Közösségi tudásteremtés, egyéni tanulási utak, párbeszéd diák és tanár között. Hangzatos célok és elvek. De mikor jut minderre idő?
A tanórákon sajnos nagyon ritkán. De az iskolák egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tanórán kívüli tevékenységek tudatos tervezésére is. A közelmúltban zárult az OFI-ban egy nagyszabású fejlesztés, amely ehhez nyújt segítséget az iskoláknak. A fejlesztésben több mint kétszáz pedagógus működött együtt közel negyven fejlesztő szakemberrel, hogy az iskolák tanórán kívüli pedagógiai tevékenységei számára nevelési-oktatási programokat hozzon létre. Ezek a programok felhasználhatók az egész napos iskola működtetése során is.
Az együttműködés eredményeképpen öt nevelési-oktatási program keretében közel ezer, tanórán kívüli tevékenység számára készült foglalkozásterv jött létre. A foglalkozásterveket a fejlesztőkkel közös munka során iskolai keretek között próbálták ki, ezt követően módosították, majd véglegesítették a pedagógusok. A Gyakorlat – reflexió – innováció című tanulmánykötet ebbe a komplex oktatásfejlesztési folyamatba nyújt betekintést.
Tanulmányajánló:
Pallag Andrea „Módszertani innovációk a fejlesztésben” című tanulmánya a fejlesztés módszertani eredményeit foglalja össze. Egyrészt vázolja a megváltozott tanulási környezet legfontosabb jellemzőit, összegzi az egész napos iskolát támogató programok módszertani szándékait, másrészt konkrét példákkal magyarázza a szóban forgó programok módszertani innovációs törekvéseit.
A tanulmány ide kattintva olvasható.