Fontosabb változások a Kémia érettségiben 2017-től:

 

1. Az új szabály szerint a középszintű szóbeli vizsgán háromféle kísérlet lehet:

─ elvégzendő

─ nem elvégzendő, de a tapasztalatok nincsenek megadva: azt a vizsgázónak kell elmondania, majd értelmeznie

─ nem elvégzendő, és a tapasztalatok is meg vannak adva: a vizsgázónak ezeket kell értelmeznie

Eddig a nem elvégzendő kísérlet esetén nem volt pontosan rögzítve, hogy milyennek is kell lennie a tételnek, mi a vizsgázó feladata. Ennek megfelelően nem is alakult ki egységes gyakorlat. Ez a változás legitimálja a különböző feladattípusokat.

2. Az emelt szintű szóbeli vizsgán változik az egyes vizsgarészek súlya az összpontszámon belül. Az A feladat tartalmára adható maximális pontszám 15 pontról 20 pontra nő, a segédeszközök szakszerű használatáért adható 5 pont 2-re, a szaknyelv, a mértékegységek és jelölések használatáért adható 5 pont 3-ra csökken. Így arányosabbá és reálisabbá válik a szóbeli felelet értékelése.

3. Kikerült a jogszabályból az emelt szintű szóbeli A feladatrészének tartalmi helyessége értékelését segítő táblázat, mert az értékelés központi útmutató alapján történik.

4. Az emelt szintű szóbelin a kísérletet nem lehet a felelet részeként, a 20 perc terhére elvégezni, hanem a bizottságnak még a felelet megkezdése előtt be kell mutatni. A kísérlet elvégzésére fordított idő nem számít bele a 30 perc felkészülési időbe.

5. Csekély mértékben változik az emelt szintű írásbeli feladatsoron belül az egyes feladattípusok aránya. Az elméleti feladatokon belül a feleletválasztásos tesztek aránya 15-25% (15-20% helyett), az elemző feladatok aránya 25-40% (30-40% helyett), az esettanulmány 0-20% (0-15% helyett). Kikerült a szövegből az alkalmazás szintű válaszok és a környezetkémiai tárgyú kérdések arányára vonatkozó küszöb.

6. Változott a részletes követelményrendszernek az elvárt kompetenciákat felsoroló része. A korábbinál részletesebb leírás összhangban van a többi természettudományos tárggyal is.

7. A részletes követelményrendszerben, mind az általános, a szervetlen és a szerves kémia részben számos elem került át középszintről emelt szintre. Három témakör esetén nagyobb horderejű a változás: az atomszerkezet, a kémiai egyensúly leírása és a redoxireakciók értelmezése terén.

 

Kémia mintafeladatsorok - KÖZÉPSZINT

Kémia mintafeladatsorok - EMELT SZINT

 

News

LELLE, but not at Lake Balaton!

The project partners – universities, researchers and developers, teachers of secondary schools – work together by the leadership of the Pannon University. Their aim is to contribute to the development of the secondary school students’ learning skills, necessary to successful work in the 21st century.
Read more

Student activity in the 21st century

The Hungarian Institute for Educational Research and Development organised an Erasmus+ KA2 project workshop conference on the 30th Aug 2018 called ’Student Voice – The bridge to learning’. The conference was held at The Hunfalvy János Bilingual Secondary Vocational School of Economics and Trade of BGSZC.
Read more

Student Voice - Workshop for Hungarian partner schools

The third workshop organized for the Hungarian partner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.artner schools of the Erasmus+ Student Voice – Bridge to Learning project came to pass on the 28th of June.
Read more

Student Voice - Workshop for Partner Schools

The first workshop organized for the partner schools was held on 7th March 2017 at EKU- HIERD (Eszterházy Károly University Hungarian Institute for Educational Research and Development) covered the following topic: Student voice and the student-focused learning.
Read more

Student Voice project meeting - Dublin

The second Student Voice project meeting was held in Dublin, Ireland on 18-19th January with the participation of the five partner institutions from Ireland, Scotland, Hungary, Slovenia, and The Netherlands. The purpose of the meeting was to prepare evaluation tools at national and transnational level and plan further steps of the project.
Read more

ERASMUS+ Student Voice – The Bridge to Learning has launched

Representatives of the Hungarian Institute for Educational Research and Development (HIERD) Lucia Kákonyi, manager of the Student Voice – The Bridge to Learning project in Hungary, and Gábor Rózsa, IT expert, took part in the first project partnership meeting of the ERASMUS+ Student Voice project which took place in Ljubljana, Slovenia.
Read more