
MÓDSZERTANI SEGÉDKÖNYV OKTATÁSFEJLESZTŐK SZÁMÁRA
Az oktatás eredményességének és minőségének jobbítását célzó modern oktatáspolitikának szüksége van olyan alkalmazott kutatásokra, amelyek eredményei alapján el tudja dönteni, érdemes-e valamilyen beavatkozást elvégezni, vagy sem (azaz a beavatkozás nyomán valóban létrejön-e a kívánt javulás), illetve, hogy miként érdemes finomhangolni, módosítani a fejlesztési folyamatokat. A döntéshez gyakran oksági összefüggések megállapítására van szükség. Ezért különösen értékesek a fejlesztők és a döntéshozók számára az olyan kutatások, amelyek egy-egy beavatkozásról nagy biztonsággal meg tudják mondani, hogy annak eredményeképpen a dolgok jobbak, vagy esetleg rosszabbak lesznek/lettek. Ilyen speciális alkalmazott kutatások a beavatkozások hatásvizsgálatai, amelyek egyrészt visszajelzést adnak a megvalósult beavatkozás eredményeiről, sikerességéről, másrészt a tapasztalatok összegzésén, a tanulságok megfogalmazásán keresztül hatékonyan segítik a jövőbeli beavatkozások sikeres tervezését és megvalósítását.
Jelen kézikönyv deklarált célja, hogy hozzájáruljon az oktatási fejlesztők és a kutatók közötti kommunikáció és kooperáció erősödéséhez. Célunk, hogy áttekintést nyújtsunk oktatási fejlesztők számára a fejlesztési programok/beavatkozások értékelését támogató hatásvizsgálatok egyes lépéseiről. Ezért a kézikönyv elsősorban az oktatáspolitikai fejlesztések (programok/beavatkozások) hatásvizsgálati alapelveit, valamint a hatásvizsgálatok módszertani alapjait kívánja bemutatni.