26
okt
Ludas Viktor

"Így tanulunk mi!" címmel konferenciát rendezett az OFI, ahol elérhetővé vált a Nemzeti Köznevelési Portál

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Microsoft Magyarország szakkiállítást és konferenciát rendezett a Modern Iskola közreműködésével 2015. október 20–21-én Budapesten. A rendezvény egyúttal a TÁMOP 3.1.15 kiemelt projekt záróeseménye is, és második napján vált elérhetővé a Nemzeti Köznevelési Portál.

A kétnapos rendezvény középpontjában a köznevelés digitális megújításának lehetőségei és az innovatív pedagógusok támogatása álltak: a szakkiállításon számos hazai fejlesztést és jó gyakorlatot ismerhettek meg a látogatók, a konferencián pedig előadásokat hallgathattak meg a TÁMOP 3.1.15 projekt pedagógiai fejlesztéseinek eredményeiről és digitális technológia alkalmazásáról a köznevelésben – elsősorban a Nemzeti Köznevelési Portál funkcióiról, működéséről.

***

Az első napot Dr. Kaposi József nyitotta meg, aki előadásában a TÁMOP 3.1.15-14-2014-0001 Köznevelési reformok operatív megvalósítása című kiemelt projekt keretében megvalósított tartalmi és módszertani fejlesztéseket mutatta be. Mint mondta, a projekt azzal a céllal indult, hogy a pedagógusok tanulását, módszertani felkészültségét támogató korszerű tudásmenedzsment-rendszert fejlesszen, a pedagógusok innovációs hajlandóságát ösztönözze, valamint a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési területeihez kapcsolódó oktatási innovációkat hozzon létre, próbáljon ki. A kiemelt projekt keretében fejlesztett online tudásmenedzsment-rendszer lehetővé teszi az egyes pedagógusok, iskolák jó gyakorlatainak, innovációinak sokrétű megosztását, továbbá a kulturális intézmények által létrehozott, tanulást-tanítást segítő tartalmak, eszközök elérését: ezzel is támogatva a pedagógusok szakmai együttműködését.

A projekt eredményeinek bemutatását folytatta a projekt két szakmai vezetője. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet részéről Kerber Zoltán a horizontális tudásmegosztást támogató menedzsmentrendszerről adott elő, az Oktatási Hivatal részéről Marosi Katalin pedig a köznevelési reformok megvalósításának lépéseiről, eredményeiről számolt be. A tudásmenedzsment-rendszer és szakmai fejlődés kapcsolatáról beszélt Kovács István Vilmos fejlesztő (OFI), Kojanitz László szakmai vezető (OFI) a Nemzeti Köznevelési Portál funkcióit mutatta be, Princzinger Péter kabinetfőnök (EMMI) pedig plenáris előadásában köznevelési tartalmi és módszertani innovációkról szólt.

A délutáni szekció-előadásokban a résztvevő pedagógusok a TÁMOP 3.1.15 projekt keretében kidolgozott pedagógiai kutatás-fejlesztésekkel ismerkedhettek meg. A Színház, múzeum és népmese – kulturális színterek a pedagógiában szekcióban a drámaoktatásról, a népmesék pedagógiai felhasználhatóságáról és a köznevelési és muzeális intézmények eredményes együttműködéséről hallgathattak meg beszámolókat a résztvevők. A Bejárható Magyarország kerettanterv helyi alkalmazásához kapcsolódó kutatás-fejlesztés került bemutatásra a Bejárható Magyarország Program az iskolákban szekcióban. A Felkészítés a felnőtt lét szerepeire szekcióban a pályaorientációról, a testi és lelki egészségre nevelésről és a gazdasági-pénzügyi nevelésről tartottak előadásokat a projekt munkatársai. Az Egyenlőség és kirekesztés témaköre az oktatásban szekcióban olyan témákat mutattak be az előadók, mint a holokauszt, a kényszermunkatáborok vagy a roma/cigány kultúra oktatása. Az ötödik szekcióban pedig az Egész napos iskola fejlesztéséről adtak elő pedagógiai fejlesztők.

***

A konferencia második napját Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár nyitotta meg, aki köszöntőjében a digitális oktatás és az IKT eszközök használatának fontosságát hangsúlyozta. Mint mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának célja nemcsak a digitális eszközfejlesztés, hanem a pedagógusok módszertani fejlesztése az IKT területen. Az informatikai terület módszertani és eszközpark fejlesztésére a jövőben Európai Unió által biztosított források bevonására lehet számítani. Kiemelte továbbá, hogy a Nemzeti Köznevelési Portál nem csak a pedagógusoknak és a gyerekeknek nagy segítség, hanem a szülőknek is.

Köpeczi-Bócz Tamás Emberi Erőforrások Minisztériumának európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára szintén arra hívta fel a hallgatóság figyelmét, hogy a digitális írástudás, a digitális kompetencia fejlesztése a magyar köznevelésben kulcsfontosságú, ennek egyik új eszköze a Nemzeti Köznevelési Portál. Az államtitkár szerint a szakágazati EU fejlesztések átfogó célja, hogy sikeresebb tanulókból, sikeresebb nemzedék váljon, melyhez elengedhetetlen többek között a diákok, a szülők és az iskola együttműködésének erősítése.

A Nemzeti Köznevelési Portál működését, funkcióit és a benne rejlő új lehetőségeket Kojanitz László szakmai vezető (OFI), Merényi Ádám oktatási üzletágvezető (Microsoft Magyarország), egy tesztelő pedagógus, Erdei Gyula, igazgató a hajdúszoboszlói Thököly Imre Általános Iskolából és diákja továbbá Angster Zsolt, szülő mutatta be. A fejlesztők és a felhasználók sorra vették, hogy a célként kitűzött fejlesztések hogyan ültethetők át a gyakorlatba, vagyis miképpen is tudja az NKP támogatni a leendő felhasználóit, a tanulókat, a pedagógusokat és a szülőket.

A délelőtt utolsó momentumaként Dr. Kaposi József és Ormosi Viktor bejelentette, hogy 2015. október 21-én elérhetővé vált a Nemzeti Köznevelési Portál a széleskörű tesztelés céljából.

A délutáni plenáris előadásokon a szakkiállítás részvevői mutatkoztak be. A Sakkpalota Pedagógia Programról adott elő Polgár Judit sakkvilágbajnok, aki a Legjobb Európai Tananyag Díj (Best European Learning Material Award) frankfurti díjátadóján a zsűri innovatív tananyagnak ítélt különdíját vehette át a Sakkpalota Pedagógiai Program megalkotásáért. Elmondta, hogy a gyermekei inspirálta program elsősorban a logikus gondolkodásra tanít meg, de a sakk számos más képességet is fejleszt. A Lego oktatási tevékenységét mutatta be Kopasz Anikó ügyvezető igazgató (H-Didakt Kft.), előadásában kiemelte, hogy a Lego oktatásban való felhasználására számos lehetőség adott: a matematikában, a programozásban és a kommunikácisó tanításában is vannak projetkjeik. A Telenor Hipersuli nevű kezdeményezéséről adott elő Kutas István kommunikációs igazgató (Telenor Magyarország Zrt.). Mint mondta, a Hipersuli program két részből épül fel: egyrészt kidolgoztak egy internetbiztonsági programot, másrészt öt iskolát szereltek fel táblagépekkel. Nyilas Orsolya kommunikációs vezető és Dr. Turcsányi- Szabó Márta programvezető (Samsung Electronics Magyar Zrt.) a Samsung Smart School program tapasztalatairól számolt be. A program keretében egy iskola tantermeit szerelték fel IKT eszközökkel és képzést szerveztek a pedagógusoknak, hogy miképpen is tudják bevonni a mindennapi oktatásba a tableteket és az interaktív táblát. Utolsó előadóként Horváth Ádám oktatási igazgató (Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége) a múlt héten zajló EU Code Weekről tartott beszámolót. Mint mondta, a kódolás nem csak azért hasznos, mert segítségével az IKT eszközökkel történő kommunikáció válik egyszerűvé, hanem számos képességet fejleszt. A rendezvénysorozathoz idén közel 170 iskola csatlakozott 227 eseménnyel.

A rendezvényhez kapcsolódó szakkiállítás nagy sikert aratott a résztvevő pedagógusok és tanulók körében. A szekció-előadások keretében a résztvevők részletesen megismerkedhettek a szakkiállítás standjain bemutatott újításokkal, azok hátterével. A Microsoft Innovatív Tanárprogramjában résztvevő pedagógusok számoltak be projektjeikről a Microsoft Innovatív Tanárprogram és a TanárBlog szekciójában. Az Innovációk, digitális technológiák és jó gyakorlatok a köznevelésben szekcióban a Samsung Smart Schoolról, a Futura fejlesztéseiről és az NKP-n megjelenő jó gyakorlatokról hallhatott előadásokat a közönség. A Nemzeti Köznevelési Portál nyújtotta szolgáltatásokkal, azok használatával ismerkedhettek meg a fejlesztők által tartott prezentációkban az NKP szekciójában. A Számítástechnika Tanárok Egyesületének szekciójában az informatikatanárok kaptak támogatást az IKT koordinátori szerephez.

A rendezvényen az OFI több pályázatának ünnepélyes eredményhirdetésére is sor került:

Habár a Portál továbbra is Nemzeti Köznevelési Portál nevet viseli, az "Adjon új nevet a Nemzeti Köznevelési Portálnak" felhívásban az OFI olyan alternatív fantázianevet keresett az NKP-nak, amely fiatalos, nem annyira hivatalos hangzású és kifejezi mindazt, amit ez a Portál képvisel. A szakmai zsűri döntése alapján ez a név a KAPOCS lett. A győztes pályázó, Piriczné Sima Judit egy Xbox-ot nyert, indoklása szerint:
"A kapocs összekapcsol valamit. Összekapcsolja a tudást az informatikával, az iskolát az otthonnal, az iskolai tanulást az otthoni tanulással, a tanárokat a szülőkkel, a tanárokat a diákokkal, a szülőket a diákokkal. Ahogy egy gémkapoccsal a hétköznapokban összekapcsoljuk az iratokat, úgy itt összekapcsolódik a tanórai tananyag a kiegészítő anyagokkal, a játékos tesztekkel, az ismeretek elsajátításával."

A zsűri mellett az OFI a jövő felhasználóit is megkérdezte. A közönségszavazás során a geneR@CIÓK nyert szójátékával. A név megalkotója, Gyarmathy Csilla egy tabletet nyert.

A Nemzeti Köznevelési Portál Diáktesztelési pályázata során osztályok jelentkezhettek az ország minden pontjáról, hogy kipróbálják az NKP-t még az indulás előtt és ezáltal segítsék a fejlesztők munkáját. A három kategóriában meghirdetett felhívásban 53 osztály vett részt. Köztük sorsolták ki azt a három osztályt, akik elismerésben részesültek. Az 1-2. évfolyam kategóriájában a Szentistváni István Király Általános Iskola 2. osztálya nyert. Díjuk kétnapos osztálykirándulás Győrbe. Az 5. és 6. osztályosok közül a Rábatamási Móra Ferenc Általános Iskola 6-os osztálya nyert. Díjuk az osztály minden tagjának egy-egy saját tablet. A középiskolások közül, vagyis a 9-10. évfolyamból pályázók közül a Székesfehérvári SzC Széchenyi István Műszaki Szakközépiskolájának 9.G osztályának kedvezett a szerencse, jutalmul egy LEGO Mindstorms robotot vehettek át. 

A rendezvényen az OFI egy további pályázatának eredményhirdetésére is sor került. Az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) 1965-ben szeptember nyolcadikát az írástudatlanság elleni küzdelem nemzetközi napjává nyilvánította, és azóta ezen a napon világszerte figyelemfelkeltő programokkal népszerűsítik az írás és olvasás fontosságát. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a Műveltség hete 2015 rendezvény keretében képregény-pályázatot tett közzé. Olyan pályaművek beküldését várták iskolai csoportoktól, amelyek reflektálnak Kofi Annan híres mondatára: "A műveltség híd a nyomorból a remény felé."

Különdíjban részesültek a Chanel csapat tagjai: Berger Zsolt, Pap Nikoletta és Pozsár Mária (Szekszárdi Szakképzési Centrum I. István Szakképző Iskola)

A 7-8. évfolyam kategóriájában:

1. helyezett a hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola Művésztrió nevű csapata. A csapat tagjai: Szabó Fanni, Szabó Hédi és Tóth Elizabet Enikő.
2. helyezett: a Presidents csapat a szobi Fekete István Általános Iskolából. A csapat tagjai: Hidvégi Zsófia, Frievald Ruben és Kazinczi Rebeka.
3. helyezett: a Zöldlábú Csillámkecskék a pécsi Janus Pannonius Gimnáziumból. A csapat tagjai: Csuka Csenge és Koltai Zsófia.
4. helyezett: a budapesti Virányos Általános Iskolából a Comic girls. A csapat tagjai: Baltás Fanni, Miletics Maja és Szentkirályi Klára.
5. helyezett: a Holnap gyermekei csapat a Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskolából. A csapat tagjai: Virág Kitti, Laskai Fanni és Kőszegi Csenge.

9-10. évfolyam kategóriájában:

1. helyezett: a budapesti Szent II.János Pál Iskolaközpont MAnCS Mímir nevű csapata. A csapat tagjai: Svindt Mária, Kiss Anikó Mária és Csoboth-Róbert Áron.
2. helyezett: a pécsi Leőwey Klára Gimnázium diákjai, a Leőwey_Pécs nevű csapat. A csapat tagjai: Tavali Márk, Máj Gréta és Varga Nikolett Natália.
3. helyezett: a debreceni Tóth Árpád Gimnázium DióDuó neű csapata. A csapat tagjai: Bognár Anna Gréta, Kircsi Tamás és Simon Levente.
4. helyezett: a Kamilla csoport a hajdúszoboszlói Bocskai István Gimnáziumból. A csapat tagjai: Varga Szonja, Szabó Bence Ferenc és Balogh Fruzsina.
5. helyezett: a Madách Imre Gimnázium Kekszes csoki nevű csapata. A csapat tagjai: Richter Tamás, Piukovics Réka és Babolcs Emese.

Köszönjük a pályázóknak a részvételt és gratulálunk a nyerteseknek!

Csatolmány: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.