Idén a Zöld Tündér-díjnak a Fenntarthatósági Témahét nagykövete címét Varga Attila, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa kapta meg.
A Fenntarthatósági Témahét szervezője a PontVelem Nonprofit Kft. 2018 óta Zöld Tündér-díjjal jutalmazza a Témahét szakmai támogatóit, partnereit, illetve a legaktívabb iskolákat és diákokat is. Idén a Zöld Tündér-díjnak a Fenntarthatósági Témahét nagykövete címét Varga Attila, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa kapta meg. Vele beszélgettünk az elismerésről, a Fenntarthatósági Témahét fontosságáról.
A díj indoklása szerint, az első Fenntarthatósági Témahét óta segíted a Témahét magas szintű szakmai minőségének fenntartását. Személyeden keresztül eddig közel 1000 pedagógus ismerte meg a fenntarthatóság fogalmát, segítettél hozzávetőlegesen 500 ZöldOKos Kupa feladat megfogalmazásában és központvezetőként Te koordináltad az eddig elkészült 50 óravázlat és mintaprojekt szakmai jóváhagyását. Mit jelent számodra ez az elismerés?
Nagyon örültem ennek a díjnak. Jó érzéssel tölt el, hogy értékelik azt, ami az ember mindennapi rutinja. Főleg a mi helyzetünkben, itt az EKE OFI irodáiban üldögélve viszonylag ritkán találkozunk a munkánk eredményével, szélesebb társadalmi hasznával. Mi nem is látjuk azokat a gyerekeket, akik megoldják az általunk készített feladatokat, sőt, ebben a helyzetben még a tanárokkal is viszonylag ritkán találkozunk, a Fenntarthatósági Témahétnek szó szerint háttérintézménye vagyunk. Azért ezt jó látni, hogy nem csak egy kis fogaskerék vagyunk a gépezetben, hanem értékelik a szervezők is a munkánkat. Néha az ember azért elgondolkozik, hogy mennyire van szükség arra, amit csinál, és ez egy nagyon erős, pozitív visszajelzés.
És akkor itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kifejezzem elismerésem kollégámnak, Saly Erikának, mert ugyan én kaptam most ezt a díjat, de Erika szintén rengeteg segítséget nyújtott és nyújt ma is a Fenntarthatósági Témahetet szervező PontVelem NonProfit Kft-nek. Ő az, aki az óraterveket, óravázlatokat iszonyatos alapossággal és maximális rugalmassággal és pontossággal lektorálja, segíti a véglegesítésüket. Számunkra az is külön öröm, hogy évről évre néhány olyan ökoiskolai modulra is épít a Fenntarthatósági Témahét, amit még mi dolgoztunk ki a TÁMOP 3.1.1 program keretében. Ez azért is fontos számomra, mert itt látszik, nem az íróasztal fióknak termeltünk, hanem ezek gyakorlatban is használható eszközök. Ha az idei számokat nézzük, akkor ehhez több mint 1500 iskola csatlakozik, tehát élővé váltak a fejlesztéseink.
Mi szerinted a Témahetek legnagyobb érdeme?
Azért is nagy öröm ebben a programban részt venni, mert azt látjuk, hogy a Fenntarthatósági Témahéttel sikerült valami olyasmit létrehozni a kormányzatnak, ami segíthet bővíteni az Ökoiskolák számát, amely jelenleg kevéssel több mint 1000. Nemzetközi téren a téma egyre fontosabbnak tűnik, akár az ENSZ fenntarthatósági fejlődés céljai felől nézzük, akár a párizsi klímaegyezmény, vagy most akár a Greta Thunberg nevéhez köthető diáktüntetések felől. Most, amikor hatalmas a társadalmi érdeklődés, a Fenntarthatósági Témahétnek sikerült újabb több száz iskolával többet hivatalos formában megmozgatni, mint az elmúlt évben. Ezért is nagyon örülünk, hogy a részesei vagyunk, és reméljük, ahogy amint ezt a nemzetközi tapasztalatok is mutatják, az ilyen témahetek, projekt kezdeményezések sok iskolát meg tudnak mozgatni és ezek az újonnan csatlakozó iskolák is elindulnak az ökoiskolává válás útján.
Az eddigi témahetek közül volt-e olyan, ami különösen kedves számodra, és ha igen, akkor miért?
Erre most teljesen őszintén és nem közhelyszerűen mondhatom azt, hogy nem, mert a fenntarthatóság a maga komplexitásában fontos. Ahogy ezt Matolcsy Miklós (szerk.: a Fenntarthatósági Témahetet szervező PontVelem NonProfit Kft. ügyvezető igazgatója) is szépen kifejtette a díjátadón, igazából a kiemelt témáknak sokkal inkább pedagógiai oka van, mert nem lehet úgy kezdeni a tanítást, hogy akkor itt a 17 fenntartható fejlődési cél, és akkor onnantól fogva mind a 17-et elmagyarázom. Szoktunk ennek kapcsán környezeti nevelő körökben viccelődni is, hogy teljesen mindegy, mi a téma, bármelyik témába bele lehet csomagolni az egész világot. A téma csak egy ürügy, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos üzeneteket át tudjuk adni. Most éppen a közlekedés témaköre volt például az egyik. Kiemelném itt a megnyitó eseményen a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának az előadását, aki a MÁV fő tevékenységétől kezdve az önkéntességig számtalan olyan a vasúthoz kötődő kezdeményezésről számolt be, ami nem mindig jut elsőre eszébe egy hétköznapi embernek a MÁV-ról. Tehát mondhatnám azt is, hogy a közlekedés is az egyik kedvenc témám, de sokkal fontosabbnak tartom, hogy a fenntarthatósággal lépésről-lépésre a maga összetettségében találkozzanak a tanulók.