
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet két évvel ezelőtt egy olyan könyvsorozatot indított útjára, amely kiadványonként más-más nemzetközi szervezet oktatással, oktatáspolitikával kapcsolatos legfrissebb munkáit, megközelítésmódjait állítja a középpontba, ismertetve a legfontosabb célokat, eredményeket, megállapításokat. Amikor e sorozat gondolata felmerült, elsősorban az vezérelt bennünket, hogy megismertessük olvasóinkat a bemutatandó nemzetközi kezdeményezésekkel és programokkal, és feltárjuk, azok miként formálják, formálhatják az oktatásról alkotott elképzeléseinket, hogyan járulnak, járulhatnak hozzá az oktatáspolitika hatékonyságának és eredményességének javításához. Akár kitörő örömmel, akár ódzkodva fogadjuk a nemzetközi – vagy éppen nemzetek feletti – szervezetek oktatás területén végzett munkáját, abban biztosak vagyunk, hogy ezen elemzések, a feltárt eredmények ismerete hasznunkra válik.
A Körkép az oktatásról címet viselő sorozat első darabja a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) oktatással összefüggő, adatokon és elemzéseken alapuló szerteágazó tevékenységét mutatta be, illetve értelmezte azok kontextusát. Ez a kötet, amelyet az olvasó a kezében tart, az Európai Unió oktatással kapcsolatos elképzeléseit, tevékenységeit járja körül, lehetőséget adva a magyar oktatáspolitika és szakértői kör számára nemzetközi viszonyítási pontok keresésére, megismerésére. Bár a könyvben szereplő tanulmányok mindegyike önálló témát, területet dolgoz fel, az egyes írások több ponton is kapcsolódnak egymáshoz. A kötet számos vonatkozásban tanulságos lehet a döntéshozóknak, így többek között felhívja a figyelmet arra, hogy az Unióban az oktatáspolitikai kormányzás nem egy elszigetelt szakpolitikai aktus, sokkal inkább az egyes (al)ágazatok közötti kormányközi együttműködések hálózatában formálódó szakpolitikai folyamatok összessége, valamint arra, hogy a különböző országok összevetésekor érdemes figyelembe venni az adott országok oktatási gyakorlatát, adottságait és feltételeit a lehetőségek által is meghatározott oktatási teljesítmények összehasonlításakor.