Témavezető, kapcsolattartó: Szemerszki Marianna
A közoktatás minőségének és eredményességének vizsgálatát célzó kutatás keretében egyrészt arra keressük a választ, hogy az oktatási rendszer, ezen belül az egyes intézmények minősége és eredményessége milyen módon vizsgálható és mérhető, beleérthetve a hozzáadott érték mérhetőségét is, másrészt milyen háttértényezők húzódnak meg a különböző eredmények mögött.
Elemzéseinkhez felhasználjuk az iskolai eredményességvizsgálatok releváns nemzetközi és hazai tapasztalatait, továbbá részleteiben elemezzük a meglévő, a tanulói teljesítmény mérésére szolgáló adatbázisokat mind az intézménytípusok szerint, mind a területi és egyéb vonatkozásokban. A tanulói teljesítmény mérésére használt mutatók elemzésén túlmenően cél az eltérő mutatókkal jellemezhető intézménytípusok elkülönítése, sajátosságaik feltárása, s a tényezők részletes vizsgálata.
A kutatás a mérési eredményekre építve kiegészítő tanulói adatfelvételt végez a tanulói eredmények, tanulási motiváció és attitűdök, valamint az iskola ezen tényezőkben játszott szerepének vizsgálatára, amelyet kvalitatív vizsgálatok is kiegészítenek az árnyaltabb megközelítést lehetővé téve.