Szerkesztette: Kállai Gabriella
Lektorálta: Fuszek Csilla
Tehetséggondozással foglalkozó intézmények megyei bontásban |
---|
Budapest |
Bács-Kiskun megye |
Baranya megye |
Békés megye |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
Csongrád megye |
Fejér megye |
Győr-Moson-Sopron megye |
Hajdú-Bihar megye |
Heves megye |
Jász-Nagykun-Szolnok megye |
Komárom-Esztergom megye |
Nógrád megye |
Pest megye |
Somogy megye |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
Tolna megye |
Vas megye |
Veszprém megye |
Zala megye |
Gyűjteményünk döntően azon közoktatási intézményeket és országos hatókörű programokat tartalmazza, amelyek részt vesznek a tehetséggondozásban. Mellettük néhány témában, elsősorban a tehetségpontok között, megjelennek egyesületek, alapítványok is, ám ez utóbbiak feltérképezése nem teljes körű: nem tartalmaz minden tehetségtámogatással (például ösztöndíjak juttatásával) foglalkozó civilszervezetet, továbbá önkormányzatot sem.
A tematikus jegyzék összeállításával az volt a célunk, hogy segítsük a tehetséggondozás iránt érdeklődő szülők és pedagógusok tájékozódását, az elektronikus felület adta lehetőséget felhasználva pedig, a linkek segítségével, közvetlenül az intézményekhez is eljuttathassuk őket.
Ennek megfelelően a regiszter kialakítása két szerkesztési elv mentén történt. Az egyik, a földrajzi elérhetőség, a másik a szolgáltatás tartalma. Az információk tehát egyrészt megyei bontásban, azon belül a települések betűrendjében (a megyeszékhelyek előresorolásával) kereshetőek, másrészt az egyes ellátási formák megnevezése (önálló listákba rendezetten), profilja szerint. Ezek a következők:
Pedagógiai szakszolgálatok; Alapfokú művészeti iskolák; Művészeti oktatás, párhuzamos művészeti oktatást végző középiskolák; Az Országos középiskolai tanulmányi versenyeken sikeresen szereplő iskolák; Sportiskolák; Arany János Tehetséggondozó Program; Útravaló – Út a tudományhoz Program, Tehetségpontok.
Az adatokat a Köznevelési információs rendszerből (KIR), egyes programok honlapjairól válogattuk, a tehetségpontok listáját pedig a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) bocsátotta rendelkezésünkre. Nagy segítségünkre szolgált Neuwirth Gábor adatbázisa az Országos középiskolai tanulmányi versenyeken (OKTV) sikeresen szereplő tanulókról, iskolákról.
Az információgyűjtést 2014 őszén zártuk le.
A gyermekek, tanulók gondozása keretében a pedagógiai szakszolgálatok kiemelt feladata: közreműködni a tehetség korai felismerésében, a tehetségazonosításban. Tevékenységi körükbe tartozik a tehetséges gyermekek személyiségfejlődéséhez szükséges támogatások biztosítása, például önismereti csoportok szervezése és vezetése, a tehetségneveléssel kapcsolatos tanácsadás mind a szülők, mind a pedagógusok számára, közös tehetség-tanácsadási fórumok szervezése, javaslattétel a tehetséges diákok programokba delegálására. A tehetségazonosítás, -gondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel, az iskola-, illetve az óvodapszichológussal, javaslatot tesz a gyermek, tanuló számára a tehetségprogramokba történő bekapcsolódásra. Feladata továbbá a kimeneti mérések elvégzése, valamint konzultációs lehetőség biztosítása a tehetségfejlesztő műhelyek vezetőinek, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.
Adatbázisunk a megyei pedagógiai szakszolgálatokat, valamint a fővárosi kerületekben működő intézményeket tartalmazza. Forrás: KIR (http://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek)
A nemzeti köznevelésről szóló, 2011. évi CXC. törvény értelmében az alapfokú művészeti iskola feladata, hogy kibontakoztassa a művészi képességeket, fejlessze a művészi tehetségeket, igény esetén felkészítsen a művészi szakmákban szakirányú továbbtanulásra. Az alapfokú művészeti iskolának legalább hat és legfeljebb tizenkettő évfolyama van, amelynek keretei között az oktatás előképző, alapfokú és továbbképző évfolyamokon, zeneművészet, képző- és iparművészet, báb- és színművészet, táncművészet ágakban folyhat. A tanulók az utolsó alapfokú évfolyam befejezését követően művészeti alapvizsgát, az utolsó továbbképző évfolyam elvégzését követően pedig művészeti záróvizsgát tehetnek. Az alapfokú művészeti iskolában a főtárgy elméleti és gyakorlati oktatása, valamint a konzultációs tanórai foglalkozás egyéni foglalkozás keretében is folyhat.
Forrás: KIR (http://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek)
A minősített alapfokú művészetoktatási intézmények közérdekű adatai között lehetőség van részletes keresésre mind intézményi, mind minősítési szinten. A keresőfelület lehetőséget teremt arra, hogy az egyes művészeti ágak, tanszakok között is keressünk, lásd (http://www.oktatas.hu/kozneveles/intezmenykereso/alapfoku_muveszeti_iskolak).
Művészeti oktatás, párhuzamos művészeti oktatást végző középiskolák
A művészeti szakközépiskolák a különféle művészeti területeken párhuzamos oktatás segítségével biztosítják a tanulóknak a közismereti és a magas szintű művészeti képzést. Ezen oktatási területek egymással mellérendelt viszonyban állnak, ugyanakkor szerves egységet alkotnak. Forrás: KIR (http://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek)
Az Országos középiskolai tanulmányi versenyeken sikeresen szereplő iskolák
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint az Oktatási Hivatal által közösen meghirdetett, többfordulós Országos középiskolai tanulmányi versenyen (OKTV) kiválóan szereplő tanulók iskoláiból állítottuk össze a listát.
Az OKTV-re azok a tanulók jelentkezhetnek, akik nappali tagozaton, a középiskolai szakaszt lezáró évfolyamon vagy azt közvetlenül megelőző évfolyamon tanulnak. A verseny a következő tantárgyakból zajlik: angol nyelv, biológia, filozófia, fizika, földrajz, francia nyelv, informatika, kémia, latin nyelv, magyar irodalom, magyar nyelv, matematika, mozgókép- és médiaismeret, művészettörténet, német nyelv, olasz nyelv, orosz nyelv, rajz és vizuális kultúra, spanyol nyelv, történelem, nemzetiségi nyelv és irodalom. Forrás: Neuwirth Gábor adatgyűjtése.
A Sportiskolai program egy speciális utánpótlás-nevelési rendszer, amely az 1–12. (esetenként 13.) évfolyamos tanulók iskolai nevelését és oktatását, továbbá sportnevelését és sportoktatását támogató komplex pedagógiai és sportszakmai rendszert foglalja magában. A közoktatási típusú sportiskolai kerettanterv alapján történő szakmai munkát a 2007/08-as tanévtől lehet alkalmazni. Az iskolák fő feladata a sportiskolai kerettanterv adaptációja, alkalmazási tapasztalatainak összegyűjtése, együttműködés a sportiskolai program megvalósításában közreműködő szervezetekkel (sportkormányzat, utánpótlás-nevelésért felelős intézet, sportági szövetségek, egyesületek), és a sportiskolai program terjesztése.
A Sportiskolai program kiemelt partnerei – az irányító szerepét betöltő sportkormányzat mellett – az oktatási kormányzat, a sportági (szak)szövetségek és a Sportiskolák Országos Szövetsége (SIOSZ). Forrás: SIOSZ (www.siosz.hu).
Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP)
A program nyolcadik évfolyamos, hátrányos helyzetű, főként kistelepüléseken élő, tehetséges gyermekek számára biztosít továbbtanulási lehetőséget olyan középiskolákban, kollégiumokban, amelyek célul tűzték ki a tehetséggondozást és a felsőfokú tanulmányokra való eredményes felkészítést. A jelentkező diákok bekerülésük esetén egyéves előkészítő évfolyamon emelt szintű anyanyelvi és idegen nyelvi oktatásban, matematika- és informatikaoktatásban, önismereti, személyiség- és képességfejlesztő, kommunikációs és tanulás-módszertani programokban vesznek részt, s eközben valamennyien kollégiumi elhelyezést is kapnak. A tanulók a program öt éve alatt felkészülhetnek az emelt szintű idegen nyelvi érettségi vizsgára, nemzetközi ECDL számítástechnikai vizsgával egyenértékű tudáshoz juthatnak, továbbá térítésmentesen szerezhetnek gépjármű-vezetői engedélyt (jogosítványt). Forrás: AJTP (http://www.ajtp.hu)
Útravaló – Út a tudományhoz program
A program a középfokú iskolai oktatásban részt vevő, természettudományos érdeklődésű tanulók tehetséggondozását célozza oly módon, hogy a diákok mentori támogatással kipróbálhassák magukat egyéni és csoportosan végzett kutatómunka során is.
A program keretében a köznevelési intézmények – kötelező elemként – kutatással foglalkozó szervezetekkel, így különösen kutatóintézetekkel, felsőoktatási intézményekkel, országos szakmai intézetekkel működnek együtt annak érdekében, hogy kialakuljon a tanulók természettudományos és komplex kutatási szemlélete, bővüljön jártasságuk a kutatásmódszertanban, valamint szélesedjen kapcsolatrendszerük is.
A részvételre minden évben projekttervekkel pályáznak a középfokú iskolák. Jelen összeállításban a 2010–2013 között támogatást nyert iskolák listája szerepel.
Forrás: (http://www.emet.gov.hu/hatter_1/ut_a_tudomanyhoz/ )
A 2007 óta dinamikusan fejlődő Magyar Tehetségpont Hálózat alapelemeit alkotó Tehetségpontok alapítását a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács kezdeményezte és támogatja mind Magyarországon, mind a határon túli magyar kisebbségek körében.
A Tehetségpontok feladatai körébe tartozik a tehetségek felfedezése, azonosítása, gondozása, a tanácsadás a tehetség témakörben. Kiemelt feladatuk a tehetséggondozó vagy -támogató lehetőségek, azaz személyre szabott információk megmutatása, átadása a fiatalok számára. Céljuk, hogy hatékony segítséget nyújtsanak az érdeklődőknek tehetségük felismeréséhez és kibontakoztatásához. Figyelemmel kísérik az intézményi, a helyi, a térségi és a regionális tehetséggondozó kezdeményezéseket, segítve egyrészt a minél intenzívebb egymás közötti kapcsolatrendszer kiépítését, másrészt az együttműködést a tehetséges fiatalokkal, az ő környezetükkel, a tehetséggondozásban jártas szakemberekkel, a segítő önkormányzatokkal, egyházakkal, civilszervezetekkel, vállalkozásokkal és magánszemélyekkel. Forrás: MATEHETSZ (http://tehetseg.hu/tehetsegpontokrol). további információk: http://tehetseg.hu/tehetsegpontok