Kőpatakiné Mészáros Mária
Az oktatási rendszer eredményessége erősen függ attól, hogy milyen mértékben tudjuk a kutatási eredményeket a gyakorlatban is hasznosítani. Egyúttal a pedagógiai munka fejlődésének igénye is az, hogy hidat találjon elmélet és gyakorlat között.
Az eredményességhez az egyik eszköz a K+F+I, az a koncepció, amely megvalósítja a kutatás, fejlesztés és innováció egymáshoz szorosan kapcsolódó összehangolt, kiegyensúlyozott működését.
A K+F+I egyúttal egy tudásháromszög három eleme is, amelynek szereplői a tudományos kutatás szakemberei, a fejlesztés szakemberei és az intézményi innováció szakemberei.
Mit és kik?
A kutatás, a fejlesztés és az innováció szakemberei a projekt megvalósításának idején a lehetőségek iskoláinak egy modelljét, az egész napos iskola nevelési-oktatási programját dolgozzák ki.
Milyen eszközökkel?
Az eszközök a fejlesztésben és az innovációban felhasználható tudás kialakítása érdekében
- Több kommunikáció és dialógus a különböző tevékenységekről és hatásokról.
- Az együtt tanulásból és együtt dolgozásból egy új tanulási környezet kialakítása.
- A sajátos szervezési megoldások terjedése (új módszerek, új szervezeti szintű együttműködések, új típusú munkaközösségek, döntések utáni társadalmi hatások elemzése az iskolákban pl. az egész napos iskola helyi fogadtatása)
- A tanuló szervezetek kialakulása felé elmozdulás az elmélet és a gyakorlat egyesítésével.
- Interdiszciplináris kapcsolatok előtérbe helyezése (pl. komplex programok, eltérő képzettségű szakemberek együttműködése)
- Az oktatási rendszer helyi szereplőinek innovációs törekvései,
- Az oktatáskutatáshoz való kapcsolódás (megismerés, befogadás, alkalmazás, együttműködés, tudás-továbbadás)
Kulcsszavak: kutatás, fejlesztés, innováció
Keywords: researching, developing, innovation