A globális világban egyre több munkakörrel kapcsolatban fogalmazódik meg az adott professzió eredményes művelésével kapcsolatos nemzeti és/vagy nemzetközi szakmai elvárások rendszere.
Ezek a nyilvános elvárások hozzájárulnak az egyes szakmák ismertségéhez és elfogadottságához, segítik a fiatalok pályaválasztását, a képzést, a dolgozók kiválasztását és értékelését, valamint továbbképzésüket is. Hazánkban a pedagógusok megújult előmeneteli rendszeréhez kapcsolódóan vált szükségessé a pedagógus életpálya egyes szintjeire vonatkozó szakmai elvárások leírása, amelyet pedagógiai szintleírásoknak nevezünk. Ezek a szintleírások azért készültek, hogy a nevelés – oktatás szereplői (pedagógusok, intézményvezetők, szaktanácsadók) és a szélesebb szakmai nyilvánosság számára is egyértelműek, átláthatóak és kiszámíthatóak legyenek a pedagógus-életpálya egyes fokozataihoz (gyakornok – pedagógus I. – pedagógus II. – mesterpedagógus – kutatótanár) kapcsolódó szakmai elvárások.
A fejlesztés folyamata
A pedagógiai szintleírások fejlesztése a hatályos jogszabályi környezetet figyelembe véve épített a témával kapcsolatos nemzetközi tapasztalatokra, a korábbi hazai fejlesztésekre és az érintettek (pedagógusok, intézményvezetők, valamint szaktanácsadók és szakértők) elvárásaira. A tapasztalatok szerint a két legerősebb elvárás az életpályamodellhez kapcsolódó szintleírásokkal kapcsolatban az áttekinthetőség és az egyértelműség. A pedagógusok nyitottak a társ-mentorálás, egymás szakmai támogatása iránt. Szívesen fogadják az intézményi szintű közös tanulási folyamatokat, továbbá a problémamegoldást segítő óralátogatást és megbeszélést.
Eredmény
Öt pedagógus munkakörre (óvodapedagógus, tanító, tanár, kollégiumi nevelő, gyógypedagógus) elkészültek és a konzorciumvezető Oktatási Hivatalnak átadásra kerültek a pedagógusoktól elvárható szakmai kompetenciák részletes leírását tartalmazó pedagógiai szintleírások. A dokumentum a 326/2013. (VIII.30) kormányrendelettel1 összhangban, egységes szerkezetben, a rendeletben meghatározott nyolc szakmai kompetenciaterületre és azon belül részterületekre bontva tartalmazza az elvárható szakmai kompetenciákat (tudás, készség/képesség, attitűd) gyakornok, pedagógus I., pedagógus II., mesterpedagógus, kutatópedagógus szintekre. Ez alapján nemcsak az egyes szinteken lévő pedagógusok szakmai kompetenciái értékelhetőek és fejleszthetők, hanem az életpálya során megvalósuló szakmai fejlődés is nyomon követhető.