A KÉPANYAG LEÍRÁSA
Az alább elérhető képgalériák nagy felbontású, jogtiszta képeket tartalmaznak, melyek egyesével és témakörönként egy darab tömörített file-ban is letölthetők.
Csoport – rajz (2 db)
A sematikus ábrákon egy csoport szerkezete látható.
Ajánlott témák: befogadás, beilleszkedés, kizárás, kiközösítés, közösség, konfliktus, segítség.
Életkorok – rajz (8 db)
A rajzok különböző életkorú személyeket ábrázolnak.
Ajánlott témák például: család, generációk, fejlődés, életszakaszok, udvariassági formák.
Ezen kívül bármilyen téma, amelyet különböző életkorokban szeretnénk összevetni, például: napi rutin, egészség, érdeklődés, célok, igények stb. Segítheti például a nézőpontváltást, empátiát, sztereotípiák előhívását.
A képeken szereplő gyerekek különböző helyzetekben láthatók, arckifejezéseik, gesztusaik, testtartásuk alapján érzelmeikre következtethetünk. Életkor: 6–12 év.
Ajánlott témák: érzelmek, lelkiállapotok.
Bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet illusztrálásához, elképzeléséhez használhatjuk a képeket. Bármilyen téma előhívásához, szabad asszociációkra is használhatjuk a képeket. Segíthetik a nézőpontváltást, empátiát, képzelet, fejlesztését, mások gondolatainak kitalálását, esetek kitalálását, elemzését.
A rajzokon emberek láthatók, arckifejezéseik, gesztusaik, testtartásuk alapján következtethetünk érzelmeikre.
Ajánlott témák: érzelmek, lelkiállapotok, harag, konfliktus, konfliktusmegoldás, vita, megbántás, családi konfliktus, szülő-gyerek viszony, iskola, kiközösítés, stressz, fenyegetettség, zaklatás, bántalmazás, agresszió, gyűlölet.
Mivel a képek nem realisztikusak, hanem inkább jelképesek, karikatúraszerűek, elsősorban asszociációkra használhatjuk, a tanulók általános tapasztalatainak előhívására.
A képeken absztrakt ábrázolások láthatók.
Ajánlott témák: képzelet, művészet, önkifejezés, környezet, érzelmek.
Elsősorban a tanulók asszociációinak előhívására használhatjuk, szabad alkotás bátorítására, nemverbális kommunikáció és önkifejezés megértésére és alkalmazására.
Fiúk – fotó (12 db)
A fotókon különböző külsejű és életkorú fiúk portréképei láthatók. Életkor: kb. 10–18 év. Különböző rasszjegyű személyek szerepelnek a képeken.
Ajánlott témák: fiúk – lányok, nemi identitás, vonzódás, barátság, előítélet, sztereotípia. Megvizsgálhatjuk, milyen feltételezéseink születnek egy emberről a külseje alapján.
Bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy szereplő illusztrálásához, elképzeléséhez használhatjuk a képeket.
A rajzokon tájak és emberek láthatók.
A hozzájuk kapcsolható feladatok a pozitív-negatív látásmód témájának feldolgozását segíthetik. Ugyanazt a helyzetet, körülményeket, tájat az egyik ember pozitívabban, a másik negatívan láthatja. Erre jó (semleges) példa az időjárás. Gyakoroltatható a kétféle véleményezés megfigyelése.
Ajánlott téma: lelki egészség, boldogság, érzelmek, hangulatok, környezet, pozitív gondolkodás, problémamegoldás, megoldáskeresés.
Ezen kívül bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet illusztrálásához, elképzeléséhez, elemzéséhez használhatjuk a képeket. A – néhol meseszerűen rajzolt – helyszínek jó kiindulást jelenthetnek olyan feladatokhoz, amelyben a tanulók történeteket alkotnak, eseteket írnak le. A képek kinyomtatva, színezve kiegészíthetők: különböző környezeteket ábrázolhatnak a gyerekek. A képeket a rajzolni kevésbé szerető tanulók is használni tudják ábrázolásokhoz.
A fotókon felnőttek és gyerekek láthatók.
Minden képen legalább két személy látható, akiknek kapcsolati minőségére és jellemzőire következtethetnek a tanulók.
Ajánlott témák: kapcsolat, barátság, szeretet, elfogadás, befogadás, közös tevékenységek, bizalom, segítség, család, szülő-gyerek viszony, generációk, életszakaszok, párválasztás stb.
Ezen kívül bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet, a szereplők illusztrálásához, elképzeléséhez, elemzéséhez használhatjuk a képeket.
A képeken kisebb gyerekcsoportok, és a tőlük külön álló módon egy-egy gyerek látható. Életkor: 9-16 év.
Ajánlott témák: befogadás, beilleszkedés, kizárás, kiközösítés, közösség, osztály, konfliktus, segítség, empátia, csúfolás, gúnyolódás, zaklatás, megbántás, érzelmek, biztonság, lelki egészség stb.
Ezen kívül bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet illusztrálásához, elképzeléséhez, elemzéséhez használhatjuk a képeket.
Kommunikáció – fotó, ábra (15 db)
A képeken az emberi nem nyelvi kommunikáció, illetve a kommunikációt közvetítő technikai eszközök láthatók.
Ajánlott témák: kommunikáció, fejlődés, technika, kapcsolatok, emberi közösség működése, információ, egymás megértése, jelek megértése.
Konfliktus – fotó (16 db)

A fotókon felnőttek és gyerekek láthatók konfliktusos helyzetekben.
A képek jól használhatók arra, hogy komoly, súlyos helyzeteket elemezzünk a tanulók személyes tapasztalatainak nevesítése nélkül.
Ajánlott témák: barátság, harag, konfliktus, konfliktusmegoldás, vita, megbántás, válás, családi konfliktus, szülő-gyerek viszony, iskolai légkör, iskolai közösség, kiközösítés, fenyegetettség, zaklatás, bántalmazás, agresszió, fegyelem, fegyelmezés, büntetés, szabálykövetés.
Bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet illusztrálásához, elképzeléséhez, elemzéséhez használhatjuk a képeket.
A rajzokon az emberi közösségben előforduló ellentétek ábrázolása látható.
Ajánlott témák: harag, konfliktus, konfliktusmegoldás, vita, megbántás, családi konfliktus, szülő-gyerek viszony, iskola, kiközösítés, stressz, fenyegetettség, zaklatás, bántalmazás, agresszió, gyűlölet, háború.
Mivel a képek nem realisztikusak, hanem inkább jelképesek, karikatúraszerűek, elsősorban asszociációkra használhatjuk, a tanulók általános tapasztalatainak előhívására.

Környezetszennyezés – fotó (10 db)
A fotókon környezetszennyezés jelei vagy megsérült táj látható.
Ajánlott témák: környezetvédelem, egészség, társadalom, szabályok, felelősség, fejlődés, technika, jövőkép.
Kezdeményezhető kutatómunka, projekttervezés.
Lányok – fotó (18 db)
A fotókon különböző külsejű és életkorú lányok portréképei láthatók. Életkor: kb. 10–18 év. Különböző rasszjegyű személyek szerepelnek.
Ajánlott témák: fiúk – lányok, nemi identitás, vonzódás, barátság, előítélet, sztereotípia. Megvizsgálhatjuk, milyen feltételezéseink születnek egy emberről a külseje alapján.
Bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy szereplő illusztrálásához, elképzeléséhez használhatjuk a képeket.
Más kultúrák – fotó (45 db)
A fotókon európai és nem európai kultúrák jegyeit viselő emberek láthatók.
Ajánlott témák: multikulturalizmus, vallások, emberiség, másság, előítélet, megértés, elfogadás, sztereotípia.
A fotókon felnőtt személyek láthatók.
Ajánlott témák: család, családi munkamegosztás, nemi identitás, társadalmi elvárások, divat, öltözék, kultúrák, foglalkozások, jövőkép, boldogulás.
Elsősorban a két nem közötti különbségek– testi, kulturális és társadalmi szerepei, sztereotípiái – megfigyelésére, megvitatására javasoljuk.
A képeken emberek különböző helyzetekben láthatók, amelyekben arckifejezéseik, gesztusaik, testtartásuk alapján érzelmeikre, illetve a társukkal való kapcsolatukra következtethetünk.
Ajánlott témák: kommunikáció, érzelmek, kapcsolatok, szeretet.
Bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyzet illusztrálásához, elképzeléséhez használhatjuk a képeket.
Otthonunk környezete – fotó (15 db)
A fotókon lakóépületek és környezetük látható.
Ajánlott témák: lakóhelyem, lakókörnyezetem, épített környezet gondozása, esztétikája, szépítése, szegénység, anyagi helyzet, igényesség.
Ezen kívül bármilyen téma dramatikus feldolgozásához, egy helyszín illusztrálásához, elképzeléséhez használhatjuk a képeket.

Régi tárgyak – fotó (16 db)
A képeken régi technikai eszközök láthatók.
Ajánlott témák: tárgyi környezetünk, emberi tevékenység, technika, tudás, életkörülmények, generációk, család múltja, idő, fejlődés, környezetvédelem.
Szegénység – fotó (14 db)

A fotókon rossz körülmények között élő felnőttek és gyerekek láthatók.
Ajánlott témák: szegénység, anyagi helyzet, társadalmi felelősség, társadalmi problémák, segítségnyújtás, szolidaritás, előítéletek, kultúrák, emberiség, munka, környezeti hatások, életkörülmények.
Segíthetik a nézőpontváltást, empátiát, sztereotípiák előhívását. Kezdeményezhető kutatómunka, projekttervezés.
Szomszédság – rajz (14 db)

A rajzokon utcák, házak, különböző települések láthatók.
Ajánlott témák: épített környezetünk, életmód, életkörülmények, szomszédság, tágabb közösségeim, lakóhelyi közösség, kedvenc helyeim, közlekedés, biztonság stb.
A – néhol meseszerűen rajzolt – helyszínek jó kiindulást jelenthetnek olyan feladatokhoz, amelyben a tanulók történeteket alkotnak, eseteket írnak le. A lakásokba, épületekbe személyeket képzelhetnek, ezáltal egy közösséget is kitalálhatnak. A képek kinyomtatva, színezve kiegészíthetők: különböző környezeteket ábrázolhatnak a gyerekek. A képeket a rajzolni kevésbé szerető tanulók is használni tudják ábrázolásokhoz.