Michael Barber kulcsszerepet játszott annak a reformnak az irányításában, amelyet 1997 után a Blair-kormány valósított meg az Egyesült Királyságban. Barber ebben az írásában egy új oktatáspolitikai gondolkodási paradigmát mutat be, amelyet később, kormányzati pozícióban sikeresen alkalmazott a gyakorlatban.

Michael Barber 1997 és 2001 között az angol Oktatási Minisztérium Standards and Effectiveness Unit (Standardok és Eredményesség Osztálya) elnevezésű szervezeti egységének vezetőjeként kulcsszerepet játszott annak a reformnak az irányításában, amelyet az 1997-es választáson hatalomra került Blair-kormány valósított meg az Egyesült Királyságban. Ezt megelőzően 1989 és 1993 között a legnagyobb angol tanárszakszervezet, a National Union of Teachers kutatásokért felelős munkatársa volt, majd 1993-ben a Keele Egyetem professzora lett, és az intézmény Sikeres Iskolák Központját vezette. Az általa irányított kutatások nagymértékben hozzájárultak azoknak az összefüggéseknek a feltárásához, amelyek megmagyarázzák, miért eredményes vagy eredménytelen egy-egy hasonló környezetben működő iskola. 1995-ben a Londoni Egyetem Tanárképző Intézetének lett a professzora. Az 1997 utáni oktatási reformok – mindenekelőtt éppen az általa közvetlenül irányított nagy olvasási és matematikai fejlesztési programok – sikerének a nyomán 2001-ben Tony Blair miniszterelnök megbízta a kormányzati politika hatékony végrehajtásának ellenőrzéséért felelős (Delivery Unit) hivatal vezetésével, amelynek hatásköre nemcsak az oktatás területére, hanem az egész humán szférára kiterjedt. Ebben a hivatalában a kormányzati politika végrehajtásának hatékonyságát látványosan növelő újításokat valósított meg. 2005 nyarán elhagyta a kormányt, és az egyik legnevesebb nemzetközi üzleti tanácsadó cég, a McKinsey munkatársa lett. Az a szöveg, amelyet az olvasó a kezében tart, egy olyan előadás alapján készült, amelyet nem sokkal az 1997-es választások előtt tartott, amikor még nem lehetett tudni, hogy a Blair vezette Munkáspárt lesz a nyertes. Barber ebben a szövegben egy új oktatáspolitikai gondolkodási paradigmát mutat be, amelyet később, kormányzati pozícióban sikeresen alkalmazott a gyakorlatban. Gondolkodásának egyik leginkább figyelemreméltó eleme az, ahogyan a Munkáspárt meggyőződéses híveként hidat teremt az angol oktatásügy radikális átalakítását megvalósító Thatcher-féle konzervatív oktatáspolitika és az új baloldal politikája között. Michael Barber meghatározó hatással volt a Blair-féle New Labour oktatáspolitikai gondolkodására. A tanulmány az oktatáspolitikusoknak szánt, egyfajta leckeként is felfogható. Noha e leckét saját nemzete politikusainak adta, egészen biztos, hogy hasznos olvasmányként forgathatja bárhol bárki, aki oktatáspolitikával vagy oktatásfejlesztéssel foglalkozik.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.