10
Mar
Ludas Viktor

Regionális ökoiskola találkozó (Budapest)

Dear Reader, the content that you are reading was accurate at the time of publishing, but might have become obsolete since then.

2016. március 4-én rendezte meg az OFI a budapesti regionális ökoiskola találkozót a XVII. kerületi Zrínyi Miklós Általános Iskolában.

Dr. Varjuné dr. Fekete Ildikó, tankerület-vezető köszöntőjében kiemelte, hogy a mai gyerekek már újfajta kihívásokkal fognak találkozni az ökológia területén.

Ezt követően, Dr. Varga Attila (OFI) a fenntarthatóság pedagógiájának nemzetközi helyzetéről tartott előadást. Mint mondta az ENSZ 193 tagállama 2015. augusztus 2-án megállapodott a Fenntartható Fejlődési Célokban, melynek egyik eleme a minőségi oktatás. Fenntarthatóságra nevelés évtizede 2005‒2014 keretén belül kiemelt programban a nemzetközi közösség egy teljes évtizedet szánt annak a célnak az elérésére, hogy az oktatás (szemléletformálás) minden szintjét és formáját áthassák a fenntarthatóság alapelvei. Varga Attila ismertette az UNESCO Globális Cselekvési Programját, melynek célja, hogy az oktatás minden területén felgyorsítsa a fenntartható fejlődés irányába mutató kezdeményezéseket. Magyarország a Zöld Óvoda és az Ökoiskola Programmal vesz részt az UNESCO kezdeményezésében. Mint mondta, az ökoiskolákra jellemző a fokozatos fejlődés, a nevelőtestület bevonása, egyetértése, a helyi szempontok megjelenése és a hálózatos gondolkodás.

Balázs Ágnes a Rákoscsabai Jókai Mór Református Általános Iskola tanára bemutatta „A mi kis erdőnk projekt”-et. A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (MKNE) 2015-ben egy ismert lakberendezési cég támogatásával pályázatot hirdetett iskolák számára „Otthon az erdőben” címmel. A pályázat erdőkkel, fákkal kapcsolatos oktatási projekt tervezése és megvalósítása volt. A nyertes pályázatot beadó iskolák, anyagi támogatást nyertek. Az iskolában megvalósult projekt során tanulók jártasságot szereztek a terepi munka során az élőlények megfigyelésében, nőtt a gyerekek környezeti érzékenysége, nyitott szemmel járnak a természetben, önállóan is végeztek megfigyeléseket.

Petrőczy Tibor, a Zrínyi Miklós Általános Iskola igazgatója az iskolájukban folyó munkáról beszélt. A népszerű természettudományi DODO-klub mellett a Herman Ottó Országos Biológia Verseny kerületi fordulóit is az iskolában rendezték. Az intézményben téli madármegfigyelés és etetési program működik. Az iskolakert szépítése mellett, nagy figyelmet fordítanak a szelektív hulladékgyűjtésre, a tavaszi zöldítési programra. Mint mondta, az iskola egyik legszebb „tanterme” a Merzse-mocsár Természetvédelmi Terület, ahol számos környezeti nevelési program valósul meg.

Körösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium ökoiskola programja is bemutatásra került. Az iskolában rendszeres felmérést végeznek az ökotudatosságról a gyerekek körében. Nemzetközi pályázatokon indultak, komposztálási, újrahasznosítási, szemétszedési program mellett saját készítésű, sörös dobozokból készült napkollektort is telepítettek a technika terem tetejére.

Dr. Kovács Tibor a biodiverzitás napokat mutatta be. Az első hazai biodiverzitás napok rendezvényre 2006 májusában Gyűrűfűn került sor. A felmérések időtartama két nap, melyek során az adott terület növény-, gomba- és állatvilágának számos csoportját mintavételezi átlagosan 40–50 erre felkért kutató. A gyerekeknek is nagy élmény a kutatóknak segíteni, mivel egy újfajta gyűjtési módszer során a különböző élőlényeket kinézet alapján szelektálják, nem határozókönyvek alapján.

Te is lehetsz Herman Ottó" címmel Vásárhelyi Tamás tartott előadást, ahol olyan kísérleteket mutatott be, amelyekkel inspirálni lehet a tanulókat. Mint mondta, fontos a felfedezés öröme, a kutatás alapú tanulás.

30 perces műhelymunkákban Herman Ottó Vándortanösvény játékait Vásárhelyi Tamás (MKNE) mutatta be, ökoiskola nevelési-oktatási programokból Néder Katalin (OFI) adott rövid ízelítőt, az ökoiskolává válás témájában pedig Halácsy Ágnes (OFI) adott hasznos tanácsokat a résztvevőknek. Az esemény zárásaként a résztvevő pedagógusok Petrőczy Tiborral tettek látogatást a rákoshegyi Erdős Reneé Házban.

News

LELLE, but not at Lake Balaton!

The project partners – universities, researchers and developers, teachers of secondary schools – work together by the leadership of the Pannon University. Their aim is to contribute to the development of the secondary school students’ learning skills, necessary to successful work in the 21st century.
Read more

Student activity in the 21st century

The Hungarian Institute for Educational Research and Development organised an Erasmus+ KA2 project workshop conference on the 30th Aug 2018 called ’Student Voice – The bridge to learning’. The conference was held at The Hunfalvy János Bilingual Secondary Vocational School of Economics and Trade of BGSZC.
Read more

Student Voice - Workshop for Hungarian partner schools

The third workshop organized for the Hungarian partner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.artner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.
Read more

Student Voice - Workshop for Partner Schools

The first workshop organized for the partner schools was held on 7th March 2017 at EKU- HIERD (Eszterházy Károly University Hungarian Institute for Educational Research and Development) covered the following topic: Student voice and the student-focused learning.
Read more

Student Voice project meeting - Dublin

The second Student Voice project meeting was held in Dublin, Ireland on 18-19th January with the participation of the five partner institutions from Ireland, Scotland, Hungary, Slovenia, and The Netherlands. The purpose of the meeting was to prepare evaluation tools at national and transnational level and plan further steps of the project.
Read more

ERASMUS+ Student Voice – The Bridge to Learning has launched

Representatives of the Hungarian Institute for Educational Research and Development (HIERD) Lucia Kákonyi, manager of the Student Voice – The Bridge to Learning project in Hungary, and Gábor Rózsa, IT expert, took part in the first project partnership meeting of the ERASMUS+ Student Voice project which took place in Ljubljana, Slovenia.
Read more