A rendezvény célja
Az OFI 2016 második felében három felsőoktatási témájú kötetet is megjelentetett, amelyek együttes bemutatására és megvitatására kerül sor a szerzők, szerkesztők, szakmai lektorok közreműködésével. A rendezvény ideje alatt a helyszínen a kötetek korlátozott számban hozzáférhetők lesznek.
Részvételi szándék jelzése
A konferencián a részvétel ingyenes. Kérjük, hogy részvételi szándékot előzetesen jelezzék az NFKK honlapján, amely az alábbi linken érhető el: http://nfkk.uni-corvinus.hu
Helyszín és parkolás
A konferencia helyszíne a BCE új épületében (Közraktár u. 4-6.) található könyvtár 1. emeleti előadóterme. A gépkocsival érkezők parkolni az épület alatt található mélygarázst javasoljuk (bejárat a Mátyás utca felől).
Program
14:30-tól Regisztráció, kávézás
15:00 – 15:20 Nyitó gondolatok: a kötetek megszületésének háttere, célok (Derényi András, OFI, a kötetek szerkesztője)
15:20 – 15:40 A magyar felsőoktatás 1988 és 2014 között
A kötetet bemutatja: Temesi József, a BCE professor emeritusa, a kötet társszerkesztője
E sajátos kötet az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Kutatási és Elemzési Központjának felsőoktatással foglalkozó és a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja kutatói együttműködése eredményeként született meg. Különösségét az a kettősség adja, hogy egyfelől értelmezéseket keres a hazai felsőoktatás közel három évtizednyi alakulása tudományos igényű leírására, másfelől tényekre alapozottan át is tekinti e periódust, illetve egyes – kutatási szempontból néhány, fehér foltnak számító területen – mélyebben is elemzi az adott terület problémavilágát annak reményében, hogy releváns kérdéseket és javaslatokat fogalmaz meg későbbi kutatási programok számára. Ebből következően műfaja is szokatlan: a kötet válogatás egy nagyobb ívű kutatást megalapozó, előkészítő, feltáró munka eddigi eredményeiből.
http://ofi.hu/kiadvany/magyar-felsooktatas-1988-es-2014-kozott
15:40 – 16:00 Vita
16:00 – 16:15 A felsőoktatás minőségbiztosítási horizontja. A megújított európai standardok és irányelvek működése, alkalmazása.
A kötetet bemutatja: Kováts Gergely, a BCE adjunktusa, minőségügyi referense, a kötet egyik szerzője
A felsőoktatás minőségbiztosításának standardjait és irányelveit rögzítő anyag – Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) – teljes egészében sohasem jelent meg magyarul, ezért hatását is kevésbé fejtette ki, mint másutt. Amikor hosszas előkészítő munkák és széles körű egyeztetések nyomán az Európai Felsőoktatási Térség felsőoktatásért felelős miniszterei 2015 tavaszán Jerevánban a megújított ESG-re rábólintottak, világos feladatként adódott a felülvizsgált szöveg magyarra ültetése és megjelentetése. E kötet második felében ez a dokumentum olvasható, az első felében pedig a minőségbiztosításnak a felsőoktatás különböző szintjein történő alkalmazási lehetőségeit áttekintő, elemző tanulmányok jelentek meg. A kötet arra nem vállalkozhatott, hogy átfogóan szóljon a minőségbiztosításról, mindössze egy olyan tanulmány-, illetve dokumentum-összeállítás, amely a minőségbizotsítással kapcsolatos gondolkodás hazai fejlődését és az ehhez szükséges információszerzést kívánja segíteni.
16:15 – 16:30 Vita
16:30 – 16:45 Tanulásszervezés, tudáselismerés és átjárhatóság a felsőoktatásban. Útmutató az európai kreditrendszer alkalmazásához.
A kötetet bemutatja: Kálmán Orsolya, az ELTE PPK egyetemi adjunktusa, a kötet szakmai lektora
A bolognai folyamat, azaz az európai felsőoktatás megújításának kulcsfontosságú eseményei azok a kétévente szervezett, amelyeken stratégiai döntések és vállalások születnek a felsőoktatással kapcsolatban. A 2015 tavaszán Jerevánban tartott miniszteri találkozón jóváhagyták az Európai Kreditgyűjtési és -átviteli Rendszer (ECTS) megújított Útmutatóját. Az előző ilyen dokumentum 2009-ben jelent meg. Az eredeti és megújított változat között igen jelentős a különbség. Ez egészen általánosan úgy összegezhető, hogy míg az előző kötet a képzéseket tervező és ellenőrző szervezeti, szakértői szinteknek szólt, a mostani voltaképpen már az egyes oktatók számára is meghatározó szakmai forrás. A kötet a dokumentum magyar nyelvű közzétételén túl annak alkalmazását elősegítő értelmező, kontextualizáló tanulmányokat közöl a tanulásszervezés, az elismerés és mobilitás témaköreiben.
http://ofi.hu/kiadvany/tanulasszervezes-tudaselismeres-es-atjarhatosag-felsooktatasban
16:45 – 17:00 Vita
17:00 – 17:30 Beszélgetés a felsőoktatás kutatásának lehetőségeiről