28
aug
Hugyecz Enikő

Mi így csináljuk - jó gyakorlatokat mutattak be pedagógusok

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

A TÁMOP 3.1.1 kiemelt projekt keretében az OFI Jó gyakorlatok címmel rendezett műhelykonferenciát 2015. augusztus 27-én Budapesten.

A rendezvényt Dr. Bodó Márton témavezető nyitotta meg, aki a jó gyakorlatokról tartott bevezető előadást. A műhelykonferencián továbbá nyolc konkrét jó gyakorlatot mutattak be pedagógusok, intézményvezetők, melyeket igen széles spektrumot öleltek fel. Ismertetésre került a Bringaakadémia, egy közlekedésre nevelési program, melyet a Kolonics György Általános Iskola alkalmaz. A Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium pedagógusa médiatanítási gyakorlatukat mutatta be. A Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatanítási, a Veres Pálné Gimnázium mentálhigiénés, a Patrona Hungarie Katolikus Iskolaközpontnak pedig a jelenismeret beszélgetőórák foglalkozásait, módszereit ismerhették meg a résztvevők. Bemutatásra került a Szent Margit Gimnázium szervezetfejelsztési gyakorlata is. A Pipacsvirág Magyar–Angol Két Tanítűsi Nyelvű Általános Iskolában a sakk-logika oktatását vezették be néhány éve, melynek előnyeiről tartott előadást az intézményvezető. Az utolsó plenáris előadás során az interaktívtábla matematikaoktatásban való felhasználását prezentálta a Szent Margit Gimnázium pedagógusa. A jó gyakorlatok bemutatása végén azok adaptálási lehetőségeire is kitértek az előadók.

A konferencia második felében egy hamarosan megjelenő kötet kapcsán beszélgetett Dr. Bodó Márton témavezető, Dr. Benda József szakértő és Velkey Balázs igazgatóhelyettes (Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium) az iskolai közösségi szolgálat bevezetésének eddigi tapasztalatairól. Az iskolai közösségi szolgálatnak számos előzménye volt mind külföldi példák, mind hazai kezdeményezések formájában. Benda József nemzetközi felmérések alapján felhívta arra a figyelmet, hogy egy ország gazdasági sikerességének előfeltétele a társadalmi szolidaritás, erre pedig az iskolának is nevelni kell a gyerekeket. Az iskola közösségi szolgálat a szakértő szerint ehhez járul hozzá: az iskola kapui kinyíltak, a diákok pedig társadalmi problémákkal szembesülhetnek, melyek által kompetenciáik fejlődhetnek. Velkey Balázs hangsúlyozta, hogy tapasztalatai szerint csak azok az iskolák és azon iskolák tanuló- és pedagógusközössége tudja kiaknázni és kamatoztani az IKSz-ben rejlő lehetőségeket, akik komolyan veszik a szolgálatot, nem pedig a kiskapukat keresik. A közönség soraiból felmerülő kérdés volt, hogy jó-e a kötelező jelleg. Velkey Balázs szerint a kötelező jhozadéka az eddigi évek alapján, hogy így olyan diákok is megszólíthatók lettek, akik a kötelezőség nélkül biztosan nem vettek volna részt a közösségi tevékenységekben. A beszélgetés végül a szabályozásra terelődött. Hozzászólásokban hangzott el, hogy a törvény néhol nagyon szigorú, a lazítás pedig minden félnek előnyös lenne. Bodó Márton ehhez hozzáfűzte, hogy a szabályozás korrekciója folyamatosan megtörténik, ahogy erre mód van, illetve egyszerre kell eleget tenni a túlzott szabályozást kérő és a minden szabályt elvetők igényeinek.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.