Tisztelt Technikatanárok!
A 2012-es új NAT és a Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy kerettanterve jelentős változásokat hozott, elsősorban nem tartalmával, hanem szemléletével, módszereivel. Örvendetes változás, hogy az 5–7. évfolyamon minden iskolatípusban kötelező jelleggel bevezetésre kerül tantárgyunk.
A Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy fő célja a mesterséges (technikai), a természeti és a társas-társadalmi környezet tapasztalati megismerése, elsősorban a mindennapi életvezetéshez szükséges gyakorlati tudás megszerzése, azaz a gyakorlati tevékenységekhez szükséges készségek és képességek fejlesztése, a szakszerű eszközhasználat elsajátítása, az alapvető technológiai folyamatok megismerése, a munka megbecsülése, végső soron a pozitív alkotó magatartás kialakítása.
A Nemzeti alaptantervben megfogalmazott célok, értékek és kompetenciák mindegyike megjelenik tantárgyunkban. Úgy kell azt tanítanunk, hogy a kulcskompetenciák széles körét fejlessze, kiemelten persze a természettudományos és technikai kompetenciát. Az elkészült és elkészítendő anyagok ennek a célnak a szellemében készültek, remélve, hogy azok segítséget nyújtanak a mindennapi tanítás során.
Tantárgyunk tanítása olyan speciális oktatási környezetet igényel, amely nem minden iskolában áll rendelkezésre, ezért fontosnak tartottuk, hogy ajánlásokat készítsünk a műhelyterem, a tankonyha kialakításához, felszereléséhez.
A Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy kerettanterveit összehasonlítva elemeztük az egyes változatok közötti különbségeket, és ajánlásokat adtunk az egyes iskolatípusokra vonatkoztatva. A helyi tantervi javaslatokkal, illetve az azokhoz készült tanmenetekkel segítséget szeretnénk adni a kerettantervi ismeretek életkori sajátosságokat figyelembevevő elosztásához, tanításához. Fontosnak tartjuk, hogy teljes mélységében feltárjuk a kerettantervi kapcsolódásokat a Technika, életvitel és gyakorlat, valamint az összes többi tantárgy között. A közelmúlt szakmódszertani változásit figyelembe véve általános útmutatót készítettünk a tantárgy tanítása során alkalmazható módszerekről, óravezetési stílusokról.
Az általános anyagokon kívül készültek, illetve folyamatosan készülnek az egyes témakörökhöz kapcsolódó, azok egy-egy tematikai egységét feldolgozó szakmai anyagok, óravázlatok, projekttervek.
Főbb témaköreink:
- Ételkészítés
- Teendők a háztartásban és a lakókörnyezetben
- Tárgyi kultúra, technológiák, tárgykészítés, modellezés
- Közlekedés
- Továbbtanulás, munkakörnyezetek megismerése
A szakmódszertani anyagok az egyes témakörökön belül találhatók, 5–6., illetve 7. osztály szerint csoportosítva.