A standardleírás a NAT 2012 fejlesztési területeihez igazodva tizenhárom kompetenciát tartalmaz. Egy negyvenöt perces feladatlap keretein belül az összes kompetencia nem vizsgálható. Az alábbi táblázat szemlélteti, hogy a két feladatlap az összevonások és csoportosítások után, mely kompetenciákra épül.
Kompetencia száma |
Szövegértési kompetencia |
Szövegalkotási kompetencia |
1. |
Tájékozódás a szövegben, szövegelemző műveletek, információkeresés. |
Az írásbeli szövegalkotás műveletei. |
2. |
Lényegkiemelés, következtetés, összefüggések felismerése. |
Önálló szövegalkotás. |
3. |
Információk gyűjtése, rendszerezése. |
Alapvető nyelvhelyességi és helyesírási szabályok alkalmazása. |
4. |
Eszközszintű íráshasználat, írástechnika, íráskép. |
A feladatlapok az életkori sajátosságokat figyelembe véve szövegértési és szövegalkotási feladatokat is tartalmaznak. Míg az egyik változatban (Kamilla) a szövegalkotási feladatok szerepelnek nagyobb számban, addig a másik változatban (Családi pihenés) a szövegértési feladatok dominálnak. A tanulási nehézséggel küzdő gyerekek (nehezen olvasók, nem megfelelő írástechnikával vagy írástempóval rendelkezők) sikerélményhez juttatása érdekében állítottuk össze így a feladatlapokat. A különböző feladattípusok alkalmazása a tanulók figyelmének folyamatos fenntartását, motivációját szolgálják. Megoldásuk 45 percet vesz igénybe. A feladatok egyre nehezednek, ezért fontos, hogy a gyerekek sorrendben haladjanak. Az utasítások egyszerűek, rövidek, jól érthetőek. A feladatok témái a korosztályhoz, érdeklődésükhöz igazodnak, aktuálisak. Az SNI tanulók érdekében a Comic Sans betűtípust és a balra zárt szerkesztési formát alkalmaztuk.
A következő táblázatok összefoglalják, hogy az egyes feladatok mely kompetenciára épülnek, valamint az adott feladat típusát is megmutatják.
Kamilla
Feladat száma |
Standard-szint |
Kompetencia (standard) |
Minden szinten megjelenő kompetencia (standard) |
Feladattípus |
1. |
4. |
Lényegkiemelés, következtetés, összefüggések felismerése. Információk gyűjtése, rendszerezése. |
Nyelvhelyességi, helyesírási ismeretek alkalmazása. |
zárt végű, kiegészítés |
2. |
5-6. |
Önálló szövegalkotás. |
nyílt végű |
|
3. |
5. |
Lényegkiemelés, következtetés, összefüggések felismerése. Tájékozódás a szövegben, szövegelemző műveletek, információkeresés. |
zárt végű, kiegészítés |
|
4. |
5 |
Önálló szövegalkotás. Eszközszintű íráshasználat, írástechnika, íráskép. |
nyílt végű |
|
5. |
6. |
Önálló szövegalkotás. Eszközszintű íráshasználat, írástechnika, íráskép. |
nyílt végű |