Alprojektvezető: Varga Attila
A harmadik alprojekt a köznevelés területén komplex nevelési-oktatási programok kidolgozására, valamint – elsősorban tanórán kívüli foglalkozások – jó gyakorlatainak átvételével történő fejlesztés továbbgondolására és korszerűsítésére vállalkozott.
Az egész napos iskolai tanulásszervezési forma támogatására öt nevelési-oktatási program készült. E programok a kerettantervek által le nem kötött időkeretre nyújtanak pedagógiai és szakmai támogatást az intézmények számára.
- Az egész napos iskolák számára elkészült keretprogram az alsó tagozaton és felső tagozaton egyaránt szolgálja a felzárkóztatást, valamint az általános iskola és a szakképzés közötti átmenet megkönnyítésének biztosítását szolgálja.
- Szintén az egész napos iskolák számára készültek témaspecifikus programok a természettudományos nevelés, a komplex művészeti nevelés és a gyakorlati életre nevelés területén.
- Elkészült az ökoiskola nevelési-oktatási programja, amely az Ökoiskola cím kritériumrendszerének teljesítéséhez nyújt segítséget az intézményeknek, függetlenül attól, hogy rendelkeznek-e Ökoiskola címmel.
- Megtörtént a tanórán kívüli foglalkozások jó gyakorlatainak gyűjtése; megújított struktúrájának kialakítása, a jó gyakorlatok közzététele az új struktúrában.
A fejlesztés eredményeként, az alprojektben kidolgozott nevelési-oktatási programok révén az egész napos iskolák eredményesen működve, sikeres pedagógiai alternatívát kínálhatnak mindazokon a területeken, amelyeken a pedagógiai gyakorlat megújítására a legégetőbb szükség van.
Az alprojekt feladata a kifejlesztésre kerülő nevelési-oktatási programok fejlesztési keretrendszerének megalkotása. A keretrendszer kidolgozásának célja megteremteni az alprojektben zajló fejlesztések összhangját, és biztosítani a fejlesztés-alkalmazás, továbbá az átadhatóság-adaptálhatóság harmóniáját.
A fejlesztések olyan kutatási-fejlesztési-innovációs keretben valósulnak meg, amelybe az érintettek a folyamat kezdetétől aktívan bekapcsolódhatnak. Az alprojekt kutatási elemei feltárják a fejlesztendő területeken már működő gyakorlatokat, ezek tapasztalataira építve kerülnek kidolgozásra az új nevelési-oktatási programok.
A nevelési oktatási programok kidolgozása 55 iskolával való együttműködésben történik. Az iskolák nemcsak a programok kidolgozásában vettek részt, hanem azok a program tanulás-tanítási egységeit, moduljait ki is próbálták pedagógiai gyakorlatukban, továbbá aktívan részt vettek a program visszajelzések alapján történt véglegesítésében. Mindehhez az alprojekt munkatársai folyamatos szakmai segítséget, továbbképzéseket és hálózatépítési lehetőséget biztosítottak a programhoz kapcsolódó iskolák számára.
Produktumok:
Nevelési oktatási programok |
Konferenciák, előadások anyagai:
Előadás címe | Előadó | Rendezvény, helyszín, időpont |
A nevelési-oktatási programok fejlesztési feltételei és adaptációs lehetőségei | Kalocsai Janka – Varga Attila | XIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, 2015. Április 24. |
A fejlesztés hatásai | Kalocsai JankA – Bukovics István – Varga Attila – Schnellbach-Sikó Dóra | XIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, 2014. november 8. |
Kötetek (feltöltés alatt):