Az iskola és a szülő közötti együttműködés lehetőségei

A szülő és az iskola, a családi otthon és a oktatási-nevelési intézmény közötti kapcsolatrendszer jellege változó formákat ölt oktatási rendszerenként, intézményenként és egyéni szinten, a pedagógus-szülő viszonylatában. Az angolszász államokban nagy hagyománya van a szülői részvétel erősítésének, az aktivitás fokozásának, illetve a harmonikus együttműködésre irányuló iskolai kezdeményezéseknek. A szülő-iskola viszonyrendszer minőségét a mai szakmai diskurzus együttműködőnek minősíti. Ezzel egyfajta (explicit és implicit) elvárást fogalmaz meg, hogy ennek a viszonyrendszernek partneri jellegűnek kell lennie. Ez az értéktelítettség kifejez és hordoz egy olyan szakpolitikai elgondolást, hogy a tanulói eredményesség és a méltányosság gyakorlása érdekében szükséges a harmonikus együttműködés.

Az iskolai tanulás (idő)kereteinek és határainak kérdései nemzetközi tapasztalatok tükrében

A kiterjesztett iskolák működésével kapcsolatos nemzetközi tapasztalatok önmagukban is sokfélék, jellemzően még egy országon belül is, ezért az eredményesség vonatkozásában sem tudnak egyértelműen eligazítani. A tapasztalatok feldolgozására vállalkozó kutatók gyakori megállapítása szerint ezek a tanulói eredményességgel kapcsolatban jellemzően gyenge pozitív összefüggéseket tudnak kimutatni, s leg­alább annyi új kérdést tesznek fel, mint amennyit megválaszolnak. Átgondoltatják az eredményesség fogalmát éppúgy, mint az iskola feladatait, szerepeit és a tanulásban érintett szereplők között lévő kapcsolat, együttműködés lehetőségeit. A szakirodalom alapján több lehetőség körvonalazódik, amelyekről mélyebb ismereteket érdemes szerezni ahhoz, hogy a velük járó előnyök megítélhetővé váljanak.

Válaszol az iskola

Balázs Éva
Garami Erika
Hermann Zoltán
Imre Anna
Imre Nóra
Mártonfi György
Nagy Mária
Schmidt Andrea
Simon Mária
Sinka Edit.
A kötet az OKI Kutatási Központjában készült. Szerkesztő: Simon Mária.

Oldalak

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.