Témavezető: Sági Matild
A témacsoport célja:
A közoktatási rendszerek minőségének, eredményességének, hatékonyságának témaköre ma a fejlett országokban a kormányzati politika és az oktatáspolitika egyik központi kérdése. A minőségértékelési rendszerek a tényeken alapuló policy eszközeként nélkülözhetetlenek a közpolitikai beavatkozást igénylő problémák feltárásában, amelyre a fejlesztő beavatkozások épülhetnek. Az ellenőrzés-értékelés rendszerszerű működtetése hatékony fejlesztési eszköz lehet, különösen akkor, ha az értékelés eredményeinek széles körű visszacsatolása és nyilvánossága is biztosított.
A hatásvizsgálatok visszajelzést adnak a megvalósult beavatkozás sikerességéről, másrészt a tapasztalatok összegzésén, a tanulságok megfogalmazásán keresztül hatékonyan segíti a jövőbeli beavatkozások sikeres tervezését és megvalósítását. A beavatkozás folyamatának nyomon követése és a hatások vizsgálata során kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a fejlesztéseknek mik a céljai (megfogalmazódnak-e markáns, határozott fejlesztési célok), ezek a célok megvalósultak-e, és arra is, hogy voltak-e a beavatkozásnak a szándékolttól eltérő pozitív és negatív hatásai. Fokozottan vizsgáljuk az implementáció módjának hatását a beavatkozás eredményére.
Témaegységek:
- Az oktatás területén végzett hatásvizsgálatok módszertani kérdései
- Kérdőíves hatásvizsgálat az iskolavezetők és a pedagógusok körében
- A pedagógus-továbbképzési rendszer finanszírozásának hazai és nemzetközi gyakorlata
- A sikeres pedagógussá válás folyamata
1. Az oktatás területén végzett hatásvizsgálatok módszertani kérdései
Kapcsolattartó: Széll Krisztián
A kutatás célja az oktatás területén végzett hatásvizsgálatok módszertani kérdéseinek tisztázása, fejlesztése, az oktatás minősége és a pedagógus hivatás megerősítése érdekében történő alkalmazás lehetőségeinek feltárása.
Produktumok:
- Hatásvizsgálat módszertani kézikönyv fejlesztők és szakpolitikusok számára
- Statisztikai-módszertani módszertani összefoglalók kutatók számára
- Korábbi hatásvizsgálatok egységes szempontok szerinti összegző elemzése
2. Kérdőíves hatásvizsgálat az iskolavezetők és a pedagógusok körében
Kapcsolattartó: Sági Matild
A kutatás célja a pedagógus-továbbképzéseket érintő változások megalapozott statisztikai módszerekkel való hatásvizsgálata; a tényekre alapozott oktatási döntéshozatal szakmai támogatása. További cél a pedagógusok szakmai támogatását célzó fejlesztési programok és az oktatás eredményessége közötti összefüggések feltárása.
Módszere: nagymintás online adatfelvételre (25 000 pedagógus) alapozott cél-orientált hatásvizsgálati elemzések.
A vizsgálat során létrejövő adatbázis lehetőséget nyújt arra is, hogy speciális célcsoportokban további, cél-orientált elemzéseket végezzünk, amelyek segítik a tényekre alapozott oktatási döntéshozatalt.
Produktumok:
- Pedagógus-továbbképzések hatásvizsgálata témakörű tanulmánykötet.
- Tényfeltáró összegzések, visszajelzések a fejlesztők és a döntéshozók számára a megvalósult beavatkozás sikerességéről, a fejlesztések, beavatkozások finomhangolásának lehetőségeiről.
- Szakpolitikai ajánlások.
- Nagymintás pedagógus adatbázis.
3. A pedagógus-továbbképzési rendszer finanszírozásának hazai és nemzetközi gyakorlata
Kapcsolattartó: Széll Krisztián
A kutatás célja pedagógus-továbbképzési rendszer finanszírozása nemzetközi gyakorlatának és hatásainak összegyűjtése, elemzése, hazai alkalmazhatóságának vizsgálata. További cél a pedagógus-továbbképzések finanszírozása másfél évtizedes hazai történetének feltárása, elemzése.
Produktumok:
- Összegző elemzések.
- Szakpolitikai ajánlások.
4. A sikeres pedagógussá válás folyamata
Kapcsolattartó: Kállai Gabriella
A kutatás célja a pedagógusok szakmai tudásának, a jó (sikeres) pedagógus jellemzőinek feltárása a pedagógusok szemszögéből. Módszere: „Sikeres pedagógus vagyok” esszépályázat megvalósítása; a pályázati anyagok elemzése; a minőségi pedagógiai munkával kapcsolatos kompetenciák finom árnyalatainak feltárása.
Produktumok:
- Nyertes pályázatok megjelentetése.
- Elemző tanulmány a pedagógiai sikeresség témakörében.