Az OKI szakmai konferenciája, 2002.
A világ oktatásügyében az egyik legjellemzőbb változás, hogy a tanítás kérdéseiről a kutatók, fejlesztők és a gyakorló pedagógusok figyelme a tanulás fejlesztésének problémájára helyeződik át. A felnövekvő nemzedékek alkalmazkodása 21. század új gazdasági és társadalmi igényeihez nagyban múlik azon, hogy az oktatás mennyire képes hatékonyan segíteni abban, hogy az egyének, a társadalom különböző közösségei és szervezetei képesek legyenek az eddiginél jobban tanulni. Az Országos Közoktatási Intézet ezért választotta második, 2002. október 4-én és 5-én megrendezett országos konferenciájának témájául a tanulás fejlesztésének kérdéseit.
Reményeink szerint a konferencia előadásait, a szekcióviták és a szakmai műhelyek összefoglalóit valamint a pódiumvita szerkesztett változatát közreadó kötet visszaadja a konferencia fő gondolatait, azokat a megoldásra váró problémákat, amelyeket az előadók és közel háromszáz – zömében gyakorló pedagógus – fogalmazott meg.
Tartalom
- Előszó
- Magyar Bálint • A tanulás szerepe a modern társadalomban
- Sipos János • Tanulásfejlesztés és oktatáspolitika
- Havas Péter • Tudásmenedzsment, tanulástudomány, tanulásfejlesztés
- Setényi János • 21. századi tanulási környezet
- Kojanitz László • A „jó minőségű” tudáshoz vezető, tanulóközpontú iskola megteremtésének feltételei
- Bognár Mária • Tanulás mindenkinek
- Csapó Benő • A tudás és a kompetenciák
- Rend és rendezetlenség az iskolai innovációban • Pódiumbeszélgetés – részletek
- 1. szekció • A tudás változó tartalma és fejlesztése • Knausz Imre előadása
- 1. szekció • A tudás változó tartalma és fejlesztése • Vágó Irén beszámolója
- 2. szekció • A tanulók közötti különbségek és a tanulás fejlesztése • Bárdossy Ildikó előadása
- 2. szekció • A tanulók közötti különbségek és a tanulás fejlesztése • Mayer József beszámolója
- 3. szekció • A tanulási eszközrendszer nemzedékváltása • Szalay Sándor előadása
- 3. szekció • A tanulási eszközrendszer nemzedékváltása • Kőrösné Mikis Márta beszámolója
- 4. szekció • A tanulás és tanítás értékelése • Csala Istvánné Ranschburg Ágnes beszámolója
- 5. szekció • A tanulás fejlesztése és a nevelői kompetenciák • Golnhofer Erzsébet előadása
- 5. szekció • A tanulás fejlesztése és a nevelői kompetenciák • Horváth H. Attila összefoglalója
- Szakmai műhely • Informatika a tanulásban • Kőrösné Mikis Márta beszámolója
- Szakmai műhely • Médiapedagógiai fejlesztések • Jakab György beszámolója
- Szakmai műhely • A fenntarthatóságra nevelés gyakorlata • Varga Attila beszámolója
- Szakmai műhely • Változó tanulási környezet és művészeti nevelés • L. Nagy Katalin beszámolója
- Szakmai műhely • Kistérségi együttműködés a tanulásfejlesztésben • Loránd Ferenc beszámolója
- Szakmai műhely • Életvitel, egészség, technika • Hamrák Anna beszámolója
- Szakmai műhely • A kisgyermekkori tanulás értelmezése • Villányi Györgyné beszámolója
- Szakmai műhely • A gondolkodási és szocializációs készségek fejlesztése • Falus Katalin beszámolója
- Összefoglaló gondolatok • (Halász Gábor)
Szerkesztő: Monostori Anikó
© Országos Közoktatási Intézet, 2003
ISBN 963 682 512 2
Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Halász Gábor főigazgató