Annak ellenére, hogy Angliában egyre több erőfeszítés történik a tanári pálya népszerűsítésére, az Oktatási Minisztérium (DfE) kimutatása szerint az iskolarendszer – elsősorban a közoktatás – tanárhiánnyal küszködik. Ezt támasztják alá a tanárképzési programok 2014-es bemeneti adatai, miszerint a rendelkezésre álló, illetve feltölthető 34,890 főnyi keretszámból 32,543 fő kezdte meg tanulmányait a tanárképzési programban. Ez gyakorlatilag 2000 betöltetlen leendő tanári álláshelyet jelent. Ha a tanárhiányt tárgyakra lebontva vizsgáljuk, látható, hogy technológia területen csupán 44%-os a betöltöttség, míg a matematikai és fizika szakosoknak is csak 67%-a nyújt olyan tanulmányi teljesítményt, amely a tanári pályára is alkalmassá tenné őket. Malcolm Trobe, az Association of School and College Leaders (Felsőoktatási Intézmények Vezetőinek Egyesülete) főtitkárhelyettese meglátása sokat mondó: „Egyszerűen szólva, nincs elegendő jó jelölt a tanári pályára!” (http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/11258232/Schools-warned-over-looming-teacher-recruitment-crisis.html)
Következésképpen, a tanári pályára megfelelő jelöltek, vagyis az oktatói utánpótlás biztosítása kulcsfontosságúvá vált. Mivel a cél a minél szélesebb közönség elérése, a tanári pálya-rekrutáció az információ- és kommunikációtechnológiai eszközök, illetve az internet használata irányába tolódott el. A paradigmaváltást többek között az elsőszámú célközönség életkora, továbbá annak az internetbe és az új médiába való beágyazottsága is igazolja. Mivel a tanári pálya gyakorlatilag brand-dé, vagyis egy marketing folyamat tárgyává vált, több olyan médiatermék is készült, amely a világhálón, illetve a legnagyobb videó fájlmegosztón keresztül szólítja meg az érintetteket. A dolgozatban csoportosítandó és elemzendő média termékek az alábbi 3 fő célt szolgálják:
- a tanári pályára lépési lehetőségek diverzifikálása
- a tanári professzió szakmai feltételeinek és presztízsének növelése
- a pályán maradás elősegítése.
A rekrutáció három fő problématerületre irányul, miközben végigkíséri a tanári pálya teljes ívét: a tanári professzióban tapasztalható viszonylagos humán erőforráshiány enyhíthető
- a belépési módok szélesítésével
- a tanári munka társadalmi megbecsültségének növelésével
- a tanári életpálya tartósságának biztosításával. [1]
[1] Ugyanakkor mindezen célok elérését veszélyeztethetik a tanárok elleni iskolai erőszak esetei. Az elmúlt szűk egy évben két példát is láthattunk tanárok elleni támadásra. 2014 áprilisában egy diák leszúrta spanyol nyelvtanárát a leedsi Corpus Christi Catholic College-ban, míg a közelmúltban, 2015. június 11-én egy ázsiai diák megkéselte nigériai származású tanárát a nyugat yorkshire-i Dixons KIngs Academy-n. (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3119720/Police-hunt-boy-14-teach...)