A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése olyan állandó és egész életen át tartó tanulási folyamat, amelynek során a pedagógusok a tanuló közösség tagjaiként aktívan és konstruktív módon vesznek részt saját maguk és tágabb szakmai közösségük fejlesztésében. Különösen fontos a pályakezdő pedagógusok szakmai támogatása, és a gazdag szakmai tapasztalattal rendelkező felkészült, idősebb pedagógus (mentor) iránymutatása.
Olyan támogató modell létrehozása és kipróbálása volt a cél, amely közvetve, a mentorokon keresztül van hatással a gyakornok munkájára, szakma fejlődésére. A mentor támogató munkája összetett tevékenység, a pedagógusi munkától eltérő kompetenciákat, ismereteket is kíván. A projektrész közvetlen célja a gyakornokok minősítő vizsgájára való eredményes felkészítése volt, de e mellett megfogalmazódott a mentorok szakmai tudásának gazdagítása, a szakszerűbb, hatékonyabb mentoráláson keresztül a gyakornokok pályán maradásának elősegítse, és szakmai fejlődésük támogatása. A modell kipróbálására egy tanév állt rendelkezésre.
A fejlesztés
A projekt pedagógiai fejlesztői a téma szakmai és jogi helyzetképének feltárása után a nemzetközi és hazai szakirodalom alapján fogalmazták meg azt a fejlesztési irányt, amely mentén megkezdődött a gyakornok-mentori pilotév munkaprogramja. Közben folyamatos egyeztetés zajlott az OH munkacsoportjával.
Eredmény
A programban résztvevő valamennyi gyakornok eredményes minősítő vizsgát tett.
A pilotév lezárása után a programban résztvevő, önként vállalkozó mentorok és volt gyakornok a pedagógiai fejlesztőkkel együttműködve egy 30 órás mentori képzést fejlesztettek. Az akkreditált képzés gazdagítja az OFI pedagógus-továbbképzési repertoárját.
A sok tanulsággal szolgáló, sikeres program egy szakmai konferenciával zárult, a tapasztalatokról zárótanulmány készült.
A pilotév során kifejlesztett dokumentumok felhasználhatók, adaptálhatók a mentorok számára a gyakornok felkészítése során.