törvény 2003. évi módosításakor sor került a minőségügyi feladatok magas szintű jogszabályi rendezésére. Az értékelési feladatok ellátására új országos központ jött létre (OKÉV), és e funkció a pedagógiai szolgáltatásokon belül is a legdinamikusabban fejlődő területté vált. Az 1999. évtől kezdve folyamatosan működött az intézményi szintű minőségbiztosítási program (Comenius 2000) koordinálását végző országos programiroda. Az egyik korábbi országos minisztériumi háttérintézmény újjászerveződött, és ennek a keretén belül kaptak helyet azok a szervezetek (a budapesti és szegedi értékelési-mérési központok), amelyek a hazai Monitor és egyéb méréseket végzik, felelősek a nemzetközi vizsgálatok (IEA, TIMSS, PISA, PIRLS) hazai lebonyolításáért, továbbá meghatározó szerepet játszanak a különböző országos diagnosztikus tudásszintmérő tesztek fejlesztésében. Az értékelési és mérési rendszer működésében fontos szerepe van az egyetemeknek is, így elsősorban a Szegedi Tudományegyetemnek, amely évek óta a közoktatás értékelését célzó kutatások műhelye. (Jelentés 2003)
A minőségfejlesztési programok egyik fontos funkciója a szervezeti tanulás és a tudáscsere segítése. Ez a Comenius 2000 programot is jellemzi, amelynek egyik modellje kifejezetten a tudásátadásra épül. A program keretein belül a kölcsönös tanulást, a kompetenciaépítést és a tudás megosztását célzó tevékenységek gazdag köre alakult ki.
A szakmai párbeszéden és a horizontális információáramláson alapuló kölcsönös tanulást szolgálta a Comenius 2000 Intézményi Klubhálózat megalakulása 2001 májusában. Ez egy olyan hálózat, amely lehetővé teszi, hogy a közoktatási intézmények, illetve pedagógusaik a minőségfejlesztés terén megszerzett ismereteiket, tapasztalataikat és az általuk alkalmazott módszereket egymásnak továbbadják, lehetőséget nyújt a legjobb gyakorlatok közös feltérképezésére, továbbá a résztvevők számára változó fejlesztési célok kitűzésére (benchmarking). A klubok régiónként szerveződtek meg: minden régióban létrejött óvodai, alapfokú és középfokú intézményi, illetve egy-egy speciális területet tömörítő (gyermekotthonok, szakképző intézmények, kollégiumok stb.) klub. (Jelentés 2003)
2.1.3.2. Mérések, értékelések
Magyarországon a fiúk és a lányok tudásszintje közötti különbséget, a hazai és nemzetközi vizsgálatok (Monitor, PISA) adatai szerint követhetjük nyomon. Figyelemre méltó, hogy noha a 8. osztályos lányok kognitív képességei mindkét vizsgálat idején meghaladták a fiúkét, csak egyetlen olyan tudásterület van, ahol teljesítményük magasabb, az olvasás-szövegértés terén. Minden más területen a fiúk tudásszintje magasabb, mint a lányoké. Több területen ez a fiúk szempontjából kedvezőbb különbség növekedett a két vizsgálat közötti időszakban, például a matematikai gondolkodás vagy a számítástechnikai tudás és készségek területén. Az általános iskolák pedagógiai gyakorlata jobb körülményeket biztosít a fiúk fejlődéséhez, s több országban megfigyelt különbségek a pedagógusok fiúkkal és lányokkal szembeni elvárásaiban Magyarországon is érvényesülnek.
A szülők iskolai végzettsége szerinti eredmények tovább differenciálják a fiúk és a lányok teljesítménye közötti különbségeket. A családi és iskolai szocializáció kölcsönhatását mutatja, hogy a szülők iskolai végzettségének emelkedésével – a számítástechnika és a természettudományok kivételével – csökken a fiúk és lányok közötti különbség. Ez azt jelzi, hogy az alacsonyabb végzettségű szülők nevelési szokásait jobban befolyásolják a gyermekek neméhez kapcsolódó sztereotípiák, s ennek hatásait az iskolák még nem képesek kiegyenlíteni.
A közoktatás minőségének és eredményességének az értékelésében kiemelkedően fontos szerepet játszik a tanulmányi eredmények mérése. Erre elsősorban azokon a tudásterületeken kerül sor, amelyek (1) az alapvető kulturális kompetenciák körébe sorolhatóak, (2) tantárgyközi jellegűek, azaz mind képzésük, mind használatuk valamennyi tantárgyra vagy több tantárgycsoportra is kiterjed, valamint (3) a továbbtanulás és a munkaerő-piaci boldogulás szempontjából egyaránt meghatározónak minősülnek. Ilyenek elsősorban az olvasás-szövegértés, a matematika, a természettudomány, az informatika, az idegen nyelvek és az új információs és kommunikációs technológiák (IKT). Abban, hogy ezeket a területeket mind a hazai, mind a nemzetközi mérési gyakorlat kiemelten kezeli, szerepet játszik az is, hogy ezek vizsgálatára alakultak ki nagy tömegű adat felvételét és elemzését lehetővé tevő megbízható módszerek. Az 1999–2003 közötti időszakban Magyarországon végzett átfogó tanulói teljesítményméréseket ismerteti a (5. táblázat).
5. táblázat
A Magyarországon végzett átfogó tanulói teljesítménymérések, 1999–2002
Nemzetközi mérések |
---|
|
Hazai mérések |
|
A közoktatás eredményességének értékelésében meghatározó szerepe van a vizsgáknak. Noha ezek elsőrendű funkciója az egyes tanulók teljesítményének értékelése és elismerése, fontos visszajelzéseket adnak egy-egy intézmény vagy akár az egész oktatási rendszer teljesítményéről is. A közoktatási törvény 1993-ban vezette be az alapműveltségi vizsgát, ennek szerepe azonban a tartalmi szabályozás változásai miatt bizonytalan maradt (a törvény iskolai szintű választható vizsgaként említi. : megszervezésére ritkán, általában iskolai szintű döntések alapján kerül sor. Jóval elterjedtebbek a középiskolai felvételi vizsgák, amelyek szerepe különösen az erős szelekcióra kényszerülő 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok esetében értékelődött fel. A vizsgák közül minden oktatási rendszerben, így a magyarban is kiemelkedik a középiskolai tanulmányok lezárását és a felsőfokú továbbtanulásra való alkalmasságát igazoló érettségi, továbbá a felsőfokú oktatásba való bejutást szabályozó felvételi vizsgák. Az érettségi a 2000. évet követően két jelentősebb kihívással is szembesült: az egyik a korábban kizárólag iskolai szinten értékelt dolgozatok országos újrajavítása, a másik pedig a vizsgára vonatkozó szabályok módosítása.
Az érettségi vizsga továbbfejlesztése Magyarországon több éve tartó folyamat. Ebben a számos szakértő és gyakorló tanár bevonásával zajló folyamatban egyebek mellett figyelembe vették a nemzetközi (mindenek előtt európai) vizsgáztatási trendeket, a hazai és nemzetközi mérések (Monitor, IEA, TIMSS, PISA) teljesítménykritériumait és eredményeit.