FLIPCHART-JÁTÉKOK
Bevezető az ActiveInspire használatához
Ha matematika órán projektort kapcsolunk, fegyelmezés nélkül is elcsendesednek és a tanárra figyelnek a gyerekek.
Ha azt is hozzátesszük, hogy egy játékot hoztunk, garantált az érdeklődés.
Életkori sajátossága a gyerekeknek, hogy a figyelmüket nem képesek hosszabb ideig koncentrált állapotban tartani. Egy felnőtt sem képes 40 percnél több koncentrált figyelemre, a felső tagozatosok esetében maximum 20-25 perc koncentrált figyelem várható el. Érdemes az órák felénél 3-5 perces „szünetet” beiktatni, és a játék után egy módszertani váltással folytatni, pl. ha eddig közös munka volt, akkor ezután egyéni munka legyen.
A játékok hossza valóban nem haladja meg ezt az időhosszt.
Szorgalmi feladatként pedig feladhatjuk egy-egy probléma továbbgondolását is.
A játék segítségével elérhetjük, hogy a gyengébb tanulók is hozzá mernek szólni az órához, ilyenkor ugyanis feloldódik bennük a tantárgy iránt érzett, sokszor már otthon beléjük plántált görcs. A sikerélmény pedig „közelebb hozza” hozzájuk a tantárgyat, aktívabb munkára készteti őket az óra többi részén is.
A játékokat arra is használhatjuk, hogy személyenként felmérjük, kinek, melyik egyszerűnek tűnő játék okoz különösen nagy kihívást, melyik az a matematika terület, ahol lényegesen lemaradt a többiekhez képest.
Bátran használjuk ki a gyerekek játék iránt érzett lelkesedését, ilyenkor ugyanis könnyen kerülnek a Csíkszentmihályi Mihály pszichológus által elnevezett Flow (áramlás) állapotába. Ebben az állapotban az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas: a cselekvő úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak, az időérzékelés is megváltozik.
Nagyon fontos, hogy megfelelő és mindenképp minél több területet fejlesztő játékokat mutassunk a gyerekeknek, mert ekkor élik meg a tanulás leghatékonyabb fokát.
A feladatok az ActiveInspire programban íródtak, melynek magyar nyelvű verziója letölthető, használata egyértelmű, jól követhető.
Minden feladathoz mellékelünk leírást, ami tartalmaz egy-két segítséget is a program használatához.
Ábrái színesek, látványosak, könnyen lekötik a diákok figyelmét.
A program ActivInspire Personal Edition kiadása ingyenesen letölthető a www.promethean.hu oldalról, a letölthető szoftverek menüpont alatt.
Bátran merjük a programot olyan iskoláknak is ajánlani, ahol nincs aktív tábla.
A letöltött játékokat projektorral fehér vagy világos falra vetíthetjük, szükség esetén akár egy lepedőt is használhatunk vászon helyett. Hogy a hatás se maradjon el, már kevesebb, mint 2000 Ft-ért vásárolhatunk egy vezeték nélküli egeret, és azt a gyerekek körbe, vagy egymásnak adogatva játszhatnak. Ennek még az az előnye is megvan, hogy nem állnak a tábla elé, nem takarják el a képet, így az egész osztály figyelemmel kísérheti munkájukat.
A sakktáblás feladatokhoz az iskolában nyomtathatunk sakktáblát A4-es méretű lapra (rajzlapra), a rárakható figurákat helyettesíthetjük korongokkal, kavicsokkal, kupakokkal, így az osztály minden tanulója aktívan rész vesz majd a feladatmegoldásban.
Kreatívabb gyerekek maguk is készíthetnek feladványokat társaiknak.
SZÁMELMÉLETI FELADATOK - emelt óratervű csoportok számára
Számolás maradékokkal - (algebrai átalakítások felhasználása)
Prímszám, prímfelbontás, osztók száma, LNKO, LKKT
Oszthatóság (osztó, többszörös)
KÉPLETELEMZÉS
A MATEMATIKAI JÁTÉKOK ALKALMAZÁSÁRÓL
Elméleti anyag a játékok matematika órai alkalmazásáról, kategorizálásáról és az alapvető fogalmakról.
A matematikai játékok alkalmazásáról
SZÜLETÉSNAP-PARADOXON
A valószínűségszámítás (és a matematika órák) egyik kedvelt paradoxonját szépirodalmi környezetben elemezzük.
LEIBNIZ TÉVEDÉSE
Leibniz tévedése - valószínűségszámítási feladat
A MATEMATIKAI JÁTÉKOK ALKALMAZÁSÁRÓL
Elméleti anyag a játékok matematika órai alkalmazásáról, kategorizálásáról és az alapvető fogalmakról.
A matematikai játékok alkalmazásáról
ÖSSZESZÁMOLÁSOK
Egy számjegyekkel kapcsolatos egyszerű összeszámolási feladatra többféle megoldást adunk:
Egy egyszerű leszámolási feladatot többféleképpen is megoldunk:
ÁMBÁR TANÁR ÚR
Koltay Róbert filmjében is találkozunk geometria feladattal.
PARALELOGRAMMATÉTEL
A paralelogramma-tételre (oldalak négyzetösszege) három bizonyítás található; ezeket különböző évfolyamokon is kitűzhetjük.
TÖRTKIFEJEZÉSEK EGYSZERŰSÍTÉSE
Törtkifejezések egyszerűsítése 1.
Törtkifejezések egyszerűsítése 2.
VÉGTELEN HALMAZOK SZÁMOSSÁGA
A halmazok számossága nehéz fogalom; kialakulásáról és következményeiről olvashatunk ebben az anyagban.
MEGOLDÁSOK LEÍRÁSA
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK
A beágyazott GeoGebra-anyagok a böngészőkből automatikusan kezelhetők, ám offline használatukhoz az adott anyag, illetve a GeoGebra program letöltése és telepítése szükséges. Letöltés és további információk: https://www.geogebra.org. A közölt anyagok egy része hasznos tanácsokat is tartalmaz használatához. Ezek és a program súgója segítségével – ha nem ismerjük – célszerű legalább alapfokon megismerkedni a programmal, mielőtt a bemutatott eszközöket használnánk a tanórán. A statisztika témájához kapcsolódó digitális taneszközökhöz Excel program szükséges.
Ezek az anyagok főleg ahhoz nyújtanak segítséget, hogy az időigényes, ám a téma szempontjából „mellékes” lépések megtételéhez szükséges időt lerövidítsük. Ilyenek a szerkesztések, ha már nem maga a szerkesztés lényeg, hanem például összefüggések, sejtések megfogalmazása geometriából. Hasonló a helyzet a különböző statisztikai számítások elvégzésével.
Ezeknek az eszközöknek a használatával – ha a feltételek adottak – könnyebb a tanulók aktivitására építeni, vagy legalább az otthoni munkához nagyobb kedvet ébreszteni.
Az Euler-egyenes
Az Euler-egyenes - digitális taneszköz leírása
A háromszög nevezetes pontjai
A háromszög nevezetes pontjai - digitális taneszköz leírása
Középpontos tükrözés és elforgatás
Kapcsolat a középpontos tükrözés és a 180o-os elforgatás között - digitális taneszköz leírása
Statisztika
- Statisztika- mutatók, diagramok - digitális taneszköz leírása
- Statisztika - mutatók, diagramok - digitális taneszköz
- Statisztika - középértékek - digitális taneszköz leírása
- Statisztika - középértékek - digitális taneszköz