A szintleírások helyességét szintezett feladatsorok kipróbálásával ellenőriztük. A feladatlapokat sajátos nevelési igényű tanulók oktatását, nevelését felvállaló intézményekben, többcélú gyógypedagógiai nevelési és oktatási intézményekben valamint többségi, lakótelepi iskolákban próbáltuk ki.
Az eredmények azt mutatják, hogy a standardleírások koncepciója működik, az alacsonyabb szinten teljesítő tanulók is megtalálják a képességeikhez igazodó standardszintet. A szövegértési és szövegalkotási feladatok kipróbálásában részt vevő tanulók mindegyike jól teljesített, a harmadik és a negyedik szintnél jelennek meg különbségek az eredményekben. Minden, a kipróbálásban részt vevő intézmény a saját arculatának megfelelő színvonalat ért el, a feladatok megoldása sem állított megvalósíthatatlan akadályt a tanulók elé. Ebből arra következtethetünk, hogy a standardleírásokban található tartalmi elemek megfelelőképpen szintezték a NAT-ban szereplő fejlesztési területeket.
A standardleírásokat a pedagógusok örömmel fogadták, a mindennapi gyakorlatba történő mielőbbi bevezetését szorgalmazzák. Többen üdvözölték azt a nagyon fontos szempontot, hogy a standardok kidolgozásában a gyógypedagógiai nézőpont is teret kapott, ezáltal az enyhe értelmi fogyatékos és a sajátos nevelési igényű tanulók is bekerültek a standardok látókörébe. A feladatlapokat megismerő pedagógusok teljes mértékben tanuló és SNI barátnak ítélték azokat. Osztották azt a véleményt, miszerint a feladatlapok formai és tartalmi sajátosságai egyaránt segítették a tanulókat a feladatok megoldásában, ezáltal a többségnek sikerélményt biztosítottak, amely a mindennapokban oly nehezen felkelthető tanulási motiváció fenntartásához nagymértékben hozzájárult. A feladatlapokat kipróbáló kollégák véleménye, hogy a standardszintek alapján készült sorok nagy előnye, hogy „mindenféle” tanuló megtalálja benne a helyét, nem rugaszkodik el a valóságtól, nem támaszt irreális, teljesíthetetlen elvárásokat a tanulókkal és a pedagógusokkal szemben.
A koncepció tesztelésekor nem törekedtünk arra, hogy minden témakör megjelenjen a feladatok között, mivel nem a diákok tudásszintjét akartuk mérni, hanem a koncepciót tesztelni. A másik magyarázat pedig a negyvenöt perces időkorlát.
A feladatsor összeállításánál törekedtünk a feladatok szövegének egyszerű megfogalmazására, a feladatok lehetőleg gyakorlatias, a diákok korosztályához illeszkedő tartalmára. A nagyobb motivációt jelentő kinézetet – a feladatok megoldását is segítő – képekkel igyekeztünk elérni. Fontos volt még az autonómia kérdése. A 2-es szintű feladatok esetében a lényegesebb információkat vastagabb betűtípussal emeltük ki, így segítve a diákokat az információk között történő eligazodásban.
A feladatsor egyes feladatainak témaköri besorolása és standardszintezése
Az alábbi táblázat az egyes feladatok témaköri, altémaköri besorolását és standard szintjét tartalmazza. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a standard táblázat részletessége ellenére az egyes feladatok szintjei között átfedés lehet.
Sorszám |
Szint |
Témakör |
Altémakör |
---|---|---|---|
1. |
2. |
Számtan, algebra |
Természetes számok írása, olvasása |
2. |
2. |
Számtan, algebra |
Egész számok összeadása, kivonása írásban |
3. a-b |
2. |
Számtan, algebra |
Mértékegységek átváltása |
3. c |
3. |
Számtan, algebra |
Mértékegységek átváltása |
4. |
3. |
Számtan, algebra |
Mértékegységek átváltása Egész számok összeadása, kivonása írásban |
5. |
3. |
Számtan, algebra |
Egész számok osztása írásban |
6. |
3. |
Gondolkodási módszerek |
Kombinatorika |
7. |
2. |
Számtan, algebra |
Törtrész értelmezése Egész számok összeadása, szorzása |
8. a-b |
2. |
Statisztika |
Adatok leolvasása diagramról |
8. c-d-e |
3. |
Statisztika |
Adatok leolvasása diagramról |
8. f-q |
4. |
Számtan, algebra Statisztika |
Százalékszámítás Átlagszámítás Adatok ábrázolása diagramon |
9. |
3. |
Számtan, algebra |
Törtrész számítása |
10. |
4. |
Geometria |
Terület- és térfogatszámítás |
A feladatlap jellemzői
- A feladatlap megoldásához negyvenöt perc szükséges.
- A feladatlapot nem jellemzi teljes témaköri lefedettség.
- A feladatmegoldás során segédeszköz (számológép) használata nem engedélyezett.
- A feladatlap második, harmadik és negyedik szintű feladatokat tartalmaz.
- A feladatlaphoz javítási-értékelési útmutató készült.
- A fokozatos haladás érdekében a feladatlap a második szintű feladatokkal kezdődnek, majd fokozatosan nehezedve haladnak a négyes szintű feladatokig. Fontos, hogy a feladatok megoldásakor a tanulók sorrendben haladjanak!
- Az SNI tanulók érdekében a Comic Sans betűtípust és a balra zárt szerkesztési formát alkalmaztuk.
- Az utasítások egyszerűek. Az áttekinthetőség és az autonómia kérdésére ügyelve minden utasítás külön sorba került és a feladatutasítások lényeges elemei vastag betűvel kiemeltek.
- A feladatok témái a diákok korosztályához, érdeklődéséhez igazodnak.
- A feladattípusok változatossága alapelvként jelent meg.