Témavezető, kapcsolattartó: Kerber Zoltán
A tankönyvek szakmai minősítésének felülvizsgálatához, a képzési programok kialakításához, a tankönyvek, taneszközök 21. századi kívánalmaknak megfelelő tipológiájához átfogó kutatásra és fejlesztésre van szükség, amelyhez a széleskörű nemzetközi és hazai tapasztalatok beépítése is szükséges. A projekt megvalósítása során lehetővé válik, hogy a tankönyvek szakmai minősítő rendszerét, kritériumrendszerét felülvizsgáljuk, és új standardokat alakítsunk ki, amelyek már figyelembe veszik az elmúlt évek minősítési tapasztalatait. Ehhez széleskörű kutatást végzünk: nemzetközi és hazai szakirodalmak és kutatások elemzése, a tankönyvkutatás és -fejlesztés új irányainak feltárása, a tankönyv-szakértők és a tankönyvkiadók szerkesztőinek körében végzett felmérések, interjúk során a problémák feltárása, illetve a korábbi évek szakértői értékeléseinek elemzése. A kutatás tapasztalatai alapján elkészítjük a tankönyvek szakmai minősítéséhez szükséges új értékelési dokumentumok rendszerét, illetve javaslatot dolgozunk ki az egyes tankönyv-értékelőlapok megújítására is. A projekt második fontos feladata, hogy továbbképzések keretében felkészítse a tankönyvi szakértőket a változásokra. A továbbképzés rendszerét az Oktatási Hivatallal közösen alakítjuk ki. Az OFI az értékelés szakmai tartalmaira vonatkozó modulokat, az Oktatási Hivatal a minősítés eljárásrendjére vonatkozókat készíti el. A projekt harmadik feladata a tankönyv- és taneszközrendszer tipológiájának újraértelmezése, kialakítása, a digitális tananyagok rendszerének áttekintése, a specifikációk elkészítése. Mindezzel hozzájárulunk az Iskolatáska portál megújításához, mely során szorosan együttműködünk az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft-vel.
Produktumok:
- hazai és nemzetközi szakirodalmak és kutatások tapasztalatainak összegzése – zárótanulmány;
- új tankönyvi értékelőlapok rendszere, értékelőlapok;
- tankönyvi szakértők képzése és továbbképzése;
- tankönyvek és taneszközök rendszere, tipológiája.