<

Szerkesztő:
Kerber Zoltán

Lektorálta:
Horváth Zsuzsanna
Perjés István

Olvasószerkesztő:
Győri Anna
Szanda Zsuzsanna

© Gordon Győri János, Kerber Zoltán, Kőrösné Mikis Márta, Radnóti Katalin, Somfai Zsuzsanna, Varga Attila, Vass Vilmos
© Országos Közoktatási Intézet

ISBN 963 682 572 6
ISSN 1785-1432

Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Halász Gábor főigazgató


Tartalom


A tantárgyak helyzetével foglalkozó kutatássorozat 2005-ben a kereszttantervi kompetenciák fejlesztésének lehetoségeit és a tantárgyközi tanítási gyakorlatot vizsgálta. A tanulmánykötet a pedagógusok és az igazgatók álláspontját elemzi a tantárgyak együttmuködésérol, azt, hogy milyen összefüggések fedezhetok fel a tantárgyköziség elfogadása, a korszeru tanulásszervezési formák és értékelési módszerek alkalmazása között.

Az utóbbi években a kompetenciafejlesztés a hazai oktatásban is középpontba került. A kompetenciaterületek egy része kereszttantervi jellegu, azaz tantárgyakon átívelo módon fejlesztheto. Ez azonban hosszabb ideig tartó folyamat. A tanulmányok e folyamat jelenlegi helyzetét, tendenciáit, a változás apróbb és nagyobb jeleit mutatják be, azt, hogy miképpen csapódnak le az iskolák világában a tartalmi szabályozási rendszerben bekövetkezett hangsúlyváltások.

A kötet egyrészt segítséget nyújt a feladatok minél pontosabb megfogalmazásához, értelmezéséhez, másrészt a pedagógusok számára könnyebben átláthatóvá teszi azt a sokrétu, bonyolult változási folyamatot, melynek nap mint nap aktív részesei. A tantárgyközi oktatási gyakorlat megteremtése és a különbözo kompetenciaterületek fejlesztése az elkövetkezo évek megkerülhetetlen pedagógiai feladatává válnak.

News

LELLE, but not at Lake Balaton!

The project partners – universities, researchers and developers, teachers of secondary schools – work together by the leadership of the Pannon University. Their aim is to contribute to the development of the secondary school students’ learning skills, necessary to successful work in the 21st century.
Read more

Student activity in the 21st century

The Hungarian Institute for Educational Research and Development organised an Erasmus+ KA2 project workshop conference on the 30th Aug 2018 called ’Student Voice – The bridge to learning’. The conference was held at The Hunfalvy János Bilingual Secondary Vocational School of Economics and Trade of BGSZC.
Read more

Student Voice - Workshop for Hungarian partner schools

The third workshop organized for the Hungarian partner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.artner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.
Read more

Student Voice - Workshop for Partner Schools

The first workshop organized for the partner schools was held on 7th March 2017 at EKU- HIERD (Eszterházy Károly University Hungarian Institute for Educational Research and Development) covered the following topic: Student voice and the student-focused learning.
Read more

Student Voice project meeting - Dublin

The second Student Voice project meeting was held in Dublin, Ireland on 18-19th January with the participation of the five partner institutions from Ireland, Scotland, Hungary, Slovenia, and The Netherlands. The purpose of the meeting was to prepare evaluation tools at national and transnational level and plan further steps of the project.
Read more

ERASMUS+ Student Voice – The Bridge to Learning has launched

Representatives of the Hungarian Institute for Educational Research and Development (HIERD) Lucia Kákonyi, manager of the Student Voice – The Bridge to Learning project in Hungary, and Gábor Rózsa, IT expert, took part in the first project partnership meeting of the ERASMUS+ Student Voice project which took place in Ljubljana, Slovenia.
Read more