A kötet az OKI Kutatási Központjában készült. Szerkesztő: Simon Mária.
Több mint egy évtizeddel a politikai és gazdasági átalakulás után, a magyar közoktatási rendszer szinte egészét az állandósuló válaszkényszer, a folyamatos alkalmazkodás jellemzi. Az iskolák működését meghatározó törvények módosításai, a csökkenő gyereklétszám, a helyi társadalmi, gazdasági hatások az egyes intézményeket arra ösztönzik, hogy működésük legfontosabb összetevőit, a képzési profilokat, a tanított tananyagot, a tantestület szakértelmét újragondolják, s minden őket érő kihívásra lehetőségeikhez mérten racionális választ adjanak. Keveset tudunk arról, hogy mindezt miként élik meg az intézmények. Annak a kérdőíves vizsgálatnak, melynek során 2002-ben több mint ezer iskolaigazgatót kerestünk fel, éppen az volt a célja, hogy az egyes iskolák mindezekkel kapcsolatos válaszait, jövőre vonatkozó várakozásait összegyűjtsük. Tanulmánykötetünkben azokat az igazgatói véleményeket összegezzük, melyeket a statisztikai adatokból kirajzolódó tendenciák, illetve a hétköznapi tapasztalatainkon alapuló személyes benyomásaink nem helyettesíthetnek.
Tartalom
- Előszó
- Schmidt Andrea • A kutatás rövid bemutatása
- Balázs Éva • Quo vadis, iskolavezetés?
- Imre Nóra • A pedagógusok helyzete az iskolában
- Nagy Mária • Pedagógusok, továbbképzésen
- Simon Mária • Iskolaigazgatók a tanulókról és tanításukról
- Mártonfi György • Tartalmi változások, intézményi profilok a középfokú oktatásban
- Hermann Zoltán • A helyi költségvetési döntéshozatal szerepe az iskolák finanszírozásában
- Sinka Edit • Kezdőlépések az intézményi minőségbiztosítási rendszer kialakításában
- Garami Erika • Az intézményi változások területi különbségei
- Imre Anna • Kistelepülési iskolák és eredményesség
1. melléklet: Igazgatói kérdőív – kérdezőbiztossal (pdf, 374 KB)
2. melléklet: Igazgatói kérdőív – önkitöltős (pdf, 333 KB)
© Országos Közoktatási Intézet, 2004