Petneki Katalin
Az idegen nyelvek oktatásának helyzete a középiskolákban – két idegen nyelv, az angol és a német példáján
I. A mintáról röviden
Az OKI által kiküldött kérdőívekre 323 olyan választ kaptunk nyelvtanároktól. Mivel a felmérésben nem volt arra lehetőség, hogy a középiskolákban előforduló összes idegen nyelv helyzetére rákérdezzünk, a két leggyakrabban választott nyelvre vonatkoztak a kérdőívek. A középiskolákból 157 angolos és 166 németes, összesen 323 válasz érkezett.
Település | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
1. fővárosi kerületek | 41 | 43 | 84 |
2. megyei jogú városok | 51 | 50 | 101 |
3. egyéb települések | 65 | 73 | 138 |
Összesen | 157 | 166 | 323 |
Angol | Német | Összesen | |
---|---|---|---|
1 Budapest | 39 | 41 | 80 |
2 Baranya | 8 | 8 | 16 |
3 Bács-Kiskun | 9 | 10 | 19 |
4 Békés | 7 | 8 | 15 |
5 Borsod-Abaúj-Zemplén | 8 | 7 | 15 |
6 Csongrád | 4 | 4 | 8 |
7 Fejér | 7 | 8 | 15 |
8 Győr-Sopron-Moson | 9 | 9 | 18 |
9 Hajdú-Bihar | 6 | 9 | 15 |
10 Heves | 4 | 4 | 8 |
11 Jász-Nagykun-Szolnok | 5 | 6 | 11 |
12 Komárom-Esztergom | 2 | 1 | 3 |
13 Nógrád | 13 | 14 | 27 |
14 Pest | 5 | 5 | 10 |
15 Somogy | 7 | 8 | 15 |
16 Szabolcs-Szatmár-Bereg | 8 | 7 | 15 |
17 Tolna | 3 | 3 | 6 |
18 Vas | 4 | 4 | 8 |
19 Veszprém | 6 | 7 | 11 |
20 Zala | 3 | 3 | 6 |
Összesen | 157 | 166 | 323 |
Iskolatípus | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
1. 6 vagy 8 osztályos gimnázium | 30 | 31 | 61 |
2. 4 osztályos gimnázium | 47 | 49 | 96 |
3. szakközép- és szakiskola | 37 | 40 | 77 |
4. szakközépiskola | 33 | 32 | 65 |
5. szakiskola | 10 | 14 | 24 |
Összesen | 157 | 166 | 323 |
A végzettséget illetően az angolt tanító tanárok között két iskolában fordult elő két fő, akinek nincs diplomája, 14 iskolában pedig 1-1 személy oktat diploma nélkül. A középiskolákból 153 válasz közül 33 esetben állították, hogy nincs egyetemi tanár szakos diplomás tanár. Németből hét iskolában fordul elő, hogy két tanár diploma nélkül tanítja a németet, tíz iskolában pedig 1-1 tanár működik diploma nélkül. 166 válaszból 36 iskolában állítják, hogy nincs egyetemi tanári diplomával rendelkező némettanár.
Nyelv | Diploma nélkül | Főiskolai végzettséggel | Egyetemi végzettséggel | ||
---|---|---|---|---|---|
tanár szakos | nem tanár szakos | tanár szakos | nem tanár szakos | ||
Angol | 16 | 113 | 10 | 120 | 10 |
Német | 17 | 112 | 5 | 130 | 4 |
Összesen | 33 | 225 | 15 | 250 | 14 |
Sokan tekintik az iskolai nyelvoktatás egyik fokmérőjének, hogy van-e anyanyelvi tanár az iskolában. A megkérdezett iskolák többségében egyáltalán nincs anyanyelvű tanár. Összesen 19 német és 22 angol anyanyelvű tanárt említenek a válaszadók.
Anyanyelvű tanárok száma | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
0 | 131 | 144 | 275 |
1 | 21 | 14 | 35 |
2 | 0 | 2 | 2 |
3 | 1 | 2 | 3 |
4 | 0 | 1 | 1 |
Összesen | 153 | 163 | 316 |
Nem válaszolt | 4 | 3 | 7 |
Összesen | 157 | 166 | 323 |
II. A tantárgy tartalmi kérdései, megítélése – fő problémái
A tantárgy tartalmi kérdései és megítélésénél a következő szempontokat vizsgálta meg a kérdőív:
- Mennyire tartják fontosnak a szülők, illetve a tanulók a tantárgyat?
- Mik a tantárgy legsúlyosabb problémái?
- A kerettantervben mely témaköröknél változtatna és hogyan?
Az ezekre a kérdésekre adott válaszokat az alábbiakban értékeljük ki.
II.1. A tantárgy megítélése a tanárok véleménye alapján
A tantárgy megítélése szempontjából lényeges, hogy mit gondolnak a tanárok arról, mennyire tartják fontosnak az idegen nyelvek tanulását a szülők, illetve a tanulók. A többi tárgyhoz viszonyítva az idegen nyelvek jó pozíciót szereztek meg. Ezt a véleményt ötfokú skálán kellett bejelölni, ahol az ötös a legmagasabb fokozatot jelenti.
1. ábra: A tanárok szerint a szülők véleménye az idegen nyelvek fontosságáról néhány más tárgyhoz viszonyítva
Az eredmények azt mutatják, hogy szerintük a szülők az idegen nyelveket és az informatikát tartják a legfontosabb tárgynak, csak ezután következik a matematika, majd a magyar és a történelem. Az idegen nyelevek esetében a tanárok nyilvánvalóan saját nyelvükre gondoltak elsősorban. Az is nyilvánvaló, hogy a két legtöbbet tanult nyelv közül az angol vezet.
2. ábra: A tanulók véleménye a tanárok szerint az idegen nyelvek fontosságáról néhány más tárgyhoz viszonyítva
A diákok megítélése a tanárok szerint kevésbé tér el az egyes tárgyak között, bár itt is az angol áll az első helyen, de ehhez igen közel állnak a többi érettségi tárgyak, így a magyar, a történelem, a matematika és a német.
II. 2. Mi okoz a nyelvoktatásban problémát?
A tanárokat arra kértük meg, fogalmazzák meg röviden a három legsúlyosabb problémát. Mivel a felsorolás nem feltétlenül tükröz rangsort, ha egy válasz különböző helyezésben jelent meg, azt összeadtam. De csak azokat a válaszokat gyűjtöttem össze, amelyeket legalább öten említettek. A válaszokat gyakoriságuknak megfelelően raktam sorrendbe.
Válasz | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
1. kevés idő | 62 | 58 | 120 |
2. tanulók érdektelensége | 42 | 43 | 85 |
3. magas létszám | 34 | 14 | 48 |
4. anyanyelvi hiányosságok | 23 | 23 | 46 |
5. rossz alapok az általános iskolából | 27 | 14 | 41 |
6. vegyes képességű csoportok | 13 | 18 | 31 |
7. nehezen tanuló gyerekek | 9 | 14 | 23 |
8. tankönyv/tananyag hiányosságai | 9 | 13 | 21 |
9. a diákoknak az órán kívül nincs kapcsolata a nyelvvel | 14 | 5 | 19 |
10. nyelvtan alkalmazása | 0 | 18 | 18 |
11. kevés taneszköz | 10 | 5 | 15 |
12. messze van a célország/drága | 0 | 13 | 13 |
13. rendszertelen felkészülés | 5 | 6 | 11 |
14. beszédkészség | 5 | 5 | 10 |
15. a nyelv háttérbe szorul az angol miatt | 0 | 8 | 8 |
16. drága tankönyvek | 0 | 5 | 5 |
Feltűnő, hogy a középiskolai nyelvtanárok hasonló problémákkal küzdenek, mint az általános iskolai tanárok1. A leggyakrabban említett három probléma mindkét felmérésben ugyanaz. Új elem viszont, hogy a középiskolai tanárok egy jó része elégedetlen azokkal a nyelvi alapokkal, amelyeket a tanulók az általános iskolából hoznak magukkal. Ennek okát érdemes lenne tüzetesebben is megvizsgálni.
II. 3. A kerettantervi témák
A tanárokat megkértük, nevezzenek meg két olyan témakört, amelyet a tantárgy tanításában bővíteni vagy szűkíteni kellene, esetleg el kellene hagyni, vagy mint új témát bevezetni. A válaszok igen széles témakörlistát eredményeztek. Összesen kb. 50-féle témakört neveztek meg a válaszadók, de ezek közül igen sok volt olyan, ami csak egyszer fordult elő. Az „elhagyná” rubrikába olyan kevés választ írtak, hogy azt az összegzéskor kihagytam. A többi esetben csak azokat a témaköröket hagytam meg, ahol összesen több mint 4 válasz érkezett. A két nyelv alapjában hasonlóan vélekedik a tantervi témakörökről. Mindkét nyelvből bővítenék a civilizációval, országismerettel foglalkozó témák körét, ezt követi a környezetvédelem. Érdekes, hogy a témák között megemlítenek készségfejlesztést is, mint amivel többet szeretnének foglalkozni (pl. szövegértés). A szűkítendő témakörökön belül is mindkét nyelvből egyformán a nyelvtant csökkentenék. Új témaként az országismereten belül az ünnepek, szokások jelentek meg a leggyakrabban, de az Európai Unió és a számítógép is fontos új téma a tanárok számára.
Témák | Bővítené | Szűkítené | Új téma | |||
---|---|---|---|---|---|---|
angol | német | angol | német | angol | német | |
Ünnepek, szokások, országismeret | 11 | 17 | ||||
Irodalom | 10 | 6 | ||||
Civilizáció, országismeret, földrajz, kultúra | 42 | 68 | ||||
Beszédhelyzetek | 12 | 5 | ||||
Nyelvtan | 9 | 8 | ||||
Irodalom | 7 | 4 | ||||
EU, EU-országok | 6 | 10 | 10 | 26 | ||
Technika, tudomány | 5 | |||||
Környezetvédelem | 13 | 13 | ||||
Magánéleti témák, család | 5 | |||||
Magyarországi honismeret | 9 | 3 | ||||
Internet, számítógép | 4 | 5 | 8 | 5 | ||
Politika | 4 | |||||
Szövegértés, olvasás | 12 | 3 | ||||
Hanganyag, kazetta | 4 | |||||
Szituációs gyakorlatok | 1 | 4 |
III. Kereszttantervi tanulságok
A tanárok a következő választ adták arról, hogy véleményük szerint tantárgyuk mennyire ad lehetőséget a NAT elején kereszttantervként megfogalmazott követelmények érvényesítésére és arra, hogy tanóráin mennyire tudnak élni az első oszlopban jelzett lehetőséggel. A lehetőséget százalékban kellett kifejezniük a válaszadóknak. Az erre a kérdésre adott válaszok azonban olyan nagyfokú szórást mutattak, hogy értelmezhetetlenné váltak. Annál jobban kimutatható, hogy a tanárok mit gondolnak arról, ők maguk mennyire használják ki a kereszttantervi lehetőségeket. Az összes válaszoló 323 fő volt, de nem minden kérdésre válaszoltak, így az összesítésből kiderül, hogy hányan nem válaszoltak a kérdésekre. Ezt a 8. táblázat mutatja.
Követelmény | Mennyire él a lehetőséggel a tanórákon? | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
egyáltalán nem (1) | alig (2) |
közepesen (3) |
nagyon (4) | kiemelkedően (5) |
összesen | |
A feltett kérdés: „Mennyire él tanóráin a kereszttantervi lehetőségekkel?” | ||||||
Hon- és népismeret | 8 | 66 | 139 | 71 | 17 | 301 |
Kapcsolódás Európához | 11 | 46 | 136 | 81 | 30 | 304 |
Környezeti nevelés | 16 | 61 | 141 | 75 | 11 | 304 |
Kommunikációs kultúra | 0 | 13 | 54 | 148 | 88 | 303 |
Testi, lelki egészség | 12 | 69 | 134 | 75 | 10 | 300 |
Tanulás | 7 | 37 | 93 | 132 | 29 | 298 |
Pályaorientáció | 25 | 89 | 106 | 64 | 13 | 297 |
Nyelvek szerinti bontásban a következő eredmény alakult ki (lásd 9. táblázat):
Követelmény | Mennyire él ezzel a lehetőséggel a tanórákon? | ||||
---|---|---|---|---|---|
egyáltalán nem | alig | közepesen | nagyon | kiemelkedően | |
Hon- és népismeret | 4 | 29 | 69 | 41 | 6 |
Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz | 3 | 19 | 68 | 44 | 16 |
Környezeti nevelés | 7 | 31 | 71 | 36 | 5 |
Kommunikációs kultúra | 0 | 5 | 27 | 70 | 49 |
Testi, lelki egészség | 6 | 35 | 67 | 36 | 6 |
Tanulás | 4 | 19 | 51 | 60 | 14 |
Pályaorientáció | 19 | 46 | 50 | 25 | 6 |
Ugyanezt a kérdést a német szakosok a következőképpen válaszolták meg:
Követelmény | Mennyire él ezzel a lehetőséggel a tanórákon? | ||||
---|---|---|---|---|---|
egyáltalán nem | alig | közepesen | nagyon | kiemelkedően | |
Hon- és népismeret | 4 | 37 | 71 | 30 | 11 |
Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz | 8 | 27 | 68 | 38 | 14 |
Környezeti nevelés | 9 | 31 | 70 | 39 | 6 |
Kommunikációs kultúra | 0 | 8 | 27 | 79 | 39 |
Testi, lelki egészség | 6 | 34 | 68 | 39 | 4 |
Tanulás | 3 | 18 | 42 | 73 | 15 |
Pályaorientáció | 6 | 43 | 57 | 39 | 7 |
A táblázatból az derül ki, hogy a nyelvtanításban még nem kellően, illetve nem eléggé tudatosan használják ki a tanárok a kereszttantervi lehetőségeket. Az általános követelmények közül a legjobb helyezést a „Kommunikációs kultúra” és a „Tanulás” címszavak kapták. Tehát a tanárok úgy érzik, hogy főleg ezen a két területen tudnak a tanulói kompetenciák fejlesztéséhez hozzájárulni. A meglepő inkább az, hogy van, aki azt gondolja, hogy a nyelvtanulás során nem járul hozzá például a „Hon- és népismerethez”. Ez egyben arra is utal, hogy még nem eléggé terjedt el az interkulturális szemlélet a hazai nyelvoktatásban.
IV. Tankönyvvel, taneszközzel kapcsolatos problémák, tanulságok
A kérdőívben több kérdést is feltettünk a tankönyvekkel kapcsolatban. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy milyennek tartja a tankönyvválasztékot. Erről összefoglalóan a következő képet kaptuk:
Vélemény | Válaszok száma |
---|---|
Hiányos | 20 |
Megfelelő | 86 |
Bőséges | 183 |
Áttekinthetetlen | 23 |
Nincs elég információm | 2 |
Összesen | 314 |
A válaszokból látható, hogy a nyelvtanárok többsége bőségesnek, illetve megfelelőnek tartja a tankönyvek választékát.
A tankönyvválasztással kapcsolatban a következő szempontok alapján el kellett dönteniük a válaszadóknak, hogy melyik szempontot tartják nagyon fontosnak, fontosnak, átlagosan fontosnak, alig fontosnak és nem fontosnak.
Szempontok | |
---|---|
1 | Ára |
2 | Didaktikai kimunkáltsága |
3 | Érdekessége, motiváló ereje |
4 | Idő és tananyag megfelelő aránya |
5 | Igényes kivitele |
6 | Képekkel jól illusztrált volta |
7 | Korszerű ismeretek közvetítése |
8 | Nyelvhasználat, nyelvezet minősége |
9 | Szakmai megbízhatósága |
10 | Tanítás során való beváltsága |
11 | Tankönyvcsaládhoz tartozása |
12 | Tantervi követelményekhez való igazodása |
13 | Tanulhatósága (gyermekeknek jól érthető) |
14 | Tartóssága |
A kiértékelésnél azt gyűjtöttem ki, hogy mely elemeket tartják a válaszadók nagyon fontosnak. Ezt mutatja a következő ábra. A szempontokat a sorszámok jelölik. Kiugróan magas értéket mutat a 8. szempont: a nyelvhasználat minősége, ami logikus, hiszen nyelvkönyvekről van szó. Ezt követi a szakmai megbízhatóság (9. pont) és a tanulhatóság (13. pont). Fontosnak tartják még azt, hogy motiváló, érdekes legyen a tankönyv (3. pont), illetve korszerű ismereteket közvetítsen (7. pont). Elég sokan tartották nagyon fontosnak azt is, hogy a tankönyv már bevált a tanítás során (10. pont). A többi szempontot kevesen sorolták be a nagyon fontos kategóriába.
3. ábra: A tankönyvválasztásnál a nyelvtanárok által „nagyon fontosnak” ítélt szempontok az említések száma szerint
A tankönyvválasztás szempontjainak kiértékelése után arra kértük meg a tanárokat, jelöljék meg azt a két szempontot, amelyet a tankönyvkiadók a legkevésbé vesznek figyelembe.
Szempontok | Angol | Német | Összes | |
---|---|---|---|---|
A feltett kérdés: Melyik két szempontot veszik a kiadók a legkevésbé figyelembe? | ||||
1 | Ára | 76 | 35 | 111 |
2 | Didaktikai kimunkáltsága | 11 | 12 | 23 |
3 | Érdekessége, motiváló ereje | 12 | 21 | 33 |
4 | Idő és tananyag megfelelő aránya | 44 | 44 | 88 |
5 | Igényes kivitele | 6 | 6 | 12 |
6 | Képekkel jól illusztrált volta | 0 | 7 | 7 |
7 | Korszerű ismeretek közvetítése | 10 | 17 | 27 |
8 | Nyelvhasználat, nyelvezet minősége | 5 | 6 | 11 |
9 | Szakmai megbízhatósága | 7 | 12 | 19 |
10 | Tanítás során való beváltsága | 11 | 17 | 28 |
11 | Tankönyvcsaládhoz tartozása | 2 | 3 | 5 |
12 | Tantervi követelményekhez való igazodása | 32 | 23 | 55 |
13 | Tanulhatósága (gyermekeknek jól érthető) | 18 | 24 | 42 |
14 | Tartóssága | 47 | 66 | 113 |
Az eredményekből látható, hogy a tanárok véleménye szerint a kiadók a könyv tartósságát (14. pont), az árat (1. pont) és az idő és a tananyag megfelelő arányát veszik a legkevésbé figyelembe. Azokat a szempontokat azonban, amelyeket a tanárok a tankönyvválasztásnál kiemelkedően fontosnak tartottak, azokkal aránylag elégedettek voltak.
Ezután természetesen azt kellett megvizsgálni, hogy mely tankönyveket választották ki a tanárok nyelvoktatásukhoz. A felmérésben arra kértük a tanárokat, nevezzék meg szerzővel és címmel azt az egy tankönyvet, amelyet az adott évfolyamon alaptankönyvként használnak. A válaszadók többnyire csak címet írtak le, azok közül is sokat pontatlanul. A végeredmény az lett, hogy a négy évfolyamra angolból 41, míg németből 45 címet neveztek meg a tanárok alaptankönyvként. Ez vagy azt jelenti, hogy nem tudják, mit jelent az alaptankönyv fogalma, vagy azt, hogy figyelmetlenül olvasták el a kérdőívet. Sajnos az sem derül ki a kérdőívből, hogy tankönyvcsalád esetén az egyes évfolyamokon melyik kötetet használják. Mindazonáltal a tankönyvhasználat szintjét és módszertani felfogását tekintve igen széles spektrumot ölel fel.
4. ábra: A leggyakrabban használt négy angoltankönyv évfolyamonkénti megoszlása
5. ábra: A leggyakrabban használt négy némettankönyv évfolyamonkénti megoszlása
Érdemes lenne külön megvizsgálni, hogy a leggyakrabban választott tankönyvek egyben a legmegfelelőbbek-e az adott korosztálynak és nyelvi szintnek. E vizsgálat keretén belül erre nem volt lehetőség.
V. Továbbképzések
A tanárok munkájához elengedhetetlen a rendszeres továbbképzés. Nemcsak azért, mert ezt előírják, hanem a gyorsan változó oktatási feltételek mellett ez a munka feltétele lett. Ezért megkérdeztük, hogy saját megítélésük szerint mely területen lenne meginkább szükségük továbbképzésre. A válaszok mutatják a rangsort is: leginkább tanításmódszertani (szakmódszertani / szakdidaktikai) továbbképzésre tartanak igényt. Ezt követi az Internet-használat ill. a számítógép-használat. A legkevesebben a tantervvel általában szeretnének foglalkozni. A két nyelv között csak kevés különbség észlelhető, de feltűnő, hogy az első helyen megnevezett tanításmódszertan a németesek rangsorában jóval előbbre áll.
Továbbképzési témák | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
A feltett kérdés: Mely területen lenne szüksége továbbképzésre? | |||
Tanításmódszertan | 52 | 73 | 125 |
Internet-használat | 55 | 59 | 114 |
Számítógép-használat | 55 | 56 | 111 |
Mérés-értékelés | 46 | 52 | 98 |
Helyitanterv-készítés | 33 | 38 | 71 |
Pszichológia | 41 | 27 | 68 |
Szaktudomány | 31 | 16 | 47 |
Tanterv | 22 | 19 | 41 |
Továbbképzési forma | Angol | Német | Összesen |
---|---|---|---|
A feltett kérdés: Melyik továbbképzési formát tartja a legalkalmasabbnak szakmai fejlődéséhez? | |||
Tréning | 77 | 78 | 155 |
Bemutatóóra látogatása | 48 | 67 | 115 |
Akkreditált tanfolyam | 54 | 52 | 106 |
Posztgraduális képzés | 38 | 26 | 64 |
Konferencia | 37 | 25 | 62 |
Tanfolyam | 22 | 27 | 49 |
Tanácsadás | 18 | 30 | 48 |
A válaszok azt mutatják, hogy a tanárok olyan továbbképzéseket igényelnek, ahol maguk is kipróbálhatják (tréning), vagy legalább átélhetik (óralátogatás) a különböző szakmódszertani lehetőségeket.
VI. Didaktika, módszertan
A tanárok módszertani felkészültségét jól mutathatja, ha sikerül képet alkotni arról, milyen tanulásszervezési formákat milyen gyakran használnak a nyelvórán. Erre a következő eredményt kaptuk:
Tanulásszervezési formák | Soha (1) | Ritkán (2) | Néha (3) | Elég gyakran (4) | Gyakran (5) | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
A feltett kérdés: Milyen gyakran alkalmazza oktató- nevelő munkájában az alábbi tanulásszervezési formákat? | ||||||
Csoportmunka | 1 | 22 | 85 | 156 | 56 | 320 |
Differenciálás | 3 | 44 | 129 | 114 | 23 | 313 |
Frontális osztálymunka | 1 | 7 | 48 | 154 | 110 | 320 |
Önálló tanulói munka | 0 | 10 | 46 | 159 | 106 | 321 |
Pármunka | 0 | 9 | 35 | 143 | 132 | 319 |
Projektmódszer | 54 | 111 | 104 | 38 | 8 | 315 |
Tanári magyarázat | 0 | 2 | 10 | 143 | 165 | 320 |
Terepmunka | 194 | 88 | 19 | 1 | 2 | 304 |
Az idegen nyelveknél elmondhatjuk, hogy összességében az „elég gyakran” kategóriában az első helyen az önálló tanulói munka áll, ezt szorosan követi a csoportmunka és a frontális tanítás. A pármunka és a tanári magyarázat ebben a kategóriában egyforma, a „gyakran” kategóriában azonban kevesebb a pármunka és sokkal kevesebb a csoportmunka. Ha a két nyelvet megvizsgáljuk, ott is észlelhetünk különbségeket.
Tanulásszervezési formák | Soha (1) | Ritkán (2) | Néha (3) | Elég gyakran (4) | Gyakran (5) | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Csoportmunka | 1 | 11 | 37 | 83 | 25 | 157 |
Differenciálás | 1 | 30 | 63 | 51 | 10 | 155 |
Frontális osztálymunka | 1 | 5 | 20 | 72 | 59 | 157 |
Önálló tanulói munka | 0 | 5 | 27 | 72 | 53 | 157 |
Pármunka | 0 | 6 | 13 | 70 | 66 | 155 |
Projektmódszer | 20 | 55 | 58 | 17 | 5 | 155 |
Tanári magyarázat | 0 | 1 | 4 | 69 | 83 | 157 |
Terepmunka | 97 | 44 | 10 | 1 | 0 | 152 |
Tanulásszervezési formák | Soha (1) | Ritkán (2) | Néha (3) | Elég gyakran (4) | Gyakran (5) | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Csoportmunka | 0 | 11 | 48 | 73 | 31 | 163 |
Differenciálás | 2 | 14 | 66 | 63 | 18 | 158 |
Frontális osztálymunka | 0 | 2 | 28 | 82 | 51 | 163 |
Önálló tanulói munka | 0 | 5 | 19 | 87 | 53 | 164 |
Pármunka | 0 | 3 | 22 | 73 | 66 | 164 |
Projektmódszer | 34 | 56 | 46 | 21 | 3 | 160 |
Tanári magyarázat | 0 | 1 | 6 | 74 | 82 | 163 |
Terepmunka | 97 | 44 | 9 | 0 | 2 | 152 |
A legtöbb válasz itt is az „elég gyakran” kategóriához tartozik. Míg az angoltanároknál itt első helyen a csoportmunka (83) áll, addig a németeseknél az önálló tanulói munka (87). A németeseknél ezt követi a frontális osztálymunka (82), míg az angolosok a frontális tanítást és az önálló tanulói munkát egyforma számban említették (72).
VII. A számítógép- és könyvtárhasználat tanulságai
A tanórán nemcsak a tankönyvek fontosak, hanem az egyéb taneszközök is. Ezek az eszközök nagyban járulhatnak hozzá a módszertani változatossághoz. A kérdés tehát az, hogy rendelkeznek-e az iskolák ilyen eszközökkel, s ha igen, milyen gyakran használják a tanárok ezeket a tanórán, illetve kell-e használniuk a diákoknak ezeket.
Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen | |
---|---|---|---|---|---|---|
A feltett kérdés: Milyen gyakran igényli a tanulók könyvtár és a számítógép használatát angolból? | ||||||
Könyvtárhasználat | 7 | 49 | 62 | 28 | 10 | 156 |
Számítógép-használat | 18 | 46 | 60 | 26 | 6 | 156 |
Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen | |
---|---|---|---|---|---|---|
A feltett kérdés: Milyen gyakran igényli a tanulók könyvtár- és számítógép használatát németből? | ||||||
Könyvtárhasználat | 5 | 53 | 64 | 35 | 7 | 164 |
Számítógép-használat | 38 | 51 | 58 | 15 | 3 | 165 |
A két nyelv között elsősorban a számítógép használatában látszik különbség: a németesek között kevesebben vannak, akik a számítógép-használatot elég gyakran vagy kifejezetten gyakran várnák el tanulóiktól. Ezután természetes a kérdés, hogy a tanár milyen eszközöket használ és milyen gyakran.
Eszközök | Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Kereskedelmi forgalomban vásárolt digitális taneszköz (pl. oktató CD-ROM) | 57 | 40 | 34 | 17 | 7 | 155 |
Házilagosan készített digitális taneszköz | 93 | 33 | 17 | 10 | 2 | 155 |
Ingyenesen juttatott/ letölthető multimédia tananyag (pl. SULINET, ISZE) | 42 | 41 | 49 | 17 | 5 | 154 |
Internet | 30 | 41 | 51 | 21 | 11 | 154 |
Prezentációkészítő (pl. PowerPoint) | 111 | 26 | 10 | 4 | 2 | 153 |
Szövegszerkesztő, táblázatkezelő | 40 | 20 | 23 | 31 | 41 | 155 |
Eszközök | Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Kereskedelmi forgalomban vásárolt digitális taneszköz (pl. oktató CD-ROM) | 71 | 41 | 31 | 10 | 8 | 161 |
Házilagosan készített digitális taneszköz | 103 | 21 | 16 | 17 | 5 | 162 |
Ingyenesen juttatott/ letölthető multimédia tananyag (pl. SULINET, ISZE) | 52 | 39 | 45 | 19 | 4 | 159 |
Internet | 37 | 35 | 42 | 31 | 13 | 158 |
Prezentációkészítő (pl. PowerPoint) | 108 | 34 | 13 | 3 | 1 | 159 |
Szövegszerkesztő, táblázatkezelő | 45 | 15 | 15 | 43 | 43 | 161 |
Az adatokból kiderül, hogy mindkét nyelvből elég nagy azon nyelvtanárok száma, akik soha semmilyen módon nem használják a számítógép adta lehetőségeket. Az „elég gyakran” és a „gyakran” kategóriába a legmagasabb értékkel a szövegszerkesztő került, nyilvánvalóan ezzel sokan készítenek feladatlapokat. A többi lehetőség azonban – ha egyáltalán használják – csak a „ritkán” vagy a „néha” kategóüriánál mutat nagyobb értéket.
Az általános iskolai felméréshez hasonlóan ismételten előfordult egy kérdés a nyelvoktatás alapvető taneszközeivel kapcsolatban.
Eszköz | Van | Nincs | Sokszor | Néha | Soha |
---|---|---|---|---|---|
Magnetofon | 300 | 4 | 289 | 18 | 4 |
Videó | 285 | 15 | 27 | 245 | 39 |
Írásvetítő | 259 | 38 | 28 | 143 | 136 |
A válaszok némi meglepetésre adnak okot, hiszen, ha a fő gond ma az, hogy miképp lehet a számítógépet bevonni az oktatásba, akkor már a fenti eszközöknek mint alapfelszerelés kellene működniük a nyelvoktatásban. Igen meglepő, hogy négy középiskolában egyáltalán nincs magnetofon, és 38 középiskolában írásvetatő. Az is meglepő, hogy milyen nagy azon válaszok száma, ahol a tanárok azt állítják, hogy sose használnak írásvetítőt.
VIII. Értékelés
A nyelvoktatás folyamatára erősen visszahat, hogy milyen szerepet játszik a vizsgára való felkészítés. Az állami nyelvvizsgára nem kérdeztünk rá, hiszen ez rövidesen nem fogja többé kiváltani az iskolai vizsgát, az érettségit. A kérdés kissé nem szerencsés időben került elő, hiszen pillanatnyilag csak most kezdődik az emelt szintű érettségire felkészítés, eddig ugyanis ilyen nem volt. A válaszok során természetesen egy intézmény több vizsgatípust is megnevezhetett, így a végösszeg nem egyezik a válaszadók számával.
Vizsga | Angol | Német | ||
---|---|---|---|---|
igen | nem | igen | nem | |
Alapműveltségi vizsga | 53 | 9 | 57 | 97 |
Középszintű érettségi | 127 | 9 | 134 | 20 |
Emelt szintű érettségi | 81 | 25 | 73 | 81 |
Összesen | 261 | 43 | 264 | 198 |
Ezt a kérdést a németesek közül sokkal többen válaszolták meg. Ez főleg a „nem” válaszok nagyobb számából látszik. A legtöbb középiskolában a klözépszintű (ill. a most érvényes) érettségire készítenek fel. Míg az alapműveltségi vizsgára és a középszintű érettségire németből készítenek fel többen, addig az emelt szintre angolból van több válasz.
Eszközök | Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Dolgozat, röpdolgozat | 0 | 0 | 8 | 64 | 85 | 157 |
Teszt | 1 | 3 | 18 | 70 | 65 | 157 |
Szóbeli felelet | 0 | 3 | 13 | 78 | 63 | 157 |
Házi dolgozat, önálló feladat | 2 | 16 | 71 | 50 | 17 | 156 |
Egyéb | 5 | 2 | 8 | 13 | 6 | 34 |
Számítógépes (online) feladatok | 109 | 35 | 4 | 3 | 3 | 154 |
Projektmunka produktuma | 42 | 57 | 42 | 10 | 2 | 153 |
Gyakorlati produktum (pl. művészeti vagy technikai alkotás) | 65 | 45 | 17 | 9 | 1 | 137 |
Eszközök | Soha | Ritkán | Néha | Elég gyakran | Gyakran | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Szóbeli felelet | 1 | 1 | 5 | 68 | 89 | 164 |
Dolgozat, röpdolgozat | 0 | 1 | 10 | 72 | 81 | 164 |
Teszt | 0 | 13 | 34 | 64 | 52 | 163 |
Házi dolgozat, önálló feladat | 2 | 29 | 59 | 62 | 12 | 164 |
Egyéb | 11 | 1 | 5 | 7 | 4 | 28 |
Projektmunka produktuma | 52 | 54 | 36 | 9 | 2 | 153 |
Gyakorlati produktum (pl. művészeti vagy technikai alkotás) | 76 | 41 | 16 | 12 | 1 | 146 |
Számítógépes (online) feladatok | 114 | 32 | 9 | 3 | 0 | 158 |
A két nyelvből hasonló sorrend mutatkozik, kivéve az első helyet. Eszerint angolból a dolgozat ill. röpdolgozat és a teszt megelőzi a szóbeli feleletet, míg németből ez a leggyakoribb értékelt tanulói produktum.
IX. Tanulói képességek megítélése – alkalmazható tudás
Fontos tudni azt is, hogy milyen képességekkel rendelkeznek azok a tanulók, akik tanulmányaikat egy középiskolában megkezdik, illetve milyen képességekkel kellene nekik rendelkezni. A felsorolt képességeket a tanároknak 5 fokozatban kellett osztályozni aszerint, hogy mennyire rendelkeznek vele, illetve mennyire kellene, hogy rendelkezzenek vele. Az egyes osztályzat azt mutatja, hogy nem rendelkeznek az adott ismerettel ill. képességgel, míg az ötös azt, hogy megfelelő szinten hozzák magukkal.
Az iskolába jövő tanulók rendelkeznek vele | Ismeretek, képességek | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | összesen | |
A feltett kérdés: Azok a gyerekek, akik önöknél kezdik a tanulmányaikat, mennyire rendelkeznek az alábbi ismeretekkel és képességekkel? | ||||||
10 | 83 | 168 | 43 | 12 | 316 | Magabiztos írni-olvasni tudás anyanyelven |
28 | 130 | 136 | 17 | 3 | 314 | Szilárd alapismeretek, szaktárgyi tudás |
20 | 97 | 99 | 17 | 5 | 238 | Gyakorlati számítások önálló végzése |
11 | 87 | 156 | 57 | 4 | 315 | Talpraesettség, gyors döntési képesség |
17 | 52 | 154 | 80 | 16 | 319 | Együttműködési képesség és hajlandóság |
27 | 123 | 129 | 29 | 6 | 314 | Problémamegoldó képesség |
12 | 50 | 109 | 115 | 14 | 300 | Számítógép használatának ismerete |
68 | 144 | 82 | 14 | 6 | 314 | Önművelés, a saját teljesítmény fejlesztése |
9 | 81 | 153 | 58 | 13 | 314 | Szóbeli, írásbeli, rajzos utasítás megértése |
22 | 95 | 171 | 24 | 2 | 314 | Önismeret |
45 | 118 | 129 | 19 | 3 | 314 | Társadalomban való tájékozódás képessége |
Ismeretek, képességek | Fontos lenne, hogy az iskolába jövő tanulók rendelkezzenek vele | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | összesen | |
A feltett kérdés: Ön szerint mennyire volna fontos, hogy rendelkezzenek ezekkel az ismeretekkel és képességekkel? | ||||||
Magabiztos írni-olvasni tudás anyanyelven | 0 | 0 | 5 | 38 | 274 | 317 |
Szilárd alapismeretek, szaktárgyi tudás | 3 | 4 | 42 | 157 | 108 | 314 |
Gyakorlati számítások önálló végzése | 10 | 12 | 78 | 98 | 37 | 235 |
Talpraesettség, gyors döntési képesség | 0 | 8 | 52 | 185 | 65 | 310 |
Együttműködési képesség és hajlandóság | 0 | 0 | 14 | 115 | 185 | 314 |
Problémamegoldó képesség | 0 | 1 | 29 | 155 | 127 | 312 |
Számítógép használatának ismerete | 2 | 15 | 84 | 151 | 54 | 306 |
Önművelés, a saját teljesítmény fejlesztése | 0 | 1 | 36 | 156 | 122 | 315 |
Szóbeli, írásbeli, rajzos utasítás megértése | 0 | 2 | 16 | 143 | 154 | 315 |
Önismeret | 0 | 2 | 45 | 159 | 109 | 315 |
Társadalomban való tájékozódás képessége | 0 | 2 | 81 | 164 | 67 | 314 |
A nyelvtanárok szerint alapvetően fontos lenne, hogy a tanulók magabiztos írni-olvasni tudással rendelkezzenek anyanyelven. Emellett nagyon fontos lenne, ha jó együttműködési képességekkel rendelkeznének a tanulók. Ebben a fontossági rangsorban a harmadik helyen áll az utasítások megértése. A 28. táblázat viszont azt mutatja, hogy a tanulók ezekkel a képességekkel nem nagyon rendelkeznek. A tanárok többsége legalábbis ezen a téren közepes osztályzatot adott ezekre a képességekre.
Az iskolát befejező tanulók felkészültségére jellemző | Ismeretek, képességek | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | összesen | |
A feltett kérdés: Mennyire rendelkeznek az alábbi ismeretekkel, képességekkel azok a diákok, akik az iskolát önöknél fejezik be? (Értékelje osztályzattal 1-től 5-ig.) | ||||||
0 | 2 | 93 | 174 | 38 | 307 | Magabiztos írni-olvasni tudás anyanyelven |
0 | 10 | 154 | 130 | 15 | 309 | Szilárd alapismeretek, szaktárgyi tudás |
2 | 17 | 129 | 77 | 13 | 238 | Gyakorlati számítások önálló végzése |
1 | 11 | 133 | 138 | 24 | 307 | Talpraesettség, gyors döntési képesség |
1 | 9 | 109 | 154 | 35 | 308 | Együttműködési képesség és hajlandóság |
0 | 13 | 148 | 123 | 23 | 307 | Problémamegoldó képesség |
0 | 10 | 50 | 156 | 81 | 297 | Számítógép használatának ismerete |
1 | 39 | 161 | 83 | 22 | 306 | Önművelés, a saját teljesítmény fejlesztése |
0 | 4 | 94 | 150 | 58 | 306 | Szóbeli, írásbeli, rajzos utasítás megértése |
0 | 15 | 114 | 161 | 18 | 308 | Önismeret |
1 | 21 | 130 | 138 | 19 | 309 | Társadalomban való tájékozódás képessége |
A középiskolát elhagyó diákok anyanyelvi írni-olvasni tudását már jobbnak ítélik meg a nyelvtanárok, javul az utasítások megértése és az együttműködési képesség és hajlandóság megítélése is.
Ismeretek, képességek | Fontos, hogy az iskolát befejező tanulók rendelkezzenek vele | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | összesen | |
A feltett kérdés: Ön mennyire tartja fontosnak, hogy rendelkezzenek az alábbi ismeretekkel, képességekkel azok a diákok, akik az iskolát önöknél fejezik be? | ||||||
Magabiztos írni-olvasni tudás anyanyelven | 0 | 0 | 2 | 26 | 280 | 308 |
Szilárd alapismeretek, szaktárgyi tudás | 0 | 0 | 7 | 110 | 191 | 308 |
Gyakorlati számítások önálló végzése | 2 | 1 | 23 | 130 | 90 | 246 |
Talpraesettség, gyors döntési képesség | 0 | 0 | 4 | 145 | 158 | 307 |
Együttműködési képesség és hajlandóság | 0 | 0 | 5 | 104 | 199 | 308 |
Problémamegoldó képesség | 0 | 0 | 6 | 104 | 197 | 307 |
Számítógép használatának ismerete | 0 | 2 | 7 | 120 | 168 | 297 |
Önművelés, a saját teljesítmény fejlesztése | 0 | 0 | 8 | 109 | 191 | 308 |
Szóbeli, írásbeli, rajzos utasítás megértése | 0 | 0 | 13 | 110 | 181 | 304 |
Önismeret | 0 | 0 | 6 | 124 | 179 | 309 |
Társadalomban való tájékozódás képessége | 0 | 1 | 6 | 130 | 171 | 308 |
A középiskola befejezésekor a tanárok szerint az anyanyelvi írni-olvasni tudást tartják a legfontosabbnak (280), ezt követi az együttműködési képesség és hajlandóság (199) és a problémamegoldó képesség (197), majd azonos értékkel a szilárd alapismertek, szaktárgyi tudás és az önművelés, a saját teljesítmény fejlesztésének képessége (191).
A táblázatok összevetéséből az derül ki, hogy az elvárások és az eredmények nem egészen fedik egymást.
X. Speciális kérdések tanulságai: a tantárgyak specifikus problémái
A középiskolában – legalábbis a kerettanterv elvárásai szerint – folytatódik az első idegen nyelv oktatása, és megkezdődik a második idegen nyelv tanítása is. Ez igen komplex problémákat vet fel. Az első fontos kérdés annak vizsgálata, hogy mennyire építenek a középiskolai nyelvtanárok arra, amit a tanulók az általános iskolában tanultak.
Angol | Német | Összesen | |
---|---|---|---|
Kiválóan lehet rá építeni. | 9 | 10 | 19 |
Csak (vagy) azoknál a tanulóknál lehet a meglévő tudásra építeni, akik különórákra is jártak. | 26 | 32 | 58 |
Az általános iskolából hozott nyelvtudásra nem lehet építeni. | 32 | 54 | 86 |
Függetlenül attól, hogy mit tanultak az általános iskolában, előlről kezdünk mindent. | 56 | 58 | 114 |
Nem válaszolt | 34 | 12 | 46 |
Összesen | 157 | 166 | 323 |
Arra is rákérdeztünk, hogy a tanárok mit gondolnak, a Közös Európai Referenciakeretben leírt szintek szerint hova jutnak el tanulóik az egyes évfolyamok végére. A táblázatokban a válaszadók számát adtam meg.
Milyen szintet érnek el a tanulók az egyes évfolyamok végére?
Szint/Évfolyam | 9. évfolyam | 10. évfolyam | 11. évfolyam | 12. évfolyam |
---|---|---|---|---|
A1 | 62 | 9 | 2 | 1 |
A2 | 25 | 56 | 13 | 4 |
B1 | 3 | 24 | 50 | 20 |
B2 | 0 | 5 | 25 | 44 |
C1 | 0 | 1 | 2 | 21 |
C2 | 1 | 0 | 0 | 2 |
Szint/Évfolyam | 9. évfolyam | 10. évfolyam | 11. évfolyam | 12. évfolyam |
---|---|---|---|---|
A1 | 90 | 29 | 2 | 0 |
A2 | 27 | 74 | 38 | 12 |
B1 | 4 | 22 | 62 | 41 |
B2 | 0 | 2 | 20 | 54 |
C1 | 0 | 0 | 2 | 16 |
C2 | 1 | 1 | 1 | 3 |
A besorolás reálisnak tűnik. Ezen önértékelés alapján nem kell kétségbeesni az új érettségi bevezetésén, hiszen a tanárok megítélése szerint tanulóik többnyire elérik a kívánt szintet, hiszen a középszintű érettségihez az A2-B1, az emelt szinthez a B2 szint elérése a követelmény. Valószínűleg kéttannyelvű iskola lehet az, ahol a C1 vagy a C2 szint előfordul.
A felmérésben nemcsak a tanulásszervezési formákat vizsgáltuk, hanem azt is, hogy milyen nyelvi tevékenységet milyen gyakran végeztetnek a tanárok tanulóikkal. A következő diagramokban a válaszok százalékát értékeltem.
A feltett kérdés: Milyen tevékenységet végeznek és milyen gyakran a tanulók az egyes évfolyamokon? Kérjük, jelölje a táblázatban megfelelő számmal!
5 = minden órán/rendszeresen, 4 = hetente, 3 = havonta, 2 = ritkán, 1 = soha
6. ábra: Az olvasott szöveg értése mint tanulói tevékenység előfordulása a tanórán
7. ábra: A hallott szöveg értése mint tanulói tevékenység előfordulása a tanórán
8. ábra: Az írott szöveg alkotása mint tanulói tevékenység előfordulása a tanórán
9. ábra: A párbeszéd mint tanulói tevékenység előfordulása a tanórán
10. ábra: Az önálló témakifejtés mint tanulói tevékenység előfordulása a tanórán
A nyelvi tevékenységek közül elsősorban azokat gyűjtöttem ki, amik az új érettségi bevezetése kapcsán különösen fontosak. Úgy tűnik, hogy ezeket a nyelvi tevékenységeket a tanárok heti rendszerességgel végeztetik a tanulókkal. Egyedül az önálló témakifejtés az, amit elég későn kezdenek el fejleszteni.
A továbbképzéssel kapcsolatban arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen továbbképzést tartana szükségesnek saját munkájához.
Tartalom | Szükséges |
---|---|
A feltett kérdés: Milyen tartalmú továbbképzéseket tartana szükségesnek? Kérjük, jelölje X-szel a megfelelőt, ill. a megfelelőket! | |
A tanár saját célnyelvi kompetenciájának karbantartása, fejlesztése | 285 |
Nyelvtudományi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 104 |
Célnyelvi irodalmi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 92 |
Célnyelvi kultúra, országismereti kurzus | 275 |
Nyelvpedagógiai, ill. szakmódszertani ismeretek célnyelven | 212 |
Közös program más nyelveket tanító kollégákkal | 93 |
Közös program anyanyelvet tanító kollégákkal | 103 |
A legfontosabb továbbképzési témának a tanárok a saját célnyelvi kompetenciájuk fejlesztését tartják, ezt szorosan követi a célnyelvi kultúra, illetve országismeret témaköre. Ezután a nyelvpedagógiai ismeretek fejlesztését igénylik leginkább. A szaktudományok (nyelvészet, irodalom) iránt nem túl nagy az érdeklődés. Hasonló a helyzet akkor is, ha más nyelvszakosokkal közös programról lenne szó. Ha valaki mégis szeretne ilyet, akkor inkább magyar szakosokkal közösen képzeli el, mint egy másik nyelvvel.
Ha a két nyelv eredményeit összevetjük, akkor némi hangsúlyeltolódás érzékelhető:
Tartalom | Szükséges |
---|---|
Célnyelvi kultúra, országismereti kurzus | 143 |
A tanár saját célnyelvi kompetenciájának karbantartása, fejlesztése | 138 |
Nyelvpedagógiai ill. szakmódszertani ismeretek célnyelven | 114 |
Közös program anyanyelvet tanító kollégákkal | 51 |
Közös program más nyelveket tanító kollégákkal | 49 |
Nyelvtudományi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 48 |
Célnyelvi irodalmi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 40 |
Tartalom | Szükséges |
---|---|
A tanár saját célnyelvi kompetenciájának karbantartása, fejlesztése | 147 |
Célnyelvi kultúra, országismereti kurzus | 132 |
Nyelvpedagógiai, ill. szakmódszertani ismeretek célnyelven | 98 |
Nyelvtudományi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 56 |
Célnyelvi irodalmi ismeretek felfrissítése, új ismeretek szerzése | 52 |
Közös program anyanyelvet tanító kollégákkal | 52 |
Közös program más nyelveket tanító kollégákkal | 44 |
Míg angolból az első helyen a célnyelvi kompetencia áll, addig a németesek számára fontosabb a célnyelvi kultúra ismereteit bővíteni. A szaktudományi ismeretek terén németből kisebb az érdeklődés továbbképzésre, míg az angolosok a más nyelvet tanítókkal való közös programokat sorolják leghátulra.
A tanárképzésre csak általános jellegű kérdést sikerült feltenni. Azt kívántuk megtudni, mi a véleménye egy gyakorló tanárnak a tanárképzés színvonaláról.
Tanárképzési formák | Igen | Nem | Összesen |
---|---|---|---|
Szaktudományi képzés | 264 | 44 | 308 |
Szakmódszertani képzés | 146 | 162 | 308 |
Tanítási gyakorlat | 96 | 213 | 309 |
Míg a válaszadók döntő többsége elégedett a szaktudományi képzés színvonalával, addig a szakmódszertanból megoszlanak a vélemények: körülbelül fele-fele arányban elégedettek, illetve elégedetlenek ezzel a képzési területtel. A tanítási gyakorlattal pedig a többség elégedetlen. A két nyelv esetén külön-külön a következő eredményeket kapjuk:
Tanárképzési formák | Igen | Nem | Összesen |
---|---|---|---|
Szaktudományi képzés | 140 | 22 | 162 |
Szakmódszertani képzés | 68 | 94 | 162 |
Tanítási gyakorlat | 39 | 123 | 162 |
Tanárképzési formák | Igen | Nem | Összesen |
---|---|---|---|
Szaktudományi képzés | 124 | 22 | 146 |
Szakmódszertani képzés | 78 | 68 | 146 |
Tanítási gyakorlat | 57 | 90 | 147 |
A szaktudományi képzéssel mindkét nyelv esetében jó vélemény mutatkozik. Ami a szakmódszertant illeti, ott a németesek elégedetlenebbek, mint az angolosok. A tanítási gyakorlatról mindkét nyelv esetén negatív a válasz, de németből az elégedetlenség számszerűleg is nagyobb.
XI. Összegzés
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a középiskolai nyelvoktatás problémái ellenére az egyik legfontosabbnak tartott tantárgy. A tanárok tisztában vannak a problémákkal, vannak ötleteik, hogy hol és hogyan kell változtatni. A kérdőívből nem derült ki, hogy tesznek-e ilyen lépéseket, hiszen ilyen kérdés nem volt. Megállapítható az is, hogy a vizsgált két nyelv esetében csak kis különbségek adódtak, alapvetően hasonló tendenciákat mutattak a válaszok. A kérdőív végén azonban megkértük őket, jelöljék meg a két legfontosabbat a megadott szempontok közül abban a vonatkozásban, szerintük mik lehetnek a nyelvoktatás hatékonyságának mércéi.
Hatékony nyelvoktatás mércéje | Említi | Nem említi | Összesen |
---|---|---|---|
A feltett kérdés: Véleménye szerint mi a nyelvtanítás hatékonyságának a mércéje? | |||
a) Hány tanulónak van jó osztályzata a nyelvből. | 5 | 312 | 317 |
b) Hány tanuló teszi le sikeresen valamelyik nyelvvizsgát. | 114 | 203 | 317 |
c) Hány tanuló érettségizik sikeresen. | 59 | 258 | 317 |
d) Igazán nem mérhető, mert különböző képességű tanulók járnak az órákra. | 14 | 303 | 317 |
e) Ha a tanulók képességeikhez mérten jó eredményeket érnek el. | 219 | 98 | 317 |
f) Ha a tanulók szeretnek foglalkozni a nyelvvel. | 204 | 113 | 317 |
g) Egyéb | 29 | 288 | 317 |
A többség úgy véli, akkor hatékony a nyelvoktatás, ha a tanulók saját képességeikhez mérten jó eredményeket érnek el, tehát érzékelhető valamifajta fejlődés. A második helyen szerepel az a kitétel, hogy a tanulók szeretnek foglalkozni a nyelvvel. A harmadik helyen – messze lemaradva az első kettőtől – következik a sikeres nyelvvizsga. Az érettségit csupán a válaszolók alig több mint egyötöde tartja a hatékonyság mércéjének, az osztályzat pedig szinte egyáltalán nem számít. Viszont nem sokan hiszik azt, hogy a nyelvoktatás hatékonysága ne lenne valamilyen módszerrel értékelhető.