grepalya | 2012. ápr. 12.

1.1. táblázat
Az oktatással kapcsolatos attitűdök alakulása a magyar felnőtt lakosság körében 1990 és 2009 között (az adott állítással egyetértők %-a)

Állítás 1990 1995 1999 2002 2005 2009
1. Az életben manapság csak az az ember boldogulhat igazán, aki iskolázott. 36,1 36,4 43,9 49,0 46,6 58,9
2. A tehetséges ember ma is boldogul az életben, még akkor is, ha nem iskolázott. 62,0 61,4 53,8 48,3 49,9 38,0
Nem tudja 1,8 2,2 2,3 2,7 3,5 3,1
1. A gyerekeket képességeik és tudásuk alapján minél előbb a nekik legmegfelelőbb iskolába kell adni. 67,8 76,4 71,3 73,6 71,6 75,2
2. Az a jó, ha a gyerekek képességeiktől és tudásuktól függetlenül minél hosszabb ideig egy iskolában tanulnak. 25,9 17,4 24,2 21,2 24,4 20,5
Nem tudja 6,3 6,2 4,5 5,2 4,0 4,3
1. A mai iskolák túlterhelik a gyerekeket, túl nagy követelményeket állítanak eléjük. 69,3 75,8 77,9 82,7 77,8 71,6
2. A mai iskolák nem állítanak elég komoly követelményeket a gyerekek elé. 24,2 12,3 16,0 11,4 16,7 20,7
Nem tudja 6,5 11,9 6,0 5,9 5,5 7,7
1. A neveléshez nem kell különösebb szakértelem, a gyerekek nevelésére minden értelmes felnőtt ember képes. 48,7 45,7 39,3 35,9 25,2 17,8
2. A gyerekek nevelése komoly szakértelmet kíván, erre csak a jól képzett, felkészült pedagógusok képesek. 48,0 50,1 58,7 60,7 72,3 80,3
Nem tudja 3,2 4,2 2,0 3,4 2,5 1,9
1. A szülőnek joga van arra, hogy a gyerekét abba az iskolába írassa be, amelyiket a legjobbnak tartja. 67,3 89,2 82,8 84,4 74,5 76,2
2. Mindenki adja a gyerekét abba az iskolába, amelyiknek a körzetébe tartozik, különben csak a kiváltságosak gyerekei kerülnek a jobb iskolákba. 29,1 9,1 14,8 12,8 22,4 20,9
Nem tudja 3,5 1,7 2,4 2,8 3,1 2,9
1. A kisebbségeknek, nemzetiségeknek joguk van saját iskolához. 63,7 55,9 52,3 44,0 49,1 53,7
2. A kisebbségek, nemzetiségek gyerekei is ugyanabba az iskolába járjanak, mint minden magyar gyerek. 33,0 37,3 43,0 49,8 46,9 39,7
Nem tudja 3,3 6,8 4,7 6,2 4,0 6,6
1. A tehetségesek számára külön iskolákat kell nyitni, mert csak így bontakoztathatják ki képességeiket. 49,5 54,5 45,6 42,2 46,1 46,8
2. A tehetségesek számára nem szabad külön iskolákat nyitni, mert ez sérti a társadalmi igazságosságot. 43,1 35,1 47,3 50,4 48,8 44,4
Nem tudja 7,3 10,4 7,0 7,4 5,1 8,8
1. Az iskoláztatás legyen mindenki számára ingyenes. 63,9 73,2 78,0 68,3 67,6 66,1
2. Amelyik család teheti, maga is járuljon hozzá az iskoláztatási költségekhez. 33,9 24,9 20,9 29,8 29,6 32,2
Nem tudja 2,2 1,9 1,1 1,9 2,8 1,7
1. Az oktatás problémáinak többségét helyi szinten, az iskolákon belül is meg lehetne oldani. 49,0 49,5 47,9 46,0 50,5 53,5
2. Az oktatás problémáit csak központi állami intézkedésekkel lehet megoldani. 38,7 35,4 43,4 45,4 42,7 40,3
Nem tudja 12,3 15,1 8,8 8,6 6,8 6,2
1. A pedagógusok anyagi megbecsülése ma kisebb annál, mint ami megilletné őket. 57,3 61,7 69,1 53,2 41,7 61,4
2. A pedagógusok anyagi megbecsülése megfelel annak a munkának, amit végeznek. 32,6 26,1 26,4 40,8 50,2 30,0
Nem tudja 10,1 12,2 4,4 6,0 8,1 8,6
1. A rengeteg kísérlet és reform után végre nyugalomra van szükség az iskolákban. 35,6 50,7 55,1 55,1 53,7
2. Az iskolákban a jövőben nagy változásokra lesz szükség. 53,7 36,8 38,5 36,6 39,1
Nem tudja 10,8 12,4 6,3 8,3 7,2

Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások 1990 és 2009 között
A feltett kérdés: „Most egymással szembenálló véleményeket fogok felolvasni Önnek. Kérem, mondja meg, a kettő közül melyikkel ért inkább egyet. Lehet, hogy néha nehéz lesz választania, mégis próbálja meg eldönteni, hogy melyik vélemény áll közelebb Önhöz!”

1.2. táblázat
A magyar felnőtt lakosság elégedettsége különböző közfeladatokkal, 1990 és 2009 között (százfokú skálán)

Megnevezés 1990 1995 1997 1999 2002 2005 2009
Áruellátás 59 70 81 81 76 74 77
Közlekedés 58 54 57 59 56 51 63
Tömegtájékoztatás 63 56 55 60 61 57 60
Ügyintézés a hivatalokban 40 36 36 43 47 47 58
Oktatás 57 58 57 60 64 57 57
Egészségügy 53 43 36 46 52 46 57
Környezetvédelem n. a. n. a. n. a. 43 46 46 54
Közbiztonság n. a. n. a. 29 36 48 49 52
Lakáshoz jutás 25 18 17 21 33 31 38
Munkalehetőségek 47 23 24 29 34 26 36

Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások 1990 és 2009 között
A feltett kérdés: „Felsorolok Önnek néhány területet mindennapi életünkből. Kérem, értékelje mindegyiket úgy, mint az iskolában szokás, 1-től 5-ig aszerint, hogy mennyire elégedett vagy elégedetlen ezekkel ma Magyarországon! Az 1-es jelenti azt, hogy nagyon elégedetlen, az 5-ös pedig azt, hogy nagyon elégedett.”
Megjegyzések: (1) A 2009-es adatfelvétel során külön kérdés jelent meg a köz- és a felsőoktatásra. A táblázatban látható adat a két mutató átlaga. Érdemes megemlíteni, hogy a kettő között igen nagy eltérés volt: míg a közoktatás esetében a mutató értéke 61 volt, addig a felsőoktatásé csak 53.
(2) Az ötfokú skála értékeit 0–100 tartományra transzformáltuk.

Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.