
Az Európai Unió tagállamaiban az oktatás irányítása sokszínű, amit alapvetően az egyes országok tradíciói határoznak meg. Ugyanakkor az utóbbi évtized oktatási reformjai az egységesedés tendenciáit mutatják: a centralizált országok esetében a decentralizált rendszerek felé történt elmozdulás, míg egyes decentralizált hagyományú országokban erősödött az állam irányító szerepe. A döntési szint lejjebb kerülése mellett az irányításban részt vevő szervezetek száma is növekedett.
A szakképzés-irányítást mindig is kettőség jellemezte, mert nemcsak az oktatás-, hanem a gazdaságpolitika is befolyásolta. Ez a kettősség az irányítás intézményeiben is megjelenik. Emellett az utóbbi időben az állam a gazdasági érdekcsoportokat is beemelte a szakképzés-irányításba, ami a hatáskörök és a felelősség megosztásához vezetett.
A kötet a magyar oktatási rendszer társadalmi érdekegyeztetés fórumait, tevékenységüket ismerteti, valamint bepillantást nyújt nemzetközi példákba is. Bemutatja a hazai civil- és szakmai érdekképviseleti szféra jellemzőit, történeti, szociológiai hátterét. Empirikus tapasztalatok alapján szemlélteti az országos, a köztes és a helyi szintű oktatásügyi érdekegyeztetést, középpontba állítva a civil-, illetve szakmai érdekvédelmi szervezetek ebben betöltött szerepét.
Tartalom:
- Bevezető
- Fehérvári Anikó: Civil, szakmai és érdek-képviseleti szervezetek szerepe az oktatásirányításban
- A civil szervezetekről
- Az oktatásirányítás szereplői
- Szaktárcák
- Tanácsok
- Országos szintű érdekegyeztetés
- A társadalmi szervezetek
- Konzultatív testületek
- Az állam szerepe
- Elképzelések az oktatásról
- Együttműködések
- A civilekről
- Összegzés
- Fehérvári Anikó: Civil szervezetek az oktatásban a dél-dunántúl régióban
- Szervezeti jellemzők
- Szervezeti célok
- Együttműködések, nyilvánosság
- Vélemények a közoktatásról, szakképzésről
Bocsi Veronika: Regionális és helyi szintű érdekegyeztetés az Észak-Alföldön
A szervezetek működése
A szervezetek részvétele az érdekegyeztetésben
A szakmai szerveztek és a nyilvánosság
Kállai Gabriella: Társadalmi együttműködés az oktatás területén a Közép-Magyarország régióban
- Iskolai szint: az alapok
- Kerületi szint: szakszervezetek, kisebbségi önkormányzatok, diáktanács, egyesületek
- Nem formális szervezetek és egyesületek
- Állampolgárrá nevelés
- A társadalmi integráció segítése
- Fővárosi szint: Oktatási Tanács
- A régió szintje
- Összefoglalás
- Irodalom
- Rövidítések jegyzéke
Függelék
A kötet megjelenését az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.1-08/1-2008-0002 számú, "21.századi közoktatás - fejlesztés, koordináció" című projektje támogatta.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.