A pedagógusok munkáját segíteni hivatott szakmai szolgáltató intézményrendszer nagy változatosságot mutatott a 2000-es években. A pedagógiai szakmai szolgáltatások igénybe vételére rendelkezésre álló állami forrás 2005-től folyamatosan csökkent, miközben egyre jobban összezsugorodott az állami, önkormányzati fenntartású megyei szolgáltatói intézményhálózat. Így az ország egyes területein az ingyenesen igénybe vehető pedagógiai-szakmai szolgáltatások köre lényegesen csökkent.
A pedagógiai szakmai szolgáltatások tartalmára, továbbá az e feladatokat ellátó szervezetek működésére vonatkozó jogi szabályozás 20101-ben, 20122-ben és 20153-ben is módosult. E változások bővítették a közoktatási rendszer szereplői számára elérhető szaktanácsadási területeket, és alapot teremtettek a fejlesztési programok szakmai támogatásához.
A témaegység célja a szaktanácsadói rendszer megújítására vonatkozó fejlesztés megalapozása volt. Ennek során egyrészt a pedagógusok szakmai támogatásával kapcsolatos hazai tapasztalatoknak és elvárásoknak, másrészt a nemzetközi gyakorlatnak a megismerése és a szakirodalomnak a feltárása volt fókuszban.
A fejlesztés folyamata
A témaegység céljainak elérése érdekében megtörtént a szaktanácsadás hazai történetének feldolgozása, a megelőző TÁMOP fejlesztésekben alkalmazott támogatások tapasztalatainak, valamint a pedagógusok szakmai támogatásával kapcsolatos nemzetközi tapasztalatoknak a szakirodalom alapján történő feltárása. A kutatások eredményeiről tanulmányok készültek. Ezzel párhuzamosan a szakma érintett szereplőinek (pedagógusok, szaktanácsadók, szakértők, intézményvezetők) a szaktanácsadással kapcsolatos tapasztalatait és elvárásait is felmértük. A vizsgálat kvantitatív és kvalitatív technikákat is tartalmazott, az eredményről összegző tanulmány készült.
Eredmény
A részegység eredményeit elsősorban a projekten belül megvalósuló további fejlesztések hasznosították. (A szaktanácsadás koncepciója, eljárásrendje, a szaktanácsadói szakmaprofil, a szaktanácsadás minőségbiztosítása).