7
nov
Ludas Viktor

5. Infotér konferencia

Kedves látogató! Ön egy olyan tartalmat olvas, amelynek információi a megjelenés idején pontosak voltak, de mára már elavultak lehetnek!

2014.11. 05-07-én, ötödik alkalommal került megrendezésre az Infotér konferencia Balatonfüreden, ahol az infokommunikációs technológia szektor (továbbiakban IKT szektor) jeles piaci és állami képviselői vitatták meg az iparággal kapcsolatos fejleményeket. Több fontos téma mellett előtérbe került az oktatás és az IKT szektor kapcsolata is.

A résztvevők egybehangzó véleménye volt, hogy szükséges a tanulók és a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése, ez elengedhetetlen a sikeres Magyarország építéséhez. Az előadók kiemelték, hogy az élethosszig tartó tanulás elterjedése szükséges ahhoz, hogy a felnövekvő generáció a felgyorsuló fejlődéssel lépést tudjon majd tartani. L. Simon László hangsúlyozta, hogy a magyar lakosság 40%-a digitális analfabéta, amin változtatni kell. Zsigmondné dr. Vitályos Eszter elmondta, hogy a Széchenyi 2020 pályázat keretein belül 588 milliárd forintnyi összeg kerül az oktatási szektor fejlesztésére.

Pölöskei Gáborné köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy magasak az elvárások a közneveléssel kapcsolatban.  A fejlesztéseken belül az infrastruktúra, a tartalom, a rendszerfejlesztés egységére törekszik. A köznevelés informatikai stratégiájának egyik legfontosabb célja a tudatos digitális-eszközhasználat elterjesztése, mivel a kompetenciafejlesztésben és a hátránykompenzációban is jelentős szerepe van az IKT eszközöknek. Fontos a pedagógusok nyitottsága a digitális forradalom felé, ezt különböző képzésekkel is igyekszik elősegíteni a kormányzat. Mint elmondta, a köznevelési intézményrendszert olyan informatikai rendszerek fogják segíteni, vagy jelenleg is segítik, mint amilyen a Köznevelési Információs Rendszer, az Intézményi Adminisztrációs Rendszer vagy az informatikai adminisztrációs fejlesztések egyik legfontosabb jövőbeni célja: az Oktatási Anyakönyv, amely a diákokat az iskolai tanulmányaik kezdetétől a végéig kíséri, egységes adatkezelés segítségével. Az infrastruktúra fejlesztésében fontos mérföldkő az iskolai szélessávú internet fejlesztése, hogy az új eszközöket (pl.: Nemzeti Köznevelési Portál) Magyarországon mindenhol lehessen használni.

Versenyképesség-fejlesztés az alapoktól – infokommunikációs képességek a köznevelésben (kerekasztal-beszélgetés)

Mivel a szervezők különösen fontosnak tartják az oktatás és az IKT szektor kapcsolatát, ezért  külön szekciót szántak köznevelés rendszerének. Itt részt vettek többek közt: Pölöskei Gáborné és  Sagyibó Viktor, a Microsoft Magyarország Kft. kormányzati üzletág igazgatója. Az Educatio Nonprofit Zrt. képviselője elmondta, hogy 10.000 pedagógus IKT-vel kapcsolatos képzését vitelezte ki és további 7000 pedagógus képzését tervezi. Pölöskei Gáborné kifejtette, hogy már nem reformban, hanem rendszerben kell gondolkodni. A köznevelési rendszer „áramvonalasítása” például pályaválasztási tanácsadás, gyakorlati ismeretek (pl.: pénzügyi ismeretek, egészséges életmód) és kompetenciák fejlesztésén is valósulna meg. A Nemzeti Köznevelési Portállal kapcsolatban Sagyibó Viktor elmondta, hogy olyan rendszer kialakítása zajlik, amely tanulóbarát, és egyéni fejlesztést is lehetővé tesz. A Portál sajátossága, hogy a tanulóknak képességi szintjének megfelelő feladatokat ajánl majd fel. A tervek szerint a Nemzeti Köznevelési Portál 2015 tavaszán indul. A kerekasztal résztvevői jelezték, hogy olyan készségekre kell, hogy felkészítsen az oktatás, amelyek 10 éve még nem is léteztek, ezért ennek egyetlen hatékony útja az élethosszig tartó tanulás képességének megtanítása. Általános digitális kultúra oktatását is fontosnak tartották.

A „Startup világ Magyarországon: mikrokozmosz vagy globális gyújtópont?” szekcióban sok más mellett a résztvevők egybehangzó véleménye szerint az egyetemen vállalkozási ismeretek megtanítására lenne szükség, hogy a leendő vállalkozók könnyebben tudjanak vállalkozásokat alapítani.

A konferencia zárónapján Dr. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke kiemelte a kutatás-fejlesztés és oktatás kapcsolatát. Mint mondta, erősíteni kell az együttműködést a felsőoktatás, felnőttképzés, kutatás és innováció között.

Dr. Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár szerint felgyorsult a technológiai fejlődés, kihívások elé állítja az oktatást, aminek nehéz a fejlesztése, mert nincs azonnali visszacsatolás. A különböző megatrendek (technológiai forradalom, globalizáció, demográfia, szűkülő energiaforrások) leképezése szükséges a felsőoktatásban. 10 000 informatikus hiányzik a rendszerből, ennek érdekében a kormányzat segíti az informatikai képzést. A lemorzsolódóknak olyan szakképzés kell, amely kevesebb ismerettel is elvégezhető informatikai feladatok ellátására is képessé teszi őket.

A 10 000 betöltetlen állás iparága (kerekasztal-beszélgetés)

A szekció fontosságát mutatja, hogy 150-200 milliárd forint éves közvetlen GDP kiesést okoz, hogy nincs további 10.000 informatikus. A helyzet kezeléséhez a résztvevők szerint szükséges az egyetemi képzés felülvizsgálata is, mert informatikai képzés alatt nem a legkorszerűbb tudás kerül átadásra. Ennek okai, hogy merev az oktatási közeg, nem eléggé felkészültek az oktatók, akik sokszor elavult, irreleváns tudást próbálnak átadni a hallgatóknak. Informatikai ismeretek az élet minden területén használhatók, mivel informatikai megoldások az élet minden területén jelen vannak. Duális képzés jelentősége az informatikai munkaerőhiány kezelésének egyik fontos eszköze lehet.

A különböző szekciók keretein belül szó volt többek közt: energiamenedzsmentről, közigazgatásról, védelemgazdaságról, példaértékű informatikai projektekről. A rendezvényen meg lehetett tekinteni egy nagy autógyártó elektromos autóit, továbbá egy drónt, amely folyamatos, élő felvételeket készített az esemény helyszínéről. Kiosztásra kerültek a Digitális Esély 2014 pályázat díjai, elismerésben részesültek többek közt a BAGázs Közhasznú Egyesület, SzenyoRita Közhasznú Egyesület és a Nem Adom Fel Alapítvány.

A konferencia érdekessége volt még, hogy az elhangzottakat kézzel készített infografikák segítségével gyűjtötték össze (lásd galéria). A rendezvény zárónapján Soltész Attila, az Informatika a Társadalomért Egyesület elnöke bejelentette, hogy megalapították a Digitális Társadalomért Díjat, amellyel azt a projektet jutalmazzák, amely a legtöbbet tette a digitális Magyarországért.

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.