2001 tavasza óta folyik az Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztési Központjában a tantárgyak helyzetét feltáró kutatás: tizenhat tantárgyi terület vizsgálata, melynek célja, hogy kiderítse, a kilencvenes évek tartalmi szabályozási, modernizációs változásai során mi történt a tantárgyak tanításában, milyen fejlesztések szükségesek az egyes tantárgyakban és a tantárgyi rendszerben. Ez a kutatás olyan háttértudást eredményezhet, mely a folyamatos reflexió eredményeképpen hasznosítható lesz a tartalmi fejlesztési folyamatokban. A tanulmánykötet a kutatás két évének tapasztalatait összegzi, a tantárgyak átfogó elemzésével hiányt pótol a hazai pedagógiai szakirodalomban.
A kötet alapját a honlapunkon is megjelent bőséges kutatási anyag szolgáltatta (A tantárgyak helyzete, Tanítás és tanulás tanárszemmel).
A tanulás és tanítás helyzetével foglakozó kiadványok az OKI honlapján