2015. jan. 28-án műhelykonferenciát tartott a TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 azonosítószámú kiemelt projektjének 4.1.4.1. „Az óvodáztatás aktuális változásai” című témaegysége.
A szakmai műhelykonferencia célja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben a TÁMOP támogatásával megvalósult országos óvodai felmérés eredményeinek rövid bemutatása volt. A részvétel szakmai tájékozódási lehetőséget biztosított az érintettek számára.
Az óvodáztatás transznacionális koordinálása – minőség és „expanzió” című előadásában Török Balázs (OFI, kutató-elemző) rávilágított a nemzetközi és hazai folyamatok összefüggéseire.
A három éves kortól kötelező óvodáztatás várható hatásairól Kurucz Orsolya (OFI, kutató-elemző) tartott előadást. Mint elmondta, a gyerekek 90%-a három éves korában kezdi meg az óvodát, az új törvényi szabályozás (3 éves kortól kötelező óvodáztatás) tehát országos szinten a gyerekek kb. 10%-át érinti. Csoportlétszám túllépésének lehetőségével az óvodák 36%-a él, legmagasabb arányban a városi óvodák (48%), elsősorban a közép-magyarországi régióban, így ezen a területen van szükség kapacitásbővítésre. A kutatás rávilágított arra, hogy a szülők többsége egyetért a 3 éves kortól kötelező óvodáztatással.
Interjús adatfelvételek tapasztalatairól Pethő Balázs (kutató-elemző) beszélt. Az óvodai csoportok jellemzőiről pedig Dr. Berta Judit (Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Fejlődés – és Szociálpszichológiai Tanszékének egyetemi adjunktus) tartott előadást. Mint elmondta, az óvodák átlagosan négy csoportot működtetnek. A beírt gyermekeket különböző számú és típusú csoportba oszthatják az intézmények. Megkülönböztethetünk homogén, kevert és vegyes típusú csoportokat aszerint, hogy hány korosztály gyerekeivel foglalkoznak a pedagógusok egyszerre. A vizsgált mintában egy óvodára homogén csoportból átlagosan 1,5, kevertből nagyjából ennek a fele, vegyesből viszont 1,7 jut. Az egyéb, speciális csoportok gyakorisága elenyésző.
Török Balázs másik kutatása az óvodáztatásra vonatkozó szülői preferenciák vizsgálta. Az előadásból kiderült, hogy az óvónők és a gyermekekkel foglalkozók személyisége mellett fontos az óvoda környezete, infrastrukturális háttere is. A szülők elsősorban akkor választanak a körzetükön kívüli óvodát, ha úgy ítélik meg, hogy ott szignifikánsan jobb a pedagógiai munka minősége.