
Módszertani útmutató - A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődéséhez hozzájáruló tanuló szakmai közösségek, szakmai tanulócsoportok létrehozásának és működtetésének támogatására
A pedagógusok együttműködésre épülő tanulásának vannak előzményei hazánkban – ezt támasztották alá az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben megvalósult TÁMOP 3.1.1 2. alprojekt 2. témájában lezajlott kutatások. Az eredményekre, tapasztalatokra épülő fejlesztésben elkészült az első hazai részletes módszertani segédanyag, amely a horizontális tanulás egyik formájának, a tanuló szakmai közösségeknek a létrehozását és működtetését támogatja. Ez, a nemzetközi gyakorlatban bizonyítottan hatékony forma az egyik legígéretesebb az iskolafejlesztési lehetőségek közül. A módszertan alkalmazása a tudatosabb, hatékonyabb tudásmegosztást és közös problémamegoldást segíti, illetve az egyének szintjén hozzájárul, többek között a reflektivitáshoz köthető készségek fejlődéséhez is.
A fejlesztéshez kapcsolódó pilot program 2015 márciusa és júniusa között zajlott nyolc különböző típusú és fenntartású köznevelési intézményben (óvodától szakközépiskoláig). A tapasztalatokat bemutató tanulmány vezetői összefoglalója ITT olvasható.