
Ez a kiadvány már nem vásárolható meg, kizárólag elektronikusan érhető el.
Az utóbbi két évtizedben az általános és a középiskolák működési feltételeinek alakulásában mind az oktatási kormányzat, mind a helyi önkormányzatok szerepet kaptak. A kettős irányítás akkor lehet sikeres, ha az önkormányzatok többségének oktatással kapcsolatos elképzelései a főbb kérdéseket tekintve egybeesnek a kormányzati szándékokkal, azokat iránymutatásnak érzékelve, alakítják ki helyi oktatáspolitikájukat, amelyhez megfelelő pénzügyi eszközökkel is rendelkeznek. Ilyen esetben az országos jogszabályok és a pénzügyi támogatások rendszere finoman tereli a helyi fenntartókat az oktatási kormányzat által elképzelt irányba. Vajon ez történt-e az ezredfordulót követő évtizedben? Az országos és a helyi oktatáspolitikák találkozása milyen mértékben járult hozzá oktatásunk mindenki számára fontos, a színvonalra, a költségekre vonatkozó célkitűzéseinek megvalósításához? Milyen mértékben jelentek meg a szintén fontos, de sok esetben egymással ütköző parciális, a különböző tanulói rétegekre vonatkozó vagy települési érdekek? E kérdéseket boncolgatja a kötet tanulmánya s a szemléltetésül bemutatott hét esettanulmány.
Tartalom:
- Helyi oktatáspolitikák az ezredforduló után - Györgyi Zoltán
- Az esettanulányokról
- "Nem azzal a pecséttel pecsételünk" (Érliget térsége) - Bocsi Veronika
- "Pedig valami elindult..." (Henye és térsége) - Paku Áron, Marton Melinda, Andl Helga
- "Faluról falura tesszük odébb a problémát" (Újváros és térsége) - Hordósy Rita, Meixner Boglárka, Szabó Fanni Mária
- "Ebbe a szép iskolába miért nem járhat az én gyerekem?" - Szabó Ákos
- "Nehéz szívvel várom a beiratkozást" (Majk) - Vásárhelyi Bálint, Vásárhelyi Judit
- Mindent egybe! (Kétvár) - Szőke Krisztina
- "De kinek kell egy fél épület?" (Iparváros) - Péceli Melinda, Szanyi F. Eleonóra
A kötet megjelenését az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.1-08/1-2008-0002 számú, "21.századi közoktatás - fejlesztés, koordináció" című projektje támogatta.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.