Vígh Sára
Az értékelés során a tanárok, és más, a tanulók oktatásában részt vevő személyek rendszeres formában és sokféle módon gyűjtenek információt a tanuló elért eredményeiről és/vagy oktatása-nevelése különböző (iskolai-tanulmányi, viselkedési és szociális) színtereiről. A kapott információkat később(i) munkájukban felhasználják. Az értékelés azoknak a módszereknek és stratégiáknak a rendszere, amelyek segítségével világos képet kaphatunk az oktatás folyamatáról, a tanuló elért eredményeiről, és amelyek ugyanakkor arról is informálják a pedagógust, hogy a jövőben min kell változtatnia egyes tanulók vagy csoportok tanítása során. Az egész napos iskola nevelési – oktatási programjában megvalósuló értékelésében gyűjtött információ értéktöbbletet tartalmaz: nem egy adott pillanatról szóló „felvétel”, hanem figyelembe veszi az adott oktatási környezetet, beleértve az otthoni vagy egyéb környezeti tényezőket is. Mindez befolyásolja a gyerekek tanulását, és magát a nevelési – oktatási folyamatot is. Kulcselem a tanuló, a tanárok, osztálytársak, szülők, és mások bevonása az értékelésbe.
Kulcsszavak: megbízhatóság, validáció, használhatóság
Keywords: reliability, validity, utility