Pedagógusok és tanulók a dolgozók iskoláiban (1945-1948)
A tanulmány célja, hogy bepillantást nyújtson egy korábban e témában nem hasznosított forráscsoport – az iskolai értesítők – segítségével a dolgozók iskoláinak belső világába. A munka középpontjába ezúttal a pedagógusokat és az iskola tanulóit állítottuk. Arra törekedtünk, hogy a korábbi kutatásokból kibontakozó, némiképpen leegyszerűsített képet – a tanulók foglalkozásáról, életkoráról, vallási hovatartozásáról - árnyaltabban mutathassuk be.
Munkásgimnáziumok
A tanulmány célja, hogy a rendelkezésre álló könyvtári/levéltári források alapján betekintést nyújtson a huszadik század első két évtizedében az iskolarendszeren kívül működtetett munkásgimnáziumok életébe. Ez a terület átfogó módon nem került még feldolgozásra a neveléstudományi kutatások során. Most arra teszünk kísérletet, hogy a sajtóanyagok és a megmaradt értesítők feldolgozásával bővítsük ismereteinket erről a képzéstípusról. Ennek a kísérletnek vannak máig ható tanulságai, olyanok, amelyek vissza – visszaköszönnek a formális –non-formális –informális tanulási formák között megszerzett tudáselemek elismeréséről szóló vitákban.
Érettségi vizsgák a XXI. század elején. Nemzetközi kitekintés
A hazai érettségi vizsgarendszer megújítása, a standardizált vizsgák bevezetése mindössze tíz éve történt. Látszólag rövid idő.